Problem starta Mazda 323, tacksam tips

Blaster86
13 februari 2017 · 10 Inlägg

Jag har en Mazda 323 från -82 som senaste månaden fått svårare och svårare att starta och nu är det så pass mycket problem att den inte går  att använda varför jag tänkte höra om någon har nån ide om vad felet kan vara. När man vrider runt nyckeln så låter det som något bara snurrar (inget klickande ljud som när startmotorn inte kommer igång helt, exv vid dåligt batteri). Håller man kvar nyckeln i tändningsläge fortsätter det snurra. Detta kunde hända någon enstaka gång men har tilltagit och händer väldigt ofta. Vissa gånger kommer ändå startmotorn igång och det låter som den ska gå igång någon sekund, men orkar inte riktigt och lägger av och det där snurrljudet är det som finns kvar och bilen startar ej. Har man tur kommer ändå bilen igång (upplever att det är större chans om man gasar lite samtidigt), men nu blir det alltmer sällan.
När bilen har stått nån timme eller är det större chans att få igång bilen än om man kört den en liten stund.

Om bilen väl kommer igång så går den lite ojämnt initialt, och den behöver bli varm för att man ska kunna gasa över 80-90 kmh. Sedan är risken stor att den stannar när man stannar vid exv ett rödljuse och då är det mycket svårare att få igång den, dvs lättast att få igång den första gången snarare än om man kört 5 min. För att motverka detta får jag gasa på när jag stannar bilen samt köra med mkt choke. Det har hänt flera gånger att jag blivit stående på väldigt dumma ställen och tagit några min innan den kommer igång.

Min teori är att det är något med startmotorn, att den inte hoppar på eller vad man ska säga. Har laddat batteriet fullt, det är ingen skillnad så batteriet tror jag inte är problemet. Men är inte superkunnig men händig, och har lagat många saker på denna pärla. Tacksam för tips på lösning eller felsökning

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 februari 2017 · 17 475 Inlägg

Blaster86 skrev:
Jag har en Mazda 323 från -82 som senaste månaden fått svårare och svårare att starta och nu är det så pass mycket problem att den inte går  att använda varför jag tänkte höra om någon har nån ide om vad felet kan vara. När man vrider runt nyckeln så låter det som något bara snurrar (inget klickande ljud som när startmotorn inte kommer igång helt, exv vid dåligt batteri). Håller man kvar nyckeln i tändningsläge fortsätter det snurra. Detta kunde hända någon enstaka gång men har tilltagit och händer väldigt ofta. Vissa gånger kommer ändå startmotorn igång och det låter som den ska gå igång någon sekund, men orkar inte riktigt och lägger av och det där snurrljudet är det som finns kvar och bilen startar ej. Har man tur kommer ändå bilen igång (upplever att det är större chans om man gasar lite samtidigt), men nu blir det alltmer sällan.
När bilen har stått nån timme eller är det större chans att få igång bilen än om man kört den en liten stund.

Om bilen väl kommer igång så går den lite ojämnt initialt, och den behöver bli varm för att man ska kunna gasa över 80-90 kmh. Sedan är risken stor att den stannar när man stannar vid exv ett rödljuse och då är det mycket svårare att få igång den, dvs lättast att få igång den första gången snarare än om man kört 5 min. För att motverka detta får jag gasa på när jag stannar bilen samt köra med mkt choke. Det har hänt flera gånger att jag blivit stående på väldigt dumma ställen och tagit några min innan den kommer igång.

Min teori är att det är något med startmotorn, att den inte hoppar på eller vad man ska säga. Har laddat batteriet fullt, det är ingen skillnad så batteriet tror jag inte är problemet. Men är inte superkunnig men händig, och har lagat många saker på denna pärla. Tacksam för tips på lösning eller felsökning

Ja, det låter som den inte "drar". Den ska nämligen hoppa ut en bit för att kugga i motorns startkrans. Annars så blir den bara en snurrande elmotorn.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 februari 2017 · 4 917 Inlägg

Även om man tror att batteriet är fulladdat så är det kanske inte fallet utan åldern har tagit ut sin rätt.
Är batteriet typ närmare 8 år så finns det all anledning att misstänka den eller orena anslutningar.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Blaster86
14 februari 2017 · 10 Inlägg

bowlinggreppet skrev:
Även om man tror att batteriet är fulladdat så är det kanske inte fallet utan åldern har tagit ut sin rätt.
Är batteriet typ närmare 8 år så finns det all anledning att misstänka den eller orena anslutningar.

Batteriet är nytt för 3 år sedan.

Låter som att det vore smart att byta startmotor? Är det komplicerat?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 februari 2017 · 17 475 Inlägg

Blaster86 skrev:

bowlinggreppet skrev:
Även om man tror att batteriet är fulladdat så är det kanske inte fallet utan åldern har tagit ut sin rätt.
Är batteriet typ närmare 8 år så finns det all anledning att misstänka den eller orena anslutningar.

Batteriet är nytt för 3 år sedan.

Låter som att det vore smart att byta startmotor? Är det komplicerat?

Spola fram till 2:05
Låter det ungefär så här?
https://www.youtube.com/watch?v=6x2hIOtBfzE

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Blaster86
14 februari 2017 · 10 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Blaster86 skrev:

bowlinggreppet skrev:
Även om man tror att batteriet är fulladdat så är det kanske inte fallet utan åldern har tagit ut sin rätt.
Är batteriet typ närmare 8 år så finns det all anledning att misstänka den eller orena anslutningar.

Batteriet är nytt för 3 år sedan.

Låter som att det vore smart att byta startmotor? Är det komplicerat?

Spola fram till 2:05
Låter det ungefär så här?
https://www.youtube.com/watch?v=6x2hIOtBfzE

Ja ganska likt iaf, lite som en skruvdragare

Vad tyder det på?

Senast redigerat av Blaster86 (14 februari 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 februari 2017 · 17 475 Inlägg

Blaster86 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Blaster86 skrev:

Batteriet är nytt för 3 år sedan.

Låter som att det vore smart att byta startmotor? Är det komplicerat?

Spola fram till 2:05
Låter det ungefär så här?
https://www.youtube.com/watch?v=6x2hIOtBfzE

Ja ganska likt iaf, lite som en skruvdragare

Vad tyder det på?

Som du såg på videon så "hoppar en liten kugge ut" Gör den inte det så låter det såhär... Det innebär att solenoiden som ska dra ut axeln inte fungerar och motorn snurrar i tomrum. Enkalst åtgärd är att byta startmotor. Vad har du för modell på din Mazda -82? Länka en bild kanske? Stjäl den från nätet :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 februari 2017 · 4 917 Inlägg

Han kan ju plocka av den från kärran och prova som på videon för att verifiera..
Fixa det är enkelt när man väl haft av startmotorn ..
Iallafall MYCKET billigare än att köpa en ny.
Det är ju trots allt bara en spole med reläfunktion, och DET simpla kan väl vemsomhelst klara,  eller ?

Senast redigerat av bowlinggreppet (14 februari 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 februari 2017 · 17 475 Inlägg

bowlinggreppet skrev:
Han kan ju plocka av den från kärran och prova som på videon för att verifiera..
Fixa det är enkelt när man väl haft av startmotorn ..
Iallafall MYCKET billigare än att köpa en ny.
Det är ju trots allt bara en spole med reläfunktion, och DET simpla kan väl vemsomhelst klara,  eller ?

Korrekt. Om man orkar. Jag har kommit till den punkten så jag lämnar in bilen för "allt". Åkte till verkstad senast idag för att luftfilter skulle bytas. Det gjorde de på 3 minuter. Orka.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Blaster86
14 februari 2017 · 10 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Blaster86 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Spola fram till 2:05
Låter det ungefär så här?
https://www.youtube.com/watch?v=6x2hIOtBfzE

Ja ganska likt iaf, lite som en skruvdragare

Vad tyder det på?

Som du såg på videon så "hoppar en liten kugge ut" Gör den inte det så låter det såhär... Det innebär att solenoiden som ska dra ut axeln inte fungerar och motorn snurrar i tomrum. Enkalst åtgärd är att byta startmotor. Vad har du för modell på din Mazda -82? Länka en bild kanske? Stjäl den från nätet :-)

Tack för svaren!!!

Det är en mazda 323 II hatchback 1,5.

Kan det problemet stämma även att den tänder och försöker starta oxkså, och inte bara att det är det ljudet?

Blaster86
14 februari 2017 · 10 Inlägg

bowlinggreppet skrev:
Han kan ju plocka av den från kärran och prova som på videon för att verifiera..
Fixa det är enkelt när man väl haft av startmotorn ..
Iallafall MYCKET billigare än att köpa en ny.
Det är ju trots allt bara en spole med reläfunktion, och DET simpla kan väl vemsomhelst klara,  eller ?

Tack!

Och hur åtgärdar man det när man väl fått av startmotorn? Kanske jag som missat nått, men förstår inte.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 februari 2017 · 4 917 Inlägg

Det går att fixa lätt med enkla verktyg.
Av med jordkabeln på batteriet först, sen är det fritt fram att demontera.
Har du sen 2 startkablar så tar du en från vardera polen på batteriet och kopplar batterijord till chassiet på startmotorn.
Sen tar du kabeln från plus och testar på de kraftiga anslutningarna, den klene kommer ju från nyckeln,så den tar du inte..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Blaster86
18 februari 2017 · 10 Inlägg

Hej igen!

Nu har jag plockat bort startmotorn och testat enligt filmen. Kopplade på plus från batteriet till den grova anslutningen, minus till chassit och sen en koppling från plus till den klena anslutningen och då gick startmotorn igång. Ser ut som den fungerar, hoppar ut och snurrar. Betyder det att felet således inte sitter i startmotorn och det är lönlöst att köpa en ny eller kan det fortfarande hjälpa? Kan kugghjulet på startmotorn som hoppar ut slitas för mkt så det är det som gör att den inte hakar på? Något annat jag kan kolla/testa? Skruva upp startmotorn? Smörja?

Film på startmotorn finns här:
https://youtu.be/5nf-0miE97Y

Bild här:
http://www.ladda-upp.com/bilder/86724/startmotor

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang