Nyköpt bas rasslande missljud?

Blinkers93
13 februari 2017 · 18 Inlägg

Kopplade in min nya baslåda i bilen igår och har provspelat lite grand. Det är bra tryck i basen och låter bra bortsett från ett rasslande ljud från basen. Det verkar komma från membranet, men det är inte där hela tiden, bara vid de lägre bastonerna. Det är inget som märks när man sitter i bilen utan man hör det bara när man står alldeles vid subwoofern. Om ni trycker på Youtubelänken så kan ni höra bättre hur jag menar.

https://youtu.be/0QsBgGnd5AA

Ska det vara så eller är det nåt fel på basen? Eller är det nåt med lådan, typ att den inte är tillräckligt tät vid basen eller så? Eller nåt som ska ställas in på slutsteget? Har bara spelat i 2 timmar högst.

Just ja, basen är en Rockford Fosgate T0D210 som jag kör på ett DLS Reference CC-1000 monosteg.

kimjohanss
16 februari 2017 · 26 Inlägg

Låter som den inte är tät. Blev så på min 15'' när jag köpte, men efter lite lim runt den, och drog skruvarna extra hårt så lät det mycket bättre. Testa att lossa lite på skruvarna, lägg lite lim och dra åt! Låt det stelna innan du spelar igen.

Blinkers93
17 februari 2017 · 18 Inlägg

Okej ja då ska jag ner i garaget och testa att täta lite bättre och se om det löser sig smile

Blinkers93
17 februari 2017 · 18 Inlägg

Nu kom jag fan på att när jag skulle sätta dit basen så råkade den komma snett när jag borrade hål för skruvarna så jag gjorde nya hål så den blev rak. Att jag inte tänkte på det direkt. Klart det inte blir tätt då... Aja bara att plugga igen dom på nåt sätt.

Fjong
17 februari 2017 · 1 494 Inlägg

Lägg en tätning istället för att limma basen.... En mycket bättre lösning

Blinkers93
17 februari 2017 · 18 Inlägg

Nu har jag tagit av gallret och nog var det som jag trodde. Hittade 4 stycken gamla skruvhål som jag glömt att fylla igen.

Blinkers93
17 februari 2017 · 18 Inlägg

och 4 hål till när jag fått bort membranet så 8 hål totalt. Inte konstigt att det blir missljud. Nog för att jag är väl medveten om att man inte ska ha hål sådär men jag glömde tydligen det..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang