Bromspedal tar långt ner efter bromscylinderbyte bak

kiiient
24 januari 2017 · 106 Inlägg

Tjena1
jag har en escort -87 som jag nyligen bytt bromscylinder bak. efter bytet tar bromspedalen mycket längre ner, inte i botten men nära på om man trycker ner pedalen långsamt. luftat har jag gjort runtom så där är inte problemet. någon som har förslag på vad som kan blivit knas?  bytte cylindern eftersom ena kolven hade fastnat helt och bakbromsarna tog ojämnt. men nu tar dom jämnt.

De va som
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
simlar
24 januari 2017 · 5 524 Inlägg

Hur luftade du?
Gammeldags tvåpersonsluftning eller? För om man trycker en gammal huvudbromscylinder i botten finns det risk att den tar skada.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
moparfarmer österbybruk
24 januari 2017 · 267 Inlägg

Har du justerat ut backarna?  Om jag justerar in backarna på min dart tar pedaler lågt och bromsar dåligt bak. Skivor fram.

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
torsen
25 januari 2017 · 7 234 Inlägg

Har du kollat att båda kretsarna är ok?
Som skrivits ovan så kan du ha sabbat huvudcylindern om kolven "gått för långt ner".
D v s så långt ner att packningen/packningarna lämnat det "inslitna" området och tvingats över "slitagekanten" med ev skada på läpparna.
I så fall kanske någon av kretsarna inte håller tätt.

Har bilen ABS kan man(jag) klanta till det vid luftning så att luft kommer in i ABS-blocket.
Praktiskt taget(för mig) omöjligt att få ut luften utan att tillgripa "sugmetoden".

kiiient
25 januari 2017 · 106 Inlägg

simlar skrev:
Hur luftade du?
Gammeldags tvåpersonsluftning eller? För om man trycker en gammal huvudbromscylinder i botten finns det risk att den tar skada.

Jo jag luftade på " gammeldags tvåpersonersluftning" men så har jag alltid luftat när jag gjort det och aldrig fått problem, men det hade jag faktiskt ingen aning om. Inte synligt att huvudcylindern läcker. Men måste man skruv bort den för och se de isåfall?

De va som
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
kiiient
25 januari 2017 · 106 Inlägg

moparfarmer skrev:
Har du justerat ut backarna?  Om jag justerar in backarna på min dart tar pedaler lågt och bromsar dåligt bak. Skivor fram.

Jag justerade ut backarna lite jo, men borde de inte vara automatspänning på min bil?

De va som
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
kiiient
25 januari 2017 · 106 Inlägg

torsen skrev:
Har du kollat att båda kretsarna är ok?
Som skrivits ovan så kan du ha sabbat huvudcylindern om kolven "gått för långt ner".
D v s så långt ner att packningen/packningarna lämnat det "inslitna" området och tvingats över "slitagekanten" med ev skada på läpparna.
I så fall kanske någon av kretsarna inte håller tätt.

Har bilen ABS kan man(jag) klanta till det vid luftning så att luft kommer in i ABS-blocket.
Praktiskt taget(för mig) omöjligt att få ut luften utan att tillgripa "sugmetoden".

hur kan jag se om det har hänt?
och hur luftar man annars om man inte gör på det sättet?

De va som
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
granadadr
25 januari 2017 · 7 287 Inlägg

jag använder alltid verktyg för bromsluftning ingen risk packningar i huvudbromcyl går sönder då smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
jaka54
25 januari 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
jag tar tryck från ena däcket ...leder det via slang till ett modifierat bromsvätskelock med slanganslutning på locket.
Köp inte de suganordningar som ska anlutas till kompressor som bl.a Biltema säljer de funkar inte. Problemet med dessa är att dels gummihättan som ska anslutas på luftnippeln läcker samt att när nippeln lossas så dras  luft genom gängorna och inte bromsvätska.

kiiient
26 januari 2017 · 106 Inlägg

okej, tack! smile

De va som
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
torsen
27 januari 2017 · 7 234 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
jag tar tryck från ena däcket ...leder det via slang till ett modifierat bromsvätskelock med slanganslutning på locket.
Köp inte de suganordningar som ska anlutas till kompressor som bl.a Biltema säljer de funkar inte. Problemet med dessa är att dels gummihättan som ska anslutas på luftnippeln läcker samt att när nippeln lossas så dras  luft genom gängorna och inte bromsvätska.

Jag har förfarit precis som du beskriver på en bil, d v s köpt ett begagnat lock på skroten och monterat en bildäcksventil.
Hjälpte dock inte på en bil(Land Rover Defender -04)
Blev tvungen att krypa till korset och uppsöka en kompis som har bilverkstad för att med hans proffsiga bromsvätskesugare tömma en framhjulskrets på luft.
Obs - iiiiinte Biltemas bromsvätskesug - som dock borde fungerat i mitt fall.
Kompisen bekräftade att det kan vara mycket svårt att lufta ett ABS-block med "trycksättningsmetoden".

kiiient
27 januari 2017 · 106 Inlägg

torsen skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
jag tar tryck från ena däcket ...leder det via slang till ett modifierat bromsvätskelock med slanganslutning på locket.
Köp inte de suganordningar som ska anlutas till kompressor som bl.a Biltema säljer de funkar inte. Problemet med dessa är att dels gummihättan som ska anslutas på luftnippeln läcker samt att när nippeln lossas så dras  luft genom gängorna och inte bromsvätska.

Jag har förfarit precis som du beskriver på en bil, d v s köpt ett begagnat lock på skroten och monterat en bildäcksventil.
Hjälpte dock inte på en bil(Land Rover Defender -04)
Blev tvungen att krypa till korset och uppsöka en kompis som har bilverkstad för att med hans proffsiga bromsvätskesugare tömma en framhjulskrets på luft.
Obs - iiiiinte Biltemas bromsvätskesug - som dock borde fungerat i mitt fall.
Kompisen bekräftade att det kan vara mycket svårt att lufta ett ABS-block med "trycksättningsmetoden".

Jag ska byta bromscylinder imorgon har även ett extra lock, så  jag tänkt prova den teknik ni säger att funkar. inte någe abs på denna bil.

De va som
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
jaka54
27 januari 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Att ta tryck från ett däck funkar bra men är man två som kör med vanliga tryck ner-pedalen-öppna luftskruven-metoden eller om man är ensam och har en träplanka att trycka fast bromspedalen med mot stolen så funkar det bra också.

torsen
28 januari 2017 · 7 234 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Att ta tryck från ett däck funkar bra men är man två som kör med vanliga tryck ner-pedalen-öppna luftskruven-metoden eller om man är ensam och har en träplanka att trycka fast bromspedalen med mot stolen så funkar det bra också.


Kallas även "bromspojke".

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang