Ac, säkrings problem, samt start problem

Nastydevil
14 februari 2017 · 136 Inlägg

Har en v70-01, som säkringen som är till "AC kompressor, Tändspolar" smäller hela tiden, bilen eller tändningen behöver inte ens vara på för så fort jag sätter i den smäller den. kopplar jag ut ac modulen i bilen går inte säkringen,
men så fort jag kopplar in den och försöker starta går säkringen. Har testat med annan ac modul. Samma resultat.

Vad kan var fel och var kan jag börja felsöka.

Tacksam för alla förslag

$$$
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 februari 2017 · 17 470 Inlägg

Nastydevil skrev:
Har en v70-01, som säkringen som är till "AC kompressor, Tändspolar" smäller hela tiden, bilen eller tändningen behöver inte ens vara på för så fort jag sätter i den smäller den. kopplar jag ut ac modulen i bilen går inte säkringen,
men så fort jag kopplar in den och försöker starta går säkringen. Har testat med annan ac modul. Samma resultat.

Vad kan var fel och var kan jag börja felsöka.

Tacksam för alla förslag

Börja med att kolla om ac-kompressor kan snurra felfritt. En chansning. Inte duktig på sånt. Den drar en magnetkoppling.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nastydevil
14 februari 2017 · 136 Inlägg

säkringen går även om inte ens tändningen är på

$$$
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 februari 2017 · 4 917 Inlägg

Jadu, har du ett mätinstrument så kan du mäta på modulens anslutningspunkter.
Beroende på värdet där enl OHMs lag så kan man räkna ut om säkringen kommer att hålla.
Det skulle t o m vara så illa att även den andra modulen är felaktig..

Senast redigerat av bowlinggreppet (14 februari 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Nastydevil
14 februari 2017 · 136 Inlägg

har jag haft ur ett relä och sätter tillbaka det kan jag sätta i en ny säkring och den smäller först när jag försöker starta ........fan kan d va??

$$$
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 februari 2017 · 4 917 Inlägg

Som jag skrev ovan, mät värdet i OHM så kan du räkna ut vad säkringen tål.
Är det väldigt lite motstånd där du mäter , typ kortslutning , så går ju säkringen.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Nastydevil
15 februari 2017 · 136 Inlägg

Jag hittade felet, en kontakt från en spole hade blivit lite klämd. tack för all hjälp smile

$$$
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang