Volvo 240 hackar och dör

dillpojken
14 februari 2017 · 71 Inlägg

Tjenare. Har en volvo 240 -88 med b230F motor.

Startade bilen som vanligt igår och körde en sväng, sedan stod bilen ungefär 20min avstäng, och när jag körde iväg från platsen började bilen gå ryckigt och hackade vid gaspådrag.
Startade bilen idag (startade lätt som vanligt) och körde en bit och märkte att den fortfarande hackade lite. Men gick fortfarande att köra med den och varvade ur ganska bra.
Efter en stunds körande (cirka 30min) så dör bilen plötsligt.
Lät bilen stå 2 timmar ungefär och efter det så försökte jag starta bilen, den tände till och gick igång i någon sekund, men dog med en gång.

Tändkablar och tändstift är bytt för ett halvår sedan.

Funderar på om bensinfiltret är tätt eller om fördelare/rotor behövs bytas? Finns det något bränslerelä och var sitter det i så fall?

dillpojken
15 februari 2017 · 71 Inlägg

Fick igång bilen idag och gick bra, körde lite fram och tillbaka sedan efter några minuter började den gå sämre. Hackade och hoppade, ungefär som att den inte gick på alla cylindrar. Gick inte att varva upp den så bra, sedan dog den och ville knappt starta.
Samma sak hände en stund senare, ja startade den och den gick felfritt några minuter, sen började den gå konstigt och ville inte varva ordentligt, svår startad en stund efter det.

Tänkte köpa bensinfilter och byta då det kanske kan vara tätt? Och får för lite bensin?

Senast redigerat av dillpojken (15 februari 2017)

Utmarks-Loke
15 februari 2017 · 5 833 Inlägg

Prova att ge den lite startgas när den är på väg att dö. Kolla även hur stiften ser ut direkt efter den dött, om de är våta eller sotiga eller något annat.

dillpojken
15 februari 2017 · 71 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Prova att ge den lite startgas när den är på väg att dö. Kolla även hur stiften ser ut direkt efter den dött, om de är våta eller sotiga eller något annat.

Startade den nu och lät den va igång i 5min. Kollade tändstiften efter det och dom är lite svart sotiga.

Senast redigerat av dillpojken (15 februari 2017)

jaka54
16 februari 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Besinpumpen!

dillpojken
16 februari 2017 · 71 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Besinpumpen!

Hat funderat på det nu också, bilen dog efter att ha varit igång en stund idag, testade då med startgas och bilen tände till med en gång, så kan ju nästan utesluta elfel och tändning där. Känns som det är bränslepumpen eller bränslefiltret.
Köpte bränslefilter idag och ska testa med att byta det ifall det gamla är igentäppt kanske.
Funkar inte det så blir det förmodligen ny bränslepump.

Frågan är då, sitter det en bränslepump i tanken på 240 tidig -88? Om i så fall, vilken krånglar? Man hör att pumpen underbilen går när man har på tändningen/får startat bilen tillslut.

Bränslepumpsrelä och säkringen till pumpen är bytt.

Samuel3
16 februari 2017 · 360 Inlägg

Vart köpte du tändstift och kablar? Kolla hur rotor och lock ser ut. Lättast att börja där.

dillpojken
16 februari 2017 · 71 Inlägg

Samuel3 skrev:
Vart köpte du tändstift och kablar? Kolla hur rotor och lock ser ut. Lättast att börja där.

köpte det på mekonomen. Har kollat rotor och fördelarlock, och bytte det, gjorde ingen skillnad.
Tänder ju på startgas så känns som att det är något med bensintillförseln.

Rätt som det är så går den jätte fint och normalt i 5-10min sen börjar den hacka och bluddra som att den inte skulle gå på alla cyllindrar eller får för lite bensin plötsligt.

Senast redigerat av dillpojken (16 februari 2017)

jaka54
16 februari 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Om du har två pumpar (som i en 740/745 från 87 har) så är pumpen i tanken en lågtryckspump som endast har till uppgift att förse främre pumpen under förastolen med bränsle och det är den pumpen (under förastolen under chassit) som förser spridarna med tryck.
Går  inte bakre pumpen får inte främre pumpen soppa när tanen är ca halvtom eller mindre. Mer soppa i tanken så kan främrepumpen få soppa genom att det blir självrinning fram till den. Så...tanka fullt och testa om motorn går då.
Går den då men inte tidigare (med lite soppa i tanken) då vet du att det är fel på bakre pumpen)

dillpojken
16 februari 2017 · 71 Inlägg

Tack för tipset!

dillpojken
19 februari 2017 · 71 Inlägg

Har provkört pumpen som sitter i tanken  med hjälp av en batteri laddare, och den funkar fint.
Där i mot hör man inte att den går när den väl är inkopplad.

Bränslepumpen under bilen hör jag inte längre. Den hörde man klart o tydligt alltid innan..
Provkörde även den manuellt med en batteriladdare löst och då surrade den igång.

Har bytt mellan 4 olika bränslepumpsrelän, men ger inget resultat.

Alla säkringarna får ström.

Det är ström i kablarna fram till båda pumparna.
Jordpunkterna till pumparna har ja också kollat och slipat rent.
Men kommer inte fram någon bensin till motorn längre.

Gnista får den. Tänder direkt på startgas.

Finns det någon givare som kan ha med detta att göra? Hallgivaren?

Senast redigerat av dillpojken (19 februari 2017)

dillpojken
25 februari 2017 · 71 Inlägg

Felet hittat och åtgärdat.
Var tydligen ärj i kablarna till pumpen vid armaturen, så drog en ny kabel.
Sedan hade tydligen pumpen under bilen gett upp, så bytte den.
Går som en klocka igen. smile

Utmarks-Loke
25 februari 2017 · 5 833 Inlägg

Bra du fixade det och bra att du skriver vad det var

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang