Peugeot 206 GTI drar snett vid gaspådrag

jojjoalex
31 januari 2017 · 14 Inlägg

Hej!
Jag köpte en Peugeot 206 GTI årsmodell 2003 nyligen. Men ett fel vi märkte redan vid provkörning är att vid gaspådrag drar bilen ganska mycket åt höger. Om man t.ex. kör i en kurva och gasar (behöver inte vara mycket) så drar bilen åt höger, och när man sedan släpper gasen så nästan rycker bilen åt vänster igen. Det märks dock när man kör rakt också men inte lika mycket.
Då undrar jag vad som kan vara felet? Tidigare ägaren har bytt bland annat länkarm i framvagnen utan att göra hjulinställning efteråt, så känns som att en sådan borde göras. Men kan det verkligen vara hjulinställningen som är felet när den drar så pass mycket vid gaspådrag? Är det någon som vet något om detta eller som har haft samma problem skulle jag uppskatta er hjälp. Tack på förhand.

it_mutt Avstängd
31 januari 2017 · 10 388 Inlägg

Inte så enkelt som "lite" torque steer?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jojjoalex
31 januari 2017 · 14 Inlägg

it_mutt skrev:
Inte så enkelt som "lite" torque steer?

Nej, det är det inte. Det ska ju inte kännas som att man ska köra av vägen av det. Och så mycket "torque" är det inte, för det räcker att bara sätta foten på gasen för att den ska kränga.

it_mutt Avstängd
31 januari 2017 · 10 388 Inlägg

jojjoalex skrev:

it_mutt skrev:
Inte så enkelt som "lite" torque steer?

Nej, det är det inte. Det ska ju inte kännas som att man ska köra av vägen av det. Och så mycket "torque" är det inte, för det räcker att bara sätta foten på gasen för att den ska kränga.

Har visserligen suttit i både en och två bilar där just torque steer varit ett ordentligt problem, trots en relativt låg motoreffekt.

Men ja, åk och gör en framvagnsinställning, om inte annat så blir det gjort och du kan utesluta den biten.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
31 januari 2017 · 9 296 Inlägg

jojjoalex skrev:
Hej!
Jag köpte en Peugeot 206 GTI årsmodell 2003 nyligen. Men ett fel vi märkte redan vid provkörning är att vid gaspådrag drar bilen ganska mycket åt höger. Om man t.ex. kör i en kurva och gasar (behöver inte vara mycket) så drar bilen åt höger, och när man sedan släpper gasen så nästan rycker bilen åt vänster igen. Det märks dock när man kör rakt också men inte lika mycket.
Då undrar jag vad som kan vara felet? Tidigare ägaren har bytt bland annat länkarm i framvagnen utan att göra hjulinställning efteråt, så känns som att en sådan borde göras. Men kan det verkligen vara hjulinställningen som är felet när den drar så pass mycket vid gaspådrag? Är det någon som vet något om detta eller som har haft samma problem skulle jag uppskatta er hjälp. Tack på förhand.

Börja med det som är gratis, byt plats på däcken efter att de är pumpade.

Be en kompis stå vid vägkanten och se på när du accelererar på båda sidor. Rör sig däcket framåt, bakåt, utåt? När blev bilen besiktigad? Inget om bussningar/leder/lager etc?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jojjoalex
1 februari 2017 · 14 Inlägg

caromania skrev:

jojjoalex skrev:
Hej!
Jag köpte en Peugeot 206 GTI årsmodell 2003 nyligen. Men ett fel vi märkte redan vid provkörning är att vid gaspådrag drar bilen ganska mycket åt höger. Om man t.ex. kör i en kurva och gasar (behöver inte vara mycket) så drar bilen åt höger, och när man sedan släpper gasen så nästan rycker bilen åt vänster igen. Det märks dock när man kör rakt också men inte lika mycket.
Då undrar jag vad som kan vara felet? Tidigare ägaren har bytt bland annat länkarm i framvagnen utan att göra hjulinställning efteråt, så känns som att en sådan borde göras. Men kan det verkligen vara hjulinställningen som är felet när den drar så pass mycket vid gaspådrag? Är det någon som vet något om detta eller som har haft samma problem skulle jag uppskatta er hjälp. Tack på förhand.

Börja med det som är gratis, byt plats på däcken efter att de är pumpade.

Be en kompis stå vid vägkanten och se på när du accelererar på båda sidor. Rör sig däcket framåt, bakåt, utåt? När blev bilen besiktigad? Inget om bussningar/leder/lager etc?

Tack! Ska testa detta. Bilen besiktigades senast i augusti och fick då ombesiktning för höger länkarm fram, som då bytades och besiktigades igen. Annars var det inget speciellt.

zemet
1 februari 2017 · 4 038 Inlägg

Jag är inte alls insatt i FWD bilar men skulle det inte kunna vara något med drivningen?

Drivaxel eller liknande som gått av på vänster sida bilen vilket innebär att du får extrem torquesteer? Detta hade ju också förklarat varför bilen drar åt andra hållet när du släper gasen.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang