Vad heter packningen? (Audi a4)

A4B6
30 januari 2017 · 14 Inlägg

Hej,

Behöver namn på packningen som ni ser på bild. Länk: http://imgur.com/f1qY5ty

Denna packning ska vara placerad på baksidan av motorn (jämte ventilkåpspackningen). Har bytt ventilkåpspackningen men oljelukten i kupén återstår och det som läcker nu är denna packning som ni ser på bild. Är detta troligt?

Det är en Audi A4 b6.

fish Allfixare
30 januari 2017 · 1 475 Inlägg

Det är packningen till kamkedjesträckaren. Du måste plocka ur kamaxlarna för att byta den.

A4B6
30 januari 2017 · 14 Inlägg

fish skrev:
Det är packningen till kamkedjesträckaren. Du måste plocka ur kamaxlarna för att byta den.

Fyfan, det lät inte billigt. Är det normalt att den kan läcka och skapa oljelukt?

fish Allfixare
31 januari 2017 · 1 475 Inlägg

Ja, jag hade exakt samma problem med en A4 B6 1,8T för 10 år sedan. Bytte ventilkåpspackning, luktade iaf, rev av säkert 3 ggr och limmade packningen innan jag insåg att det va den där packningen som läckte. Det slutade med att jag när bilen va kall, tog brake cleaner och tvättade rent bakpå topplock och strök på ett tungt lager med packningssilikon där så det slutade. Oljan läcker ut där, rinner längsmed bakkanten på topplock och droppar ner på grenrör och turbo. Det är därför det läcker. Det roliga är att jag köpte tillbaks bilen för 2 år sedan och det va tätt än! Åkte dock på att byta packningen iaf då jag bytte själva sträckaren då smile Är det en skitbil du inte bryr dig så mycket om så skulle jag prova som jag gjorde. Är du rädd om den och noga så byt, men när du ändå ska riva såpass mycket så passa på att byta kamremmen och kamkedjan i samma veva. Det är samma jobb i princip som att byta bara packningen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang