Clio -02 Fläktarna spökar.

jenstornqvist
26 januari 2017 · 108 Inlägg

Hej!

Jag fick i uppgift att fixa kupéfläktarna på min moders Renault Clio från 02, då de var helt stendöda.

Jag har plockat fram vad jag förmodar är fläktmotståndet i motorrummet, jag har kollat på diverse guider och det sitter på nästan samma plats, men motståndet på vår bil sitter inte på samma ställe som på videosen och guiderna och ser inte riktigt likadant ut.
Nu till problemet, där hade ärgat lite vid kontakterna vid själva motståndet, så jag tog närmsta sandpapper och vips så gick fläktarna igång. Dock så går de bara halvt

Där är 1-4 inställningar, 1 som minst och 4 max. 0 avstängt såklart
När man sätter den på ettan så går kupéfläktarna precis igång, man känner bara precis i början sen så slutar det att komma ut luft från fläktuttaget.
Samma sak med tvåan
På trean så blir det lite luftmotstånd från fläktarna in i kupén, men avtar också efter 2-3 sekunder efter att man satt den på trean.
När man sätter den på det fjärde och sista läget så går fläktmotorn på högvarv, man hör verkligen hur den kämpar för sitt liv, men samma där så avtar det efter 2-3 sekunder av att man haft den på det läget.

Vad ska jag göra tycker ni? Jag har motståndsmätt fläktmotståndet och det pendlade mellan 150 och 700 ohm.

Bilen i övrigt är inte värd mer än några tusenlappar så mina föräldrar är inte sugna att lägga ut direkt några stora pengar på den, då vi har andra bilar som används mest, så diverse klåplösningar och tattarmeck & trick är tyvärr välkommet när det gäller denna bil.

Mvh, Tack på förhand smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang