Volvo 740 startar inte, gnista finnes

below_ slappt&fint
23 januari 2017 · 376 Inlägg

volvo 740 -88 med b230F motor startar inte. har kollat så att det är ginsta när kolvarna är i tdc. men stiften är ändå blöta, bilen går inte heller på startgas , tänder inte ens till och det borde den väl göra om man sprutar in startgas om gnista finnes, tips vart man kan börja ? har bytt bränslerelät och nya tänddelar som stift lock rotor kablar. kan det vara spridar relät men då borde väl bilen tända till på startgasen ?

Senast redigerat av below_ (24 januari 2017)

Chrysler Windsor "Stjärtfenan" (1957)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 januari 2017 · 4 917 Inlägg

Tja, blöta stift ska det inte vara och normalt sett så har man gasen i botten när man ska starta med såna.
Annars blir det till att torka stiften och VERKLIGEN  kolla att rejäl gnista finnes..
Vi skulle gärna vilja höra historiken bakom..

Senast redigerat av tommen1 (23 januari 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
below_ slappt&fint
24 januari 2017 · 376 Inlägg

historiken är den att den starta inte en morgon, har alltid startat annars utan problem

Chrysler Windsor "Stjärtfenan" (1957)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 januari 2017 · 4 917 Inlägg

Om stiften är torra och den inte startar på gasen så är det gnistfel eller att gnistan kommer vid FEL  tidpunkt.
Det luktar hallgivare/fördelare lång väg..

Senast redigerat av tommen1 (24 januari 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
zemet
24 januari 2017 · 4 038 Inlägg

Kan vara biltema tändstift/dåliga tändkablar också. Har sett detta flera gånger, man ser att man har gnista men ändå fungerar det inte.

Byt till NGK/bosch stift och byt tändkablar så har du uteslutit det iaf.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 januari 2017 · 4 917 Inlägg

Tror inte det  eftersom den gick perfekt dagen innan..
Och alla stift och kablar lägger väl inte av på en gång..
Men han får gärna byta om han tror det hjälper..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
below_ slappt&fint
24 januari 2017 · 376 Inlägg

bytte lock, rotor, kablar och stift i höstas köpt mekonomen, satte tillbaks dom gamla för att utesluta dom då bilen gick bra med dessa innan jag bytte så det är uteslutet. har gnista precis innan tdc i motorn

Chrysler Windsor "Stjärtfenan" (1957)
below_ slappt&fint
24 januari 2017 · 376 Inlägg

har även testat att kolla ström direkt i relädosan åt soppapumpen, i ena uttaget så börjar pumpen att gå men i den andra så är det något som bara klickar, vad kan det vara för något ?

Chrysler Windsor "Stjärtfenan" (1957)
jaka54
24 januari 2017 · 5 727 Inlägg

Hej!
Vi har inte fått reda på om du verkligen får gnista! Du ska ha en blå/vit gnista på varje stift när du håller stiftet mot motorblocket.

Om motorn får soppa (som det verkar som att den får)
och luft (som den antagligen får) så kan inte motorn vägra att starta.

below_ slappt&fint
25 januari 2017 · 376 Inlägg

gnista finnes, bytte hallgivaren och nu startar inte soppa pumpen. suck.. startar om man byglar den i relä dosan . i ena uttaget så börjar pumpen att gå men i den andra så är det något som bara klickar, vad kan det vara för något ?

Chrysler Windsor "Stjärtfenan" (1957)
ehedman
25 januari 2017 · 1 966 Inlägg

below_ skrev:
gnista finnes, bytte hallgivaren och nu startar inte soppa pumpen. suck.. startar om man byglar den i relä dosan . i ena uttaget så börjar pumpen att gå men i den andra så är det något som bara klickar, vad kan det vara för något ?

Både 87/1 och 87/2 måste få ström då utgångarna går till olika komponenter. Se över säkringar först, det kostar ingenting. I annat fall får du byta relä, har du det vita kostar det 199 kr på Biltema.

JFB
25 januari 2017 · 25 Inlägg

kolla om varvmätarn rör sig vid startförsök om inte byt svänghjuls givaren smile

MVH: JFB
H-Karlsson KARLSSON
25 januari 2017 · 111 Inlägg

kolla spänningen till tändspolen också. Kompisen hade en 760 med samma problem, den gick inte heller på startgas. inte ett liv. men allt annat fungera som det skulle. gnista och bränsle fanns.

ta och kolla spänningen till tändspolen, kanske hjälper wink
ta en titt på svänghjulsgivaren också, den bestämmer en hel del

Lycka till så länge

hejs

Volvo V70 "Brukisen" (2006)
Volvo 244 DL "Finbilen" (1987)
jaka54
25 januari 2017 · 5 727 Inlägg

Hej!
Går bägge pumparna? För du har väl en i tanken (lågtryckspump) och en under förarstolen (under bilen) precis som på en -87:a

Senast redigerat av jaka54 (25 januari 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang