Åtgärda/släcka felkod P0301 cylinder 1, feltändning detekterad, Peugeot 107

alexanderbilar
11 februari 2017 · 62 Inlägg

Tänkte fråga om nån här har koll på felkoder? Ska besikta min 107a igen, och fick nån fånig anmärkning (och inte bra att veta som ja först trodde) o tänkte fråga här ifall nån har någon koll? va förra hösten som avgasystemet, tändstiften o tändspolen gav upp ungefär samtidigt. blev tvungen att köra ca 30 mil, men sen fått de reparerat, motor lampan lös o bilen va ifelsäkertläge, men går hur bra som helst efter de

när den besiktades så körde de diagnostik o anmärkte på de, o nåt som besiktningsmannen inte hade en aning om va de va ens en gång:

OMBORDDIAGNOSSYSTEM (8.2.1.1) FELKOD(ER) IDENTIFIERAD
P0301 cylinder 1, feltändning detekterad

jag har inte märkt någon som helst skillnad vare sig före eller efter reprationen (o besiktningen) e känns bara som nåt nonsens problem, nu va det i november 2015 så de va ett tag sen, är det nån kod som försvinner av sig själv efter längre tid? Motorlampan slocknade efter 4 milskörning, o bilen hade gått 80 mil när den besiktades. går detta att nolla på något sätt?

bilen är UK spec ifall de har nån relevans, tacksam för svar

mvh Alex

Rille0
12 februari 2017 · 2 021 Inlägg

Lyser motorlampan? går bilen som den ska?
Gissar på att det är en intermittent felkod som ligger kvar från ditt tändspolehaveri, bara att radera om så är fallet.
Radering göres men lämpligt diagnosverktyg hos vilken verkstad som helst, eller med en Obd interface och din telefon.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
spillolja
12 februari 2017 · 4 020 Inlägg

med en sådan kan man läsa och radera felkoder:
http://www.ebay.com/itm/162141412905

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
alexanderbilar
15 februari 2017 · 62 Inlägg

Rille0 skrev:
Lyser motorlampan? går bilen som den ska?
Gissar på att det är en intermittent felkod som ligger kvar från ditt tändspolehaveri, bara att radera om så är fallet.
Radering göres men lämpligt diagnosverktyg hos vilken verkstad som helst, eller med en Obd interface och din telefon.

nu går den hur bra som helst, innan gick den som riktigt skit o motorlampan lös o va i fel säkertläge o hade kanske 30 hk o toppade 100. ja gissar med på att de är nån restkod eller liknande. men efter reprationen så gick den normalt o har rullat på sen dess. va en obd interface? får kika på de

Senast redigerat av alexanderbilar (15 februari 2017)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 mars 2017 · 13 736 Inlägg

kolla efter kylarvatten vid ecu och tempsensorn väldigt vanligt fel att kylsensorn läcker och vattnet rinner ner i ecu via kabeln...låter otroligt men VÄLDIGT vanligt på Franska bilar..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Rille0
5 mars 2017 · 2 021 Inlägg

Growe skrev:
kolla efter kylarvatten vid ecu och tempsensorn väldigt vanligt fel att kylsensorn läcker och vattnet rinner ner i ecu via kabeln...låter otroligt men VÄLDIGT vanligt på Franska bilar..

Vilka franska bilar då?

Ts bil är förövrigt en toyota aygo in disguise, väldigt få franska delar i den.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Cupra_
5 mars 2017 ·

Rille0 skrev:

Growe skrev:
kolla efter kylarvatten vid ecu och tempsensorn väldigt vanligt fel att kylsensorn läcker och vattnet rinner ner i ecu via kabeln...låter otroligt men VÄLDIGT vanligt på Franska bilar..

Vilka franska bilar då?

Ts bil är förövrigt en toyota aygo in disguise, väldigt få franska delar i den.

Världens sämsta Toyota eller världens bästa Peugeot tongue

Skämt åsido, tror också att det kan vara en kod som ligger kvar. Pröva radera, kör ett par dagar och se om den kommer tillbaka. Om inte så är det grönt smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang