VW Vento -97 Automat problem

KenZo
13 februari 2017 · 155 Inlägg

Polaren har en Vento -97 med automatlådan,

Den har nu börjat leva sitt egna lilla liv, den lägger inte i nästa växel oftast,

Jag har rekommenderat oljebyte i automaten ,
men polaren har hört att det inte är bra att byta olja i så gamla bilar då det gör mer skada än nytta,,,
Fine... har hört att det är så på vissa volvo lådor, men inte att det ska vara så känsligt på en så gammal Vento..
Bilen i sig har inte rullat jättemycket, ca 14000 mil.

Finns det nån mer med kunskap kring detta?

Brådhis * Voff voff *
13 februari 2017 · 10 279 Inlägg

KenZo skrev:
Polaren har en Vento -97 med automatlådan,

Den har nu börjat leva sitt egna lilla liv, den lägger inte i nästa växel oftast,

Jag har rekommenderat oljebyte i automaten ,
men polaren har hört att det inte är bra att byta olja i så gamla bilar då det gör mer skada än nytta,,,
Fine... har hört att det är så på vissa volvo lådor, men inte att det ska vara så känsligt på en så gammal Vento..
Bilen i sig har inte rullat jättemycket, ca 14000 mil.

Finns det nån mer med kunskap kring detta?

Du kan ju upplysa din kompis om att han borde bytt oljan innan den började bete sig märkligt. Att vänta med ett oljebyte tills lådan börjar gå dåligt är ju ungefär som att vänta med oljebyte i motorn tills den börjar låta konstigt.

Oljor byter man inte för att laga trasiga delar, man byter för att delar inte ska bli trasiga...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 februari 2017 · 17 478 Inlägg

Antingen så byter han oljan och den växlar säkert ok efter någon dag sen. Eller så byter han inte oljan och riskerar lådras med skrotning som följd.

Vento 97? Är det inte den som har en löjligt stor växelkuliss?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenZo
14 februari 2017 · 155 Inlägg

jag har nu sagt att det första är att kolla oljenivån med motorn igång, och därefter byta om det behövs.
Vad är en växelkuliss??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang