BMW 320D (E90) går varmt från start

andreasekman
14 februari 2017 · 6 Inlägg

brorsan släppte av sin BMW 320D (E90) -2008 och tog min bil då hans plötsligt började gå dåligt och han skulle utomlands.

Det som hände var att kylarvätska symbolen går på och blinkar mellan grönt och rött. Jag öppnade och kollade nivån för kylarvätska  och det visade sig vara för lite medel i.

Jag fyllde på och luftade av.

Bilen går ca 10 sekunder och sen kommer varningarna fram igen, blinkar mellan grönt och rött.

Jag går in i servicemenyn och ser att temperaturen ligger på 127 grader. Detta är som jag förstått det temperaturen på kylarvätska.

Menyn 07.00 KTMP-MOM 127 grader.

Jag vet att bilen inte är på den temperaturen då den är helt kall. Vad jag kan se fungerar vattenpumpen då vätska pumpas runt. Säger i och för sig inget om den mår bra eller inte men kylmedel pumpas runt i alla fall.

Vad tror ni kan vara fel? Trasig temperaturgivare? Kan man komma åt den lätt och testa rengöra?

Trasig termostat?

Någon i Göteborg som kan kolla felkoder billigt?

Tack på förhand!

Orange_Dragon
14 februari 2017 · 392 Inlägg

Jag fick ett liknande fel på min E61 520d 2008 för typ 2 veckor sen.
Helt plötsligt varnar den för överhettning, utan att visa några synliga tendenser till att koka. Brukar ju spotta å fräsa å hosta en del då.
Dagen efter starta jag bilen igen å den varnar för överhettning efter ca 10 sekunder.
Jag bytte då temp-givaren (393:- på Bmw) och det löste problemet direkt.
Enkelt å byta själv. Å det är alltså tempgivaren i toppen å inte den i kylarslangen.

Så jag skulle tippa på givaren iaf.

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
andreasekman
14 februari 2017 · 6 Inlägg

Hade ju vart drömmen om det var så enkelt tongue

Verkade som något hänt efter jag vickat lite på kontakterna och bleedat systemet en gång till:

Tog ut och in kontakterna och tempen hamnar på 120 istället för 127+ och ganska stabilt nu. Testade även att bleeda igen. Bilen fungerade ganska normalt verkar det som. Dock är tempen hög och efter en tur tyckte jag att bilen tappade lite effekt.

Har inte kollat tempgivaren på toppen ännu, bara den på kylarslangen.

Tack för info! Verkar vara ganska vanligt vår fenomen på BMW? smile

andreasekman
14 februari 2017 · 6 Inlägg

Det lustiga idag var med att jag fick inga varningar. Kanske för att tempen låg precis innan varningsnivå

andreasekman
14 februari 2017 · 6 Inlägg

Orange_Dragon skrev:
Jag fick ett liknande fel på min E61 520d 2008 för typ 2 veckor sen.
Helt plötsligt varnar den för överhettning, utan att visa några synliga tendenser till att koka. Brukar ju spotta å fräsa å hosta en del då.
Dagen efter starta jag bilen igen å den varnar för överhettning efter ca 10 sekunder.
Jag bytte då temp-givaren (393:- på Bmw) och det löste problemet direkt.
Enkelt å byta själv. Å det är alltså tempgivaren i toppen å inte den i kylarslangen.

Så jag skulle tippa på givaren iaf.

Visste dem på BMW vilken givare du skulle ha? Verkar sitta minst 2 som har med temperaturen på kylarvätskan att göra? En vid motoblocket som sitter med typ 19 nyckel? Och sen en vid tryckslang längst ner i motorrummet?

Orange_Dragon
15 februari 2017 · 392 Inlägg

A exakt. Han sa direkt på telefon att med största sannorlikhet så var de den givaren som pajjat. Och som du säger så är det den i blocket jag bytte. Den satt med en 17 hylsa-fattning. Den äldre modellen som är 12-kantig invändigt passade klockrent eftersom givaren är i plast och 12 "taggig" i fattningen. Om du förstår hur jag menar :p

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
andreasekman
17 februari 2017 · 6 Inlägg

Orange_Dragon skrev:
A exakt. Han sa direkt på telefon att med största sannorlikhet så var de den givaren som pajjat. Och som du säger så är det den i blocket jag bytte. Den satt med en 17 hylsa-fattning. Den äldre modellen som är 12-kantig invändigt passade klockrent eftersom givaren är i plast och 12 "taggig" i fattningen. Om du förstår hur jag menar :p

Hittade denna på mekonomen, såg den ut så?

https://www.mekonomen.se/bil/reservdela … 4-WS2587sv

Orange_Dragon
17 februari 2017 · 392 Inlägg

Nej det där är inte lika den jag bytte.  här är den:
https://www.google.se/search?q=engine+t … NcNqTZ3nM:

Men möjligt att den skiljer sig mellan 3 och 5-serien...

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
andreasekman
22 februari 2017 · 6 Inlägg

Givaren är bytt och bilen verkar fungera som den ska, tack för all hjälp!

Orange_Dragon
23 februari 2017 · 392 Inlägg

Härligt å höra smile

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang