Vill koppla RCA -> 3.5mm sladd till mobilen men ger endast ljud bak

Pellepe
8 februari 2017 · 8 Inlägg

Hej!

Skulle vilja fixa en 3.5mm sladd till bilstereon så jag kan lyssna från mobilen. HIttade RCA kontakter bak och kopplade in en RCA > 3.5mm sladd. Får ljud i dom bakre högtalarna samtidigt som radion går i dom främre. Det går att sänka radion och höja volymen på mobilen så att inte radion hörs, men går det att få så att mobilens ljud kommer ur dom främre högtalarna, eller kanske i alla?

Så här ser baksidan på stereon ut:
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222553/222553-e1c793fa3fb00740d9eda6d5e6d5cdf7.jpg

Nån som har lite råd och tips kring detta så är jag supertacksam!

mrmercedes
8 februari 2017 · 118 Inlägg

Jag tror att den där RCA-kontakten är en utgång. Alltså för att du ska kunna koppla en förstärkare till stereon. Ljudsignalen går ut från stereon. Du vill skicka in en ljudsignal och det går då inte. Har aldrig sett en sådan RCA-ingång på en bilstereo, och jag har hållit på mycket med det. Om man ska kunna spela musik från mobilen brukar det sitta en vanlig AUX-ingång på stereon.

Det skulle vara bra om du skrev märke och modell på stereon du har i bilen. Då blir det lättare att hjälpa till.

Pellepe
8 februari 2017 · 8 Inlägg

Tack för svar!
Kan kolla imorgon vilket märke och modell det är på stereon. Men som sagt jag får ljud från mobilen i dom bakre högtalarna samtidigt som det går att lyssna på radio i dom främre. Varför blir det så tro?

Senast redigerat av Pellepe (8 februari 2017)

MammDiin
9 februari 2017 · 2 019 Inlägg

mrmercedes skrev:
Jag tror att den där RCA-kontakten är en utgång. Alltså för att du ska kunna koppla en förstärkare till stereon. Ljudsignalen går ut från stereon. Du vill skicka in en ljudsignal och det går då inte. Har aldrig sett en sådan RCA-ingång på en bilstereo, och jag har hållit på mycket med det. Om man ska kunna spela musik från mobilen brukar det sitta en vanlig AUX-ingång på stereon.

Det skulle vara bra om du skrev märke och modell på stereon du har i bilen. Då blir det lättare att hjälpa till.

Jag har ett äldre Panasonic som har AUX-ingång på baksidan med röd och vit RCA smile

Men vanligtvis brukar det vara 3,5mm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang