Hutlösa priser hos verkstäder?

totte1015
13 februari 2017 · 463 Inlägg

Gjorde en "offert" hos Mekonomen för en service och kamremsbyte för min Golf GTI (99a)

Vad blev priset.......?

22643kr.

Helt jävla sinnessjukt, jag höll på att få hjärtattack, och jag är ung...

Och sedan när jag kollar runt på autobutler och tar med "skitverkstäder" så är deras priser ungefär 10.000-15.000kr!!

Är detta seriöst normalpris för service och kamremsbyte?

Servicen hos Mekonomen skulle gå på 8000, och kamremsbytet 13000

Jag har redan tänkt skita totalt i servicen via verkstad (byta olja, luftfilter och tändstift kan man göra själv)

Men kamremsbyte... Någon som har billigt ställe i Västra Götaland där man kan göra det för en mänsklig summa?

spillolja
13 februari 2017 · 4 020 Inlägg

Köp delarna själv på tex mister-auto eller bildelaronline24  och sedan låta leffe på hörnet fixa det

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Volvofarfar
13 februari 2017 · 1 312 Inlägg

Orimligt högt pris,

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
beppizh
13 februari 2017 · 328 Inlägg

Det är ju inga pengar man lägger på din bil, bättre att lämna över det till en kompis och ge han några hundralappar så står du själv för matrialet.

totte1015
13 februari 2017 · 463 Inlägg

beppizh skrev:
Det är ju inga pengar man lägger på din bil, bättre att lämna över det till en kompis och ge han några hundralappar så står du själv för matrialet.

Det är inte pengar man lägger på dem flesta bilar, skulle aldrig göra det med en -10+ heller.
Såvida det inte är en riktig sportbil för millen kanske.

Jag har ingen kompis som kan byta kamrem dock tongue

Servicen kan jag t.om göra själv.

Jokabsson
13 februari 2017 · 1 175 Inlägg

Bytte remmen på min 1.8T Audi A3 -00 på en lokal Meca verkstad och betalade strax över 5000kr. I det priset ingick även ett motorfäste som hade gått sönder. Vill du inte göra det själv, fortsätt leta efter rätt verkstad.

Köp en Haynes reparationshandbok och ta med dig någon bilintresserad kompis/farsan och försök själv? Man lär sig mycket av att skruva lite i sin bil!

Senast redigerat av Cracksoup (13 februari 2017)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Muttley
13 februari 2017 ·

totte1015 skrev:

beppizh skrev:
Det är ju inga pengar man lägger på din bil, bättre att lämna över det till en kompis och ge han några hundralappar så står du själv för matrialet.

Det är inte pengar man lägger på dem flesta bilar, skulle aldrig göra det med en -10+ heller.
Såvida det inte är en riktig sportbil för millen kanske.

Jag har ingen kompis som kan byta kamrem dock tongue

Servicen kan jag t.om göra själv.

Kanske tur du inte äger nyare bil då.
Finns bilar där de ligger på 23000 för endast kamremsbyte.

Verkstäder måste ta ut lön så de är inte så konstigt faktiskt. Din bil tar väl helt enkelt lång tid. Sen står de GTI på den så de lägger ju till ett par tusingar.
Jag hade inte lämnat in en sån gammal bil själv.

Men min nuvarande kommer jag iallafall lämna in och de är en -10  .  6500 vill de ha för ett rembyte.

marcus80 Sir
13 februari 2017 · 935 Inlägg

Hade kunnat hjälpa dig med kamremsbytet om du inte bott så långt bort. Är inte svårt dock så måste en massa demonteras för att kunna göra det.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
beppizh
13 februari 2017 · 328 Inlägg

totte1015 skrev:

beppizh skrev:
Det är ju inga pengar man lägger på din bil, bättre att lämna över det till en kompis och ge han några hundralappar så står du själv för matrialet.

Det är inte pengar man lägger på dem flesta bilar, skulle aldrig göra det med en -10+ heller.
Såvida det inte är en riktig sportbil för millen kanske.

Jag har ingen kompis som kan byta kamrem dock tongue

Servicen kan jag t.om göra själv.

Nu menade jag inte åldern på bilen, utan på vissa bilar så får det lyfta motorn m.m för att kunna byta remmen, och då blir det plötsligt mycket klabbigare och springer iväg i tid.

EDIT. Nu vet jag inte hur det är på just din bil, men som sagt, dem har vett att ta betalt.
När vi lämnar in lastbilsaggregat på reparation så tar det stället 1200kr i timmen för jobbet utan matrial, och då är dem ändå billigast i trakten. Aggregat och bil är inte samma sak, men motor som motor, reparation som reparation. Principen är oftast detsamma.

Senast redigerat av beppizh (13 februari 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 februari 2017 · 17 455 Inlägg

Ringde -för skojs skull- till Fiat för att kamremmen skulle bytas på husbilen. En 2.8 liters diesel. De ville ha 14000:- Lämnade den på vår lokala Toyota-verkstad som sköter alla våra bilar och det gick på 7500:- och dessa herrar är inga klåpare á la Leffe på hörnet.

Hämtade Kian idag. Enkel Oljeservice och filter. 1500:-
På torsdag är det Prius tur. 1500:-

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
13 februari 2017 · 9 296 Inlägg

Hörde talas om nån som skulle pröjsa 70k för att byta ventilsnöret på en Audi RS7. (tror jag det var) Känns lite friskt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
xXSammy
13 februari 2017 · 6 569 Inlägg

23k för kamremsbyte och vattenpump.. vilken service, tändstift och filter ??

innan jag hade plats och verktyg betala jag 9k för byte kamrem, balansaxelrem och vattenpump på en Alfa 156a 2.0.. och de brukar vara dyra. (iof kostar byte på V6 10-25k)

De/Dem
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 februari 2017 · 14 039 Inlägg

totte1015 skrev:
Gjorde en "offert" hos Mekonomen för en service och kamremsbyte för min Golf GTI (99a)

Vad blev priset.......?

22643kr.

Helt jävla sinnessjukt, jag höll på att få hjärtattack, och jag är ung...

Och sedan när jag kollar runt på autobutler och tar med "skitverkstäder" så är deras priser ungefär 10.000-15.000kr!!

Är detta seriöst normalpris för service och kamremsbyte?

Servicen hos Mekonomen skulle gå på 8000, och kamremsbytet 13000

Jag har redan tänkt skita totalt i servicen via verkstad (byta olja, luftfilter och tändstift kan man göra själv)

Men kamremsbyte... Någon som har billigt ställe i Västra Götaland där man kan göra det för en mänsklig summa?

Haha!! Jag som är så gammal hade nog fått den där attacken!! Det var hutlöst dyrt tycker jag. Frågade på en lokal verkstad om kamremsbyte på en Volvo V70 -00 (Gamla 850-karossen) och de skulle ha 4000-5000 kr. Överkomligt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 februari 2017 · 17 455 Inlägg

xXSammy skrev:
23k för kamremsbyte och vattenpump.. vilken service, tändstift och filter ??

innan jag hade plats och verktyg betala jag 9k för byte kamrem, balansaxelrem och vattenpump på en Alfa 156a 2.0.. och de brukar vara dyra. (iof kostar byte på V6 10-25k)

Japp. Vår V6 166 går bara 6-800 mil till på hopprepet. Den ska säljas. Massor med ungdomar är och rycker i den givetvis....

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
13 februari 2017 · 6 569 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

xXSammy skrev:
23k för kamremsbyte och vattenpump.. vilken service, tändstift och filter ??

innan jag hade plats och verktyg betala jag 9k för byte kamrem, balansaxelrem och vattenpump på en Alfa 156a 2.0.. och de brukar vara dyra. (iof kostar byte på V6 10-25k)

Japp. Vår V6 166 går bara 6-800 mil till på hopprepet. Den ska säljas. Massor med ungdomar är och rycker i den givetvis....

finns behövande på Alfapower och facebook gruppen alfisti sverige B)

De/Dem
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 februari 2017 · 4 917 Inlägg

Ja, betala om ni har råd, vi andra får göra det själv, fast BILLIGARE..
Det är slutinlämnat te leffe nu, möjligtvis får han byta däck..
Vi luttrade bilägare borde slå ihop oss och hjälpa varandra, fast då får väl verkstäderna klappa igen..

Senast redigerat av bowlinggreppet (13 februari 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Evildan
13 februari 2017 ·

bowlinggreppet skrev:
Ja, betala om ni har råd, vi andra får göra det själv, fast BILLIGARE..
Det är slutinlämnat te leffe nu, möjligtvis får han byta däck..
Vi luttrade bilägare borde slå ihop oss och hjälpa varandra, fast då får väl verkstäderna klappa igen..

tommen1 möjligtvis?

Utmarks-Loke
13 februari 2017 · 5 833 Inlägg

Jag måste byta kamrem på 240:in, den har redan gått 1000 mil över. Hoppas inte det kostar lika mycket.

caromania Forummoderator
13 februari 2017 · 9 296 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jag måste byta kamrem på 240:in, den har redan gått 1000 mil över. Hoppas inte det kostar lika mycket.

240 är ju en ganska komplicerad vagn så ja, det lär ramla loss på en ansenlig summa. smile

Nä, men det är ju sanslöst hur dyrt det ska vara på vissa. Och grundkonceptet är ju faktiskt inte så olika. På min gamla 820 turbo pröjsade jag typ 2k och det är tvärställd rova dubbla kammar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
13 februari 2017 ·

caromania skrev:

Svarte_Orm skrev:
Jag måste byta kamrem på 240:in, den har redan gått 1000 mil över. Hoppas inte det kostar lika mycket.

240 är ju en ganska komplicerad vagn så ja, det lär ramla loss på en ansenlig summa. smile

Nä, men det är ju sanslöst hur dyrt det ska vara på vissa. Och grundkonceptet är ju faktiskt inte så olika. På min gamla 820 turbo pröjsade jag typ 2k och det är tvärställd rova dubbla kammar.

Octavia 2.0 fsi 150hk 2005 kostar via lasingoo 10500-13600kr i Eskilstunatrakten vilket innebär att 1/3 av bilens värde kostar bytet av hopprepet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang