torsen
30 januari 2017
· 7 238 Inlägg
Vet du om din bil har 9-volt tändspole med förbikopplingsmotstånd/reostat eller speciell startkrets i tändningslåset till tändspolen?
I båda fallen fungerar det på samma sätt.
9-volttändspolens reostat matas med 12 volt spänning som "i andra änden" levererar 9 volt.
Så är driftläget i normal-/körläget.
I startögonblicket, då startmotorn arbetar, kopplas en speciell strömkrets in som "kopplar förbi" reostaten/förkopplingsmotståndet så att 9-volttändspolen matas med 12 volt(i princip).
Detta är en kraftig överspänning som tändspolen är dimensionerad för under startmomentet.
Om denna förbikoppling av reostaten inte sker blir bilen mer svårstartad, men den bör starta ändå.
Kan du inte med en multimeter mäta upp spänningen till startmotorn i startögonblicket kan du "fuska" och prova med att dra en tillfällig elledning mellan "+" på batteriet och "+" på tändspolen.
Startar motorn nu lättare har du kanske funnit orsaken.
B t w så brukar jag regelmässigt på äldre bilar alltid mata tändspolen med direkt ström från batteriet eller "+" på generatorn för att få bättre startvillighet.
Om tändspolen matas över tändlåset kan spänningsfallet vara över 2, kanske 3, volt.
Men över ett mikrorelä blir det praktiskt taget inget spänningsfall alls till tändspolen.
Hänger du med?
Och om nu din Micra har "gammaldags" tändsystem.
Lycka till och berätta gärna hur det går.