Hastighetsmätare o trip funkar inte alls. 740 88b

DZA89
5 februari 2017 · 467 Inlägg

Det är så att jag har en 740 som inte hastighetsmätaren o tripen funkar på. För ett par år sen så bytte jag hela elsystemet till 88b bilen är i själva värker en 85. Back axel kåpan är bytt och avläsnings kransen. Det bytes för någon dag sen. Innan har det suttit 85ans saker på men den fungerade inte då heller. Någon som har förslag?

ehedman
5 februari 2017 · 1 966 Inlägg

Jag föreslår att du ser över kablarna i och med att du har bytt elsystemet och något har slutat fungera.

DZA89
5 februari 2017 · 467 Inlägg

ehedman skrev:
Jag föreslår att du ser över kablarna i och med att du har bytt elsystemet och något har slutat fungera.

Jag har ohm mät kablarna bak o skuffen och fram vid mätaren och det är samma där fram o bak

ehedman
5 februari 2017 · 1 966 Inlägg

DZA89 skrev:
Jag har ohm mät kablarna bak o skuffen och fram vid mätaren och det är samma där fram o bak

Om kablarna är hela och du har provat med en annan bakaxelkåpa är det troligtvis något fel i instrumenteringen.

Senast redigerat av ehedman (5 februari 2017)

DZA89
8 februari 2017 · 467 Inlägg

ehedman skrev:

DZA89 skrev:
Jag har ohm mät kablarna bak o skuffen och fram vid mätaren och det är samma där fram o bak

Om kablarna är hela och du har provat med en annan bakaxelkåpa är det troligtvis något fel i instrumenteringen.

Jag har löt om dom som såg dåliga ut. Men om man kör med pip funktionen på mulimeter och håller den ena på brun/vit bak på instrumentet och den andra på kaross jord ska det pipa då? För den brun/ vita är väl signal jord?

ehedman
8 februari 2017 · 1 966 Inlägg

DZA89 skrev:
Jag har löt om dom som såg dåliga ut. Men om man kör med pip funktionen på mulimeter och håller den ena på brun/vit bak på instrumentet och den andra på kaross jord ska det pipa då? För den brun/ vita är väl signal jord?

Jag har inte lagt kablagets utformning på minnet, men det torde vara enkelt att klippa i ena ändan tejpa dit en ny kabel och dra tillbaka den bakvägen. Dra om kablarna, helt enkelt. Koppla lika som det satt innan eller jämför med en annan bil.

DZA89
11 februari 2017 · 467 Inlägg

ehedman skrev:

DZA89 skrev:
Jag har löt om dom som såg dåliga ut. Men om man kör med pip funktionen på mulimeter och håller den ena på brun/vit bak på instrumentet och den andra på kaross jord ska det pipa då? För den brun/ vita är väl signal jord?

Jag har inte lagt kablagets utformning på minnet, men det torde vara enkelt att klippa i ena ändan tejpa dit en ny kabel och dra tillbaka den bakvägen. Dra om kablarna, helt enkelt. Koppla lika som det satt innan eller jämför med en annan bil.

Eftersom jag får fram samma värden vid instrumentet som i kontakten bak så bör det inte vara fel på kablarna. Men då jag inte har några andra instrument med 4 polig d kontakt för utom 940 så kan jag ju inte prova med en annan om det inte går att bara kopla in d kontakten i 940ns instrument men osäker på om det funkar så

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang