DSG7 våtlamell?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 februari 2017 · 17 455 Inlägg

Föräldrarna har snöat in på en Skoda Kodiak. Jag hitter inget om dsg7 på denna. Den har 190hk diesel och 4x4. Ny givetvis.

Någon som vet något om denna låda. Prata med skoda gav inte mycket... De har väl knappast utvecklat en katastrofal torrlamell till?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
CupRacing
6 februari 2017 · 55 Inlägg

Dq500 samma typ som sitter i rs3 mfl. God för över 500nm.

Seat Leon "Cupra 280" (2014)
Evildan
6 februari 2017 ·

Varför inte köpa sig ett hagelgevär och skjuta sig i foten också?

För samma slantar åker dina päron: https://www.toyota.se/bygg-din-toyota/r … e1f40a68f/

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 februari 2017 · 17 455 Inlägg

Evildan skrev:
Varför inte köpa sig ett hagelgevär och skjuta sig i foten också?

För samma slantar åker dina päron: https://www.toyota.se/bygg-din-toyota/r … e1f40a68f/

Envisa åldringar. Det blev en Kodiaq 2.0 bensin DQ500, kommer redan i mitten av mars.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
13 februari 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:
Varför inte köpa sig ett hagelgevär och skjuta sig i foten också?

För samma slantar åker dina päron: https://www.toyota.se/bygg-din-toyota/r … e1f40a68f/

Envisa åldringar. Det blev en Kodiaq 2.0 bensin DQ500, kommer redan i mitten av mars.

http://gunfreezone.net/wp-content/uploads/2016/02/shoot-in-foot.jpg

panda666
13 februari 2017 · 4 250 Inlägg

allt som har att göra med Dsg är skit? finns det nån Dsg låda som är bra?

it_mutt Avstängd
13 februari 2017 · 10 388 Inlägg

panda666 skrev:
allt som har att göra med Dsg är skit? finns det nån Dsg låda som är bra?

Det beror på vem du frågar.

Frågar du Evildan är det skit rakt igenom, det är det mesta som är relaterat till VAG. Frågar du "någon annan", så finns det givetvis de som är av direkt motsatt åsikt och har kört 25.000 mil med sin låda utan problem.

Precis som det i sin tur finns de som anser att DCT är djävulens avkomma, och andra anser att det är guds gåva till mänskligheten.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
13 februari 2017 ·

panda666 skrev:
allt som har att göra med Dsg är skit? finns det nån Dsg låda som är bra?

I min mening och den erfarenhet jag har är DSG lådorna skräp, några fungerar ypperligt medans andra har en väldigt kort livslängd.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 februari 2017 · 17 455 Inlägg

panda666 skrev:
allt som har att göra med Dsg är skit? finns det nån Dsg låda som är bra?

Nja, bra är de inte. Men DQ500 har jag inte hört så mycket skit om. Men med tanke på VAG kvalitetsproblem nu för tiden är det väl inte så smart att köpa en sådan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
13 februari 2017 · 4 250 Inlägg

Jag skulle iaf inte våga köpa en bil med nån form av dsg låda, kollegorna på jobbet känner exakt samma, ingen av  oss skulle tänka sig att våga köpa en bil med nån form av dsg;)  Vet iaf att Caddys-golf-passat-skoda har sånna lådor, hade Audi också dsg? vilka mer märken använder sig av dom lådorna?

it_mutt Avstängd
13 februari 2017 · 10 388 Inlägg

panda666 skrev:
Jag skulle iaf inte våga köpa en bil med nån form av dsg låda, kollegorna på jobbet känner exakt samma, ingen av  oss skulle tänka sig att våga köpa en bil med nån form av dsg;)  Vet iaf att Caddys-golf-passat-skoda har sånna lådor, hade Audi också dsg? vilka mer märken använder sig av dom lådorna?

DSG är BorgWarners ihopsnickeri och sitter i "hela" vagfamiljen.

DCT är ju i sin tur..."lika men olika" som DSG och sitter i en hel drös med bilar.

Senast redigerat av it_mutt (13 februari 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cupra_
13 februari 2017 ·

panda666 skrev:
Jag skulle iaf inte våga köpa en bil med nån form av dsg låda, kollegorna på jobbet känner exakt samma, ingen av  oss skulle tänka sig att våga köpa en bil med nån form av dsg;)  Vet iaf att Caddys-golf-passat-skoda har sånna lådor, hade Audi också dsg? vilka mer märken använder sig av dom lådorna?

VW, Seat, Audi och Skoda.

De med våtlamell håller generellt sett bättre. Gamla 7:an med torrlamell skulle jag dock inte ta i med tång efter att ha förbrukat 4 lådor på 2 år i en firmabil (diesel).

Alla har vi olika smak. Jag förespråkar inte VAG då, som redan nämnts, de har vissa kvalitetsproblem. Framförallt när det gäller drivlina och galv. Står man ut med bristerna är de okej, som de flesta bilar.
Toyota å sin sida har fin kvalitet på drivlinan men är nog bland det mest könlösa jag kört..

Evildan
13 februari 2017 ·

it_mutt skrev:

panda666 skrev:
Jag skulle iaf inte våga köpa en bil med nån form av dsg låda, kollegorna på jobbet känner exakt samma, ingen av  oss skulle tänka sig att våga köpa en bil med nån form av dsg;)  Vet iaf att Caddys-golf-passat-skoda har sånna lådor, hade Audi också dsg? vilka mer märken använder sig av dom lådorna?

DSG är BorgWarners ihopsnickeri och sitter i "hela" vagfamiljen.

DCT är ju i sin tur..."lika men olika" som DSG och sitter i en hel drös med bilar.

VAGs DSG är väldans trevliga att köra och det jag tycker är dåligt med dom är den fruktansvärt ojämna byggkvaliteten. Min Gaswagen exempelvis har ett lamellbyte utfört samt en mekatronicenhet innan bilen hade rullat 12000mil, det anser jag är horribelt. Bilen är inte extremt mycket stadskörd då den mestadels rullat som pendelbil mellan Eskilstuna och Borlänge 2010-2016, draget är använt till cykelhållare och har innan mig aldrig fått smaka på en kulhandske. Ja jag känner första ägaren.
Vissa andra rullar 20000taximil utan strul även om det motsatta förhållandet är vanligast.
Att inte tycka något som återkommande bevisligen havererar till höger och vänster vid så låga miltal oberoende körstil är skit anser jag påvisar en individs bristande förståelse eller erfarenhet av vad som i riktig mening är kvalitet, men dom är likväl trevliga att köra när allt klaffar.

it_mutt Avstängd
13 februari 2017 · 10 388 Inlägg

Evildan skrev:

it_mutt skrev:

panda666 skrev:
Jag skulle iaf inte våga köpa en bil med nån form av dsg låda, kollegorna på jobbet känner exakt samma, ingen av  oss skulle tänka sig att våga köpa en bil med nån form av dsg;)  Vet iaf att Caddys-golf-passat-skoda har sånna lådor, hade Audi också dsg? vilka mer märken använder sig av dom lådorna?

DSG är BorgWarners ihopsnickeri och sitter i "hela" vagfamiljen.

DCT är ju i sin tur..."lika men olika" som DSG och sitter i en hel drös med bilar.

VAGs DSG är väldans trevliga att köra och det jag tycker är dåligt med dom är den fruktansvärt ojämna byggkvaliteten. Min Gaswagen exempelvis har ett lamellbyte utfört samt en mekatronicenhet innan bilen hade rullat 12000mil, det anser jag är horribelt. Bilen är inte extremt mycket stadskörd då den mestadels rullat som pendelbil mellan Eskilstuna och Borlänge 2010-2016, draget är använt till cykelhållare och har innan mig aldrig fått smaka på en kulhandske. Ja jag känner första ägaren.
Vissa andra rullar 20000taximil utan strul även om det motsatta förhållandet är vanligast.
Att inte tycka något som återkommande bevisligen havererar till höger och vänster vid så låga miltal oberoende körstil är skit anser jag påvisar en individs bristande förståelse eller erfarenhet av vad som i riktig mening är kvalitet, men dom är likväl trevliga att köra när allt klaffar.

Å andra sidan har inte någon här ens antytt att lådan skulle vara ett ihopsnickeri av under. Det närmaste vi kommer där är väl just vad jag skrev; Du anser det vara en skitlåda av rang och andra har kört 25.000 mil utan tillstymmelse till problem, och tycker lådan är helt underbar.

Jag exempelvis skulle aldrig rekommendera lådan, just p.g.a. den varierande kvalitén. Samtidigt ska man också ha i åtanke att det är skillnad mellan lådorna. Audis egna S-tronic verkar åtminstone så långt dels inte lida av samma varierande kvalité och dessutom hålla.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
13 februari 2017 ·

it_mutt skrev:

Evildan skrev:

it_mutt skrev:
DSG är BorgWarners ihopsnickeri och sitter i "hela" vagfamiljen.

DCT är ju i sin tur..."lika men olika" som DSG och sitter i en hel drös med bilar.

VAGs DSG är väldans trevliga att köra och det jag tycker är dåligt med dom är den fruktansvärt ojämna byggkvaliteten. Min Gaswagen exempelvis har ett lamellbyte utfört samt en mekatronicenhet innan bilen hade rullat 12000mil, det anser jag är horribelt. Bilen är inte extremt mycket stadskörd då den mestadels rullat som pendelbil mellan Eskilstuna och Borlänge 2010-2016, draget är använt till cykelhållare och har innan mig aldrig fått smaka på en kulhandske. Ja jag känner första ägaren.
Vissa andra rullar 20000taximil utan strul även om det motsatta förhållandet är vanligast.
Att inte tycka något som återkommande bevisligen havererar till höger och vänster vid så låga miltal oberoende körstil är skit anser jag påvisar en individs bristande förståelse eller erfarenhet av vad som i riktig mening är kvalitet, men dom är likväl trevliga att köra när allt klaffar.

Å andra sidan har inte någon här ens antytt att lådan skulle vara ett ihopsnickeri av under. Det närmaste vi kommer där är väl just vad jag skrev; Du anser det vara en skitlåda av rang och andra har kört 25.000 mil utan tillstymmelse till problem, och tycker lådan är helt underbar.

Jag exempelvis skulle aldrig rekommendera lådan, just p.g.a. den varierande kvalitén. Samtidigt ska man också ha i åtanke att det är skillnad mellan lådorna. Audis egna S-tronic verkar åtminstone så långt dels inte lida av samma varierande kvalité och dessutom hålla.

Det var mestadels en reflektion över hur "någon annan" tycker, med huvudet i sanden, att lådan är bra enbart för att dennes låda inte havererat. Ungefär som att tycka det är bra att resa till Thailand på oskyddad sexsemester för att man själv inte fick någon exotisk sjukdom på pillesnoppen eller att rysk roulette med en saknad patron i trumman är en kul lek för att man hade turen att överleva första omgången.
Men du har rätt i att inte rekommendera lådorna till någon, jag avråder även jag från köp just pga trisseffekten -plötsligt händer det- och det blir reparationskostnader som till och med skulle verka ohemula för panda666 med sin f10. wink

Senast redigerat av Evildan (13 februari 2017)

CupRacing
13 februari 2017 · 55 Inlägg

Evildan skrev:

it_mutt skrev:

Evildan skrev:

VAGs DSG är väldans trevliga att köra och det jag tycker är dåligt med dom är den fruktansvärt ojämna byggkvaliteten. Min Gaswagen exempelvis har ett lamellbyte utfört samt en mekatronicenhet innan bilen hade rullat 12000mil, det anser jag är horribelt. Bilen är inte extremt mycket stadskörd då den mestadels rullat som pendelbil mellan Eskilstuna och Borlänge 2010-2016, draget är använt till cykelhållare och har innan mig aldrig fått smaka på en kulhandske. Ja jag känner första ägaren.
Vissa andra rullar 20000taximil utan strul även om det motsatta förhållandet är vanligast.
Att inte tycka något som återkommande bevisligen havererar till höger och vänster vid så låga miltal oberoende körstil är skit anser jag påvisar en individs bristande förståelse eller erfarenhet av vad som i riktig mening är kvalitet, men dom är likväl trevliga att köra när allt klaffar.

Å andra sidan har inte någon här ens antytt att lådan skulle vara ett ihopsnickeri av under. Det närmaste vi kommer där är väl just vad jag skrev; Du anser det vara en skitlåda av rang och andra har kört 25.000 mil utan tillstymmelse till problem, och tycker lådan är helt underbar.

Jag exempelvis skulle aldrig rekommendera lådan, just p.g.a. den varierande kvalitén. Samtidigt ska man också ha i åtanke att det är skillnad mellan lådorna. Audis egna S-tronic verkar åtminstone så långt dels inte lida av samma varierande kvalité och dessutom hålla.

Det var mestadels en reflektion över hur "någon annan" tycker, med huvudet i sanden, att lådan är bra enbart för att dennes låda inte havererat. Ungefär som att tycka det är bra att resa till Thailand på oskyddad sexsemester för att man själv inte fick någon exotisk sjukdom på pillesnoppen eller att rysk roulette med en saknad patron i trumman är en kul lek för att man hade turen att överleva första omgången.
Men du har rätt i att inte rekommendera lådorna till någon, jag avråder även jag från köp just pga trisseffekten -plötsligt händer det- och det blir reparationskostnader som till och med skulle verka ohemula för panda666 med sin f10. wink

Men din gaswagen har/hade ju den 7 växlade torrlammel lådan.. den lådan som med råge gav dsg ett dåligt ryckte. Enda fördelen med den lådan är att den växlar ganska mjukt.
Att jämföra den lådan med dsg6 (dq250) eller dsg7 (dq500 / dq380) är inte jämförbart någonstanns.. ungefär lika relevant som att börja blanda in cvt lådorna i audis modeller..

Seat Leon "Cupra 280" (2014)
panda666
13 februari 2017 · 4 250 Inlägg

Det är en ganska bra chans att man får en dsg låda på jobbet som låter illa, låter nästan om att flera metal bitar har lossnat och rullar runt i lådan. Kan vara vilken bil som helst, golf-passat-skoda, inte helt ovanligt att jag provkör nån audi där det låter illa från svänghjul eller urtrampnings lager.  Verkar vara ganska vanligt fel på audi nyare årsmodeller 2012+++ ,verkar vara ganligt med dåliga svänghjul och urtrampnings lager på audis. Å andra sidan har jag provkört massor med f10-f11 där det inte har varit några problem alls, förutom den som jag köpte, sen precis efter att jag upptäckte mitt problem då fick vi in 2 till där med samma problem. Men se här att jag skulle få en trasig låda av alla dom bilarna här som vi har provkört. Det känns som en riktig jävla lotto jag har ibland, Jag var beredd att nån gång om några år förr eller senare att antingen jag skulle få höra kedje rassel, att dpf kanske skulle behöva rensas eller att turbon skulle börja fnissa. Men nej jag fick istället nått helt oväntat och som ska egentligen inte vara alls normalt, en trasig jävla låda. Vad fan ska man köpa? Det är inte som att toyota är billigt endå. priusar är ju jäkligt dyra. och avensis/auris är ganska jävla fula bilar/ förlåt evil:(

it_mutt Avstängd
13 februari 2017 · 10 388 Inlägg

Pips skrev:

Evildan skrev:

it_mutt skrev:

Å andra sidan har inte någon här ens antytt att lådan skulle vara ett ihopsnickeri av under. Det närmaste vi kommer där är väl just vad jag skrev; Du anser det vara en skitlåda av rang och andra har kört 25.000 mil utan tillstymmelse till problem, och tycker lådan är helt underbar.

Jag exempelvis skulle aldrig rekommendera lådan, just p.g.a. den varierande kvalitén. Samtidigt ska man också ha i åtanke att det är skillnad mellan lådorna. Audis egna S-tronic verkar åtminstone så långt dels inte lida av samma varierande kvalité och dessutom hålla.

Det var mestadels en reflektion över hur "någon annan" tycker, med huvudet i sanden, att lådan är bra enbart för att dennes låda inte havererat. Ungefär som att tycka det är bra att resa till Thailand på oskyddad sexsemester för att man själv inte fick någon exotisk sjukdom på pillesnoppen eller att rysk roulette med en saknad patron i trumman är en kul lek för att man hade turen att överleva första omgången.
Men du har rätt i att inte rekommendera lådorna till någon, jag avråder även jag från köp just pga trisseffekten -plötsligt händer det- och det blir reparationskostnader som till och med skulle verka ohemula för panda666 med sin f10. wink

Men din gaswagen har/hade ju den 7 växlade torrlammel lådan.. den lådan som med råge gav dsg ett dåligt ryckte. Enda fördelen med den lådan är att den växlar ganska mjukt.
Att jämföra den lådan med dsg6 (dq250) eller dsg7 (dq500 / dq380) är inte jämförbart någonstanns.. ungefär lika relevant som att börja blanda in cvt lådorna i audis modeller..

Nej, då är det -mer- relevant att blanda in en 7växlad torrlamellåda än CVT-lådorna. Mest då CVT:n inte ens efter ett flak Absolut går att få in i DSG-familjen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
SportPilot Ubåtsingenjör
13 februari 2017 · 7 228 Inlägg

och vad kom vi fram till ?

Jo köper du något som är tyskt så är du dum i huvudet, det enda som gäller är asiatiskt och då helst toyota, då dessa aldrig går sönder och innehar både otrolig komfort och körglädje utan dess like.
Är man av annan åsikt så är man dum i huvudet.
Eller är det kanske inte på detta viset ?

Får gratulera dina föräldrar till bilköpet, smurfen. De kommer säkert bli jätte nöjda med sin nya bil smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
caromania Forummoderator
14 februari 2017 · 9 296 Inlägg

CHEEVA skrev:
och vad kom vi fram till ?

Jo köper du något som är tyskt så är du dum i huvudet, det enda som gäller är asiatiskt och då helst toyota, då dessa aldrig går sönder och innehar både otrolig komfort och körglädje utan dess like.
Är man av annan åsikt så är man dum i huvudet.
Eller är det kanske inte på detta viset ?

Får gratulera dina föräldrar till bilköpet, smurfen. De kommer säkert bli jätte nöjda med sin nya bil smile

Svarade du i fel tråd? Letar koppling till "tyskt, Toyota, asiatiska bilar och någon som är dum i huvudet" utan att lyckas.

Back on T:
Vad satt det för 7-växlad paddelautomat i Honda Jazz för 10år sedan?  Morsans lever jävel och har alltid gjort mellan ettan o tvåan....

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang