Ska extraljus stå helt rakt eller lätt vinklade

Bike
13 februari 2017 ·

hjälpte en vän att byta extraljus på sin bil inget extremt utan vanliga
tidigare hade han klaga på att dom lyste högt.

så när jag ställde in dom höll jag på med vattenpass och tänkte ska dom stå rakt eller vinklade lätt upp så det blir längre distans ?

Nu kommer många säga hitta en tom gata och lys och ställ in
men om man vill försöka göra detta i ett garage.

it_mutt Avstängd
13 februari 2017 · 10 388 Inlägg

Bike skrev:
hjälpte en vän att byta extraljus på sin bil inget extremt utan vanliga
tidigare hade han klaga på att dom lyste högt.

så när jag ställde in dom höll jag på med vattenpass och tänkte ska dom stå rakt eller vinklade lätt upp så det blir längre distans ?

Nu kommer många säga hitta en tom gata och lys och ställ in
men om man vill försöka göra detta i ett garage.

Beror på spridning och allt möjligt. Har jag inte möjlighet att testa "i fält", så brukar jag ställa bilen med fronten mot en vägg, och sen ställa extraljuset/na en gnutta högre än bilens original helljus. Det är i sin tur också lite beroende på hur detta (originalhelljuset) är riktat (det finns förvånande många möjliga kombinationer).

Och om inte; börja med att ställa det rakt, och se vad han tycker. Det går ju alltid att justera i efterhand.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
trubbelturbo
13 februari 2017 · 1 459 Inlägg

Jag ställde in min Led-ramp mot en vägg, justerade så att ljuset låg på samma nivå som original helljus men sedan vinklade jag den liiiite uppåt, upplever att det blev lite bättre så.

Typ såhär... (ljusbild mot vägg)
http://i68.tinypic.com/o7radx.jpg

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
MammDiin
14 februari 2017 · 2 019 Inlägg

Har extraljusen starkare ljus i mitten av ljusbilden i höjdled så vill man vanligen att de ska lysa rakt fram.

Men har man exempelvis extraljus med jämn ljusbild kan man ställa upp dem lite för att undvika att de lyser alltför mycket där bilens halvljus lyser (om man har en bil där halvljuset lyser samtidigt som helljuset).

Och svårt att få det exakt inställt i ett garage eller mot en vägg. Men ställ dem rakt och sen ut och provköra extraljusen och se hur de lyser.

Ställer du in dem mot en vägg så måste du även tänka på om extraljusen är lägre eller högre monterade än bilens helljus/halvljus.
För om du exempelvis har extraljusen monterade lägre än bilens helljus och ställer in dem så de lyser på samma höjd mot en vägg så kommer extraljusen lysa uppe i trädtopparna förr eller senare.

simlar
14 februari 2017 · 5 524 Inlägg

På verkstad ställer de flesta dom helt rakt framåt med 0-1% fall med ljusinställaren, detta ger bäst längd på ljuset och extraljus med bred ljusbild lyser oftast tillräckligt brett fastän dom inte är vinklade ut mot dikena.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Djo
14 februari 2017 · 10 157 Inlägg

lite uppåt och dom yttre brukar jag vinkla utåt rätt bra men detta är en smak fråga.

LED ramp lyser oftast bäst när den sitter helt rakt dock men även där lär man ut och justera innan det blir helt hundra.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Brådhis * Voff voff *
14 februari 2017 · 10 277 Inlägg

it_mutt skrev:

Bike skrev:
hjälpte en vän att byta extraljus på sin bil inget extremt utan vanliga
tidigare hade han klaga på att dom lyste högt.

så när jag ställde in dom höll jag på med vattenpass och tänkte ska dom stå rakt eller vinklade lätt upp så det blir längre distans ?

Nu kommer många säga hitta en tom gata och lys och ställ in
men om man vill försöka göra detta i ett garage.

Beror på spridning och allt möjligt. Har jag inte möjlighet att testa "i fält", så brukar jag ställa bilen med fronten mot en vägg, och sen ställa extraljuset/na en gnutta högre än bilens original helljus. Det är i sin tur också lite beroende på hur detta (originalhelljuset) är riktat (det finns förvånande många möjliga kombinationer).

Och om inte; börja med att ställa det rakt, och se vad han tycker. Det går ju alltid att justera i efterhand.

Beror även på om extraljusens "mittpunkt" sitter lika högt som den i bilens helljus. Sitter extraljusen t.ex. några cm lägre än bilens helljus blir ju ljusbilden några hundra meter från bilen mer till för att jaga flygplan än vilda djur om man ställer dom "en gnutta högre än bilens original helljus" när man står mot en vägg. smile

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (14 februari 2017)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
it_mutt Avstängd
14 februari 2017 · 10 388 Inlägg

Brådhis skrev:

it_mutt skrev:

Bike skrev:
hjälpte en vän att byta extraljus på sin bil inget extremt utan vanliga
tidigare hade han klaga på att dom lyste högt.

så när jag ställde in dom höll jag på med vattenpass och tänkte ska dom stå rakt eller vinklade lätt upp så det blir längre distans ?

Nu kommer många säga hitta en tom gata och lys och ställ in
men om man vill försöka göra detta i ett garage.

Beror på spridning och allt möjligt. Har jag inte möjlighet att testa "i fält", så brukar jag ställa bilen med fronten mot en vägg, och sen ställa extraljuset/na en gnutta högre än bilens original helljus. Det är i sin tur också lite beroende på hur detta (originalhelljuset) är riktat (det finns förvånande många möjliga kombinationer).

Och om inte; börja med att ställa det rakt, och se vad han tycker. Det går ju alltid att justera i efterhand.

Beror även på om extraljusens "mittpunkt" sitter lika högt som den i bilens helljus. Sitter extraljusen t.ex. några cm lägre än bilens helljus blir ju ljusbilden några hundra meter från bilen mer till för att jaga flygplan än vilda djur om man ställer dom "en gnutta högre än bilens original helljus" när man står mot en vägg. smile

//Brådhis

Absolut, inget att säga om det. Jag kör ju ex.vis med mina ledramper "långt ner", vilket resulterar i att jag måste ställa dessa uppåt, vilket då också ger, precis som du skriver, att det lyser väldigt mycket uppåt på "lite avstånd".

Så ja, det borde jag givetvis haft med att det är om man har mittpunkten på någorlunda "samma nivå" från början.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Brådhis * Voff voff *
14 februari 2017 · 10 277 Inlägg

it_mutt skrev:

Brådhis skrev:

it_mutt skrev:
Beror på spridning och allt möjligt. Har jag inte möjlighet att testa "i fält", så brukar jag ställa bilen med fronten mot en vägg, och sen ställa extraljuset/na en gnutta högre än bilens original helljus. Det är i sin tur också lite beroende på hur detta (originalhelljuset) är riktat (det finns förvånande många möjliga kombinationer).

Och om inte; börja med att ställa det rakt, och se vad han tycker. Det går ju alltid att justera i efterhand.

Beror även på om extraljusens "mittpunkt" sitter lika högt som den i bilens helljus. Sitter extraljusen t.ex. några cm lägre än bilens helljus blir ju ljusbilden några hundra meter från bilen mer till för att jaga flygplan än vilda djur om man ställer dom "en gnutta högre än bilens original helljus" när man står mot en vägg. smile

//Brådhis

Absolut, inget att säga om det. Jag kör ju ex.vis med mina ledramper "långt ner", vilket resulterar i att jag måste ställa dessa uppåt, vilket då också ger, precis som du skriver, att det lyser väldigt mycket uppåt på "lite avstånd".

Så ja, det borde jag givetvis haft med att det är om man har mittpunkten på någorlunda "samma nivå" från början.

Egentligen är det ju självklart, men det som är uppenbart för en själv är inte alltid det för andra. Vi är på ett internetforum trots allt, så att vara övertydlig skadar ju inte... wink

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (14 februari 2017)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
14 februari 2017 · 7 234 Inlägg

Jag brukar göra grundinställningen på följande sätt:
Er rak ribba mot glasen för att centrera horrisontellt.
Ett litet vattpass för att justera vertikalt.
Därefter efterjustera i "verkligheten".

IceEyes Varningar: För många..
14 februari 2017 · 2 552 Inlägg

Hitta en tom gata och lys och ställ in.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Bike
15 februari 2017 ·

Extraljusen hamna lite under original ljuset så vinkla dom lite upp
men ska ut och försöka kolla den imorgon så får vi se
Är svårt och hitta långa tomma gator här ute som inte har belysning eller trafik.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang