Audi A4 B5 1.8 Ts FWD Kokar efter Termostat byte

Micke_Dahl
15 februari 2017 · 110 Inlägg

Brådhis skrev:

Micke_Dahl skrev:

Brådhis skrev:

Eftersom dom numera (på bilar efter nå´t visst årtal som jag glömt...) endast kör avgastestet om bilen har felkod på avgasreningen och/eller dom inte får kontakt med styrenheten så är det väl inte det minsta imponerande utan snarare helt normalt...

//Brådhis

Min calibra från 94 var dom jävligt noga med att kolla avgasvärdena.

1994 var det inte ens krav på OBD2 i bilarna, det kom först senare, så det är inget märkligt med det. Jag tror att det är från 2002 eller något i den stilen som dom kör enbart med OBD2 istället för avgastest.

//Brådhis

Då är jag med, men min problem Audi är från 2000. Har iaf papperna från besiktningen och jag är så förvirrad.

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Cuefa Ain't no place like home...
15 februari 2017 · 4 628 Inlägg

Även nyare bilar testas ju avgasvärdena på, och då aldrig med kall motor eftersom det inte går att mäta avgaser på en kall motor, då skulle rätt många bilar bli underkända.

Gällande separat temp-givare till kylfläkt är bilen gammal nog att ev. ha en sådan, där får jag hålla med. smile
Sen kan man ju förstås känna folk på bilprovningen, ha tur, motorn kanske var varm då, etc. Det kan vi bara spekulera i.

Gällande brun kylvätska som inte är lättflytande som vatten? Skölj ur kylsystemet. En termostat kan sätta igen t.ex om det bruna klegget kommer dit. Nästan så jag skulle rekommendera nån form av kylarrengöring (tror t.om Biltemas dito skulle kunna vara en lösning) för att verkligen spola rent systemet.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Brådhis * Voff voff *
15 februari 2017 · 10 279 Inlägg

Cuefa skrev:
Även nyare bilar testas ju avgasvärdena på, och då aldrig med kall motor eftersom det inte går att mäta avgaser på en kall motor, då skulle rätt många bilar bli underkända.

Om det finns en felkod och/eller dom inte får kontakt med styrenheten, ja... Finns ingen felkod så gör dom inget ytterligare avgastest.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Micke_Dahl
15 februari 2017 · 110 Inlägg

Cuefa skrev:
Även nyare bilar testas ju avgasvärdena på, och då aldrig med kall motor eftersom det inte går att mäta avgaser på en kall motor, då skulle rätt många bilar bli underkända.

Gällande separat temp-givare till kylfläkt är bilen gammal nog att ev. ha en sådan, där får jag hålla med. smile
Sen kan man ju förstås känna folk på bilprovningen, ha tur, motorn kanske var varm då, etc. Det kan vi bara spekulera i.

Gällande brun kylvätska som inte är lättflytande som vatten? Skölj ur kylsystemet. En termostat kan sätta igen t.ex om det bruna klegget kommer dit. Nästan så jag skulle rekommendera nån form av kylarrengöring (tror t.om Biltemas dito skulle kunna vara en lösning) för att verkligen spola rent systemet.

När jag skulle besiktiga Calibran o HC värdet var åt H******e så sa dom åt mig att ta ett ordentligt varv först för att den skulle bli riktigt varm.

Nä kylarvattnet var inte riktigt lika lättflytande som vatten från kranen, kändes tjockare när jag tappade skruven i hinken o var tvungen att fiska.
Kanske får börja med att köpa en kylarrengörning o spola igenom ordentligt, kanske får köpa en ny termostat på kuppen bara för att vara säker.
Och sen som sagt lufta ordentligt.

Men tycker ändå det är konstigt att bilen tar tid på sig att komma upp i arbetstemperatur, för att sen vid minsta påfrestning fara upp som en raket o kokar direkt.

Och varför spottade den en liten pöl med vatten ur avgasröret när jag varvade den en gång?

Senast redigerat av Micke_Dahl (15 februari 2017)

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
it_mutt Avstängd
15 februari 2017 · 10 388 Inlägg

Micke_Dahl skrev:
Jag har läst att de kan vara svåra, precis som på E36:orna, stå i lutande backe mm.
Om det är luft i systemet så kokar den helt säkert eller?

I morse när jag fyllde på med vatten och lät den stå i en timme innan avfärd så tog det ca 10 min innan nålen började röra sig (-2 grader ute) Sen tog den minst 30 min på sig att ens nå 90grader, därav stod jag väldigt länge för att försäkra mig om att nålen sen stannade på 90 grader.

Vattnet kändes lite tjockare och sa det till far, men vi luktade och han kände på den och trodde inte att det var något problem. Vattnet var brunt, men har läst att det blir brunt med avlagringar om man tidigare har blandat blå och röd glykol.

Nej, det behöver inte absolut koka för det. Vanligaste resultatet är väl att du inte får någon värme i kupén, att tempmätarnålen hoppar osv.

30min för att nå 90c låter lite väl galet länge. Med A3:an (dieselhögarna är inte riktigt rättvist att jämföra), tar det väl ~7km 80km/h-väg vid -4c innan nålen står på 90c. Vilket då i sin tur är...6-7 minuter körning.

Gällande vattnet där tänkte jag mer om det kunna vara som så att lite lite olja tagit sig ut i vattnet. Det finns ju någon mer riskplats för det, än bara vid trasig topplockspackning.

Istället för att köpa kylarrengöring finns det ett alternativ (säkert flera) som jag använt mig av;

Töm systemet.
Lös upp 1 st maskindiskmedelstablett i 1l vatten, häll i, fyll upp med rent vatten. Kör och se till att motorn når 90c.

Låt svalna (något) och tappa ur.

Fyll på med bara rent vatten,

Varmkör

Låt svalna (något) och tappa ur.

Fyll på med bara rent vatten,

Varmkör

osv osv.

Och sen slutligen då fylla på med kylarvätska/glykolblandning/kalla det vad man behagar.

Ja, maskindiskmedel har en något frätande effekt på aluminium, men, det handlar inte om att blandningen ska vara i under flera dagar eller veckor, så det är, enligt mig, harmlöst för systemet.

Kostar lite tid, men thats it.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Micke_Dahl
15 februari 2017 · 110 Inlägg

it_mutt skrev:
Nej, det behöver inte absolut koka för det. Vanligaste resultatet är väl att du inte får någon värme i kupén, att tempmätarnålen hoppar osv.

30min för att nå 90c låter lite väl galet länge. Med A3:an (dieselhögarna är inte riktigt rättvist att jämföra), tar det väl ~7km 80km/h-väg vid -4c innan nålen står på 90c. Vilket då i sin tur är...6-7 minuter körning.

Gällande vattnet där tänkte jag mer om det kunna vara som så att lite lite olja tagit sig ut i vattnet. Det finns ju någon mer riskplats för det, än bara vid trasig topplockspackning.

Istället för att köpa kylarrengöring finns det ett alternativ (säkert flera) som jag använt mig av;

Töm systemet.
Lös upp 1 st maskindiskmedelstablett i 1l vatten, häll i, fyll upp med rent vatten. Kör och se till att motorn når 90c.

Låt svalna (något) och tappa ur.

Fyll på med bara rent vatten,

Varmkör

Låt svalna (något) och tappa ur.

Fyll på med bara rent vatten,

Varmkör

osv osv.

Och sen slutligen då fylla på med kylarvätska/glykolblandning/kalla det vad man behagar.

Ja, maskindiskmedel har en något frätande effekt på aluminium, men, det handlar inte om att blandningen ska vara i under flera dagar eller veckor, så det är, enligt mig, harmlöst för systemet.

Kostar lite tid, men thats it.

Tack för att du tog dig tid för detta inlägg!

Då lär det ju inte vara givaren iaf.
Det tog ca 30 min då jag stod på tomgång, men så fort jag varvade bilen lite så steg tempen fortare.

En fråga, om vattnet i bilen kokar brukar då motorn larma om oljetrycket? För varje gång den kokat så har motorlampan för oljetrycket lyst o pipit. Eller kan det ha att göra med olja i vattnet?

Termostaten jag bytte ut i förrgår var ganska sargad.

Har läst att maskindiskmedel funkar bra och jag har nästan en hel liggandes från jobbet som jag rengör min kaffetermos med.

Jag vet att avgasröret kan spotta vätska, men vid en ordentlig varvning så spottade den ut en pöl bakom bilen som inte luktade något speciellt.

Jag tänkte rengöra kylarsystemet i morgon så får vi se.
Har du några tips på hur jag ska lufta systemet korrekt?  Återkommande är att bilen kan koka om det finns kvar luft i systemet.

Hur kommer det sig att bilen tar så lång tid på sig att bli varm och vid minsta belastning så sticker tempen iväg som en raket?

Senast redigerat av Micke_Dahl (15 februari 2017)

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Cuefa Ain't no place like home...
16 februari 2017 · 4 628 Inlägg

Gällande temperaturökningen så tycker jag det påminner om dålig vattenpump. Du får ingen cirkulation när motorn går på tomgång, (pumpen snurrar för långsamt, alt. inte alls) men vid högre varvtal får du snabbare cirkulation av vattnet. Dock rimmar det illa med termostaten, som ju ska förhindra att vattnet cirkulerar ut i kylaren när motorn är kall...  Hmmm.... The plot thickens...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Micke_Dahl
16 februari 2017 · 110 Inlägg

Cuefa skrev:
Gällande temperaturökningen så tycker jag det påminner om dålig vattenpump. Du får ingen cirkulation när motorn går på tomgång, (pumpen snurrar för långsamt, alt. inte alls) men vid högre varvtal får du snabbare cirkulation av vattnet. Dock rimmar det illa med termostaten, som ju ska förhindra att vattnet cirkulerar ut i kylaren när motorn är kall...  Hmmm.... The plot thickens...

Nu kan den ju vara dålig ändå, men kamremmen byttes tydligen ca 1200 mil sedan. Ska ner o försöka tvätta kylaren idag, ska se om jag orkar skruva loss termostaten igen, satt lite knepigt och har inte tillgång till lyft just nu.

Em borde den inte komma upp snabbare i temperatur då? Den tar ju en evighet på sig att komma upp i 90 vid stillastående och vid lugn körning verkar den klara sig, åtminstone i ca 10 min på arbetstemp innan den sticker iväg. Jag hann köra från bergsgatan till Q8, upp till Ica lagret, och sen på väg ner till Q8 så gasade jag upp till 100, då stack den iväg till 100grader+

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Cuefa Ain't no place like home...
16 februari 2017 · 4 628 Inlägg

På de där motorerna sitter pumpen separerat från kamremmen, så den byts inte per automatik samtidigt.
Men som sagt, det känns knepigt hela grejen, ja.
Fan att det är långt mellan oss, annars hade jag åkt ner o hjälpt dej försöka hitta felet mannen hmm

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
it_mutt Avstängd
16 februari 2017 · 10 388 Inlägg

Cuefa skrev:
På de där motorerna sitter pumpen separerat från kamremmen, så den byts inte per automatik samtidigt.
Men som sagt, det känns knepigt hela grejen, ja.
Fan att det är långt mellan oss, annars hade jag åkt ner o hjälpt dej försöka hitta felet mannen hmm

Det är tyvärr inte ens per automatik när den drivs "direkt" av kamremmen.


Fördel för ts; det går att plocka ner och kontrollera vattenpumpen med "bara lite glykol som förlust".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Micke_Dahl
17 februari 2017 · 110 Inlägg

Cuefa skrev:
På de där motorerna sitter pumpen separerat från kamremmen, så den byts inte per automatik samtidigt.
Men som sagt, det känns knepigt hela grejen, ja.
Fan att det är långt mellan oss, annars hade jag åkt ner o hjälpt dej försöka hitta felet mannen hmm

it_mutt skrev:

Cuefa skrev:
På de där motorerna sitter pumpen separerat från kamremmen, så den byts inte per automatik samtidigt.
Men som sagt, det känns knepigt hela grejen, ja.
Fan att det är långt mellan oss, annars hade jag åkt ner o hjälpt dej försöka hitta felet mannen hmm

Det är tyvärr inte ens per automatik när den drivs "direkt" av kamremmen.


Fördel för ts; det går att plocka ner och kontrollera vattenpumpen med "bara lite glykol som förlust".

Jaha det visste jag inte! Borde jag kanske kontrollera då.

Men glöm inte att innan jag bytte termostat så rörde sig inte tempmätaren även vid fullt gaspådrag.
Bytte termostat och vips har jag detta problem, vattenpumpen borde väl inte gå bara man byter termostaten? Ska ner om en timme eller två och tömma bilen på kylarvatten och köra en rengöring.
Är vattenpumpen svår att kontrollera?

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Brådhis * Voff voff *
17 februari 2017 · 10 279 Inlägg

Och du är säker på att inte den nya termostaten är trasig eller på något vis felmonterad?

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (17 februari 2017)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Micke_Dahl
17 februari 2017 · 110 Inlägg

Brådhis skrev:
Och du är säker på att inte den nya termostaten är trasig eller på något vis felmonterad?

//Brådhis

Skrev precis på Nordicaudi att jag var väldigt noggrann med att sätta termostaten åt samma håll som den gamla satt åt, men visst får allt läsande och skrivande mig att tveka.
Men bilen borde väl inte bete sig som den gör då?
På mekonomen hade dom bara 1 variant av termostat, förut hade dom 2 där den ena kunde strula, men även om den vore trasig borde den inte heller bete sig som den gör?

Har läst lite på engelska sidor att om bilen går bra i låga farter men kokar på motorvägen kan det vara stopp i kylaren, ska ner efter en kaffe eller två och se om jag blir klok på det. Saknar helt energi för det här och det klargjorde jag för förra ägaren, så arg och ledsen.

Senast redigerat av Micke_Dahl (17 februari 2017)

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Evildan
17 februari 2017 ·

Läs innehållsförteckningen till maskindiskmedel och minns sedan högstadiekemin, bestäm sedan huruvida du tycker det är klokt att ha detta i dina kylkanaler om än för några minuter.
Kylarrengöring innehåller av en märklig anledning andra kemiska ämnen.

Micke_Dahl
17 februari 2017 · 110 Inlägg

Evildan skrev:
Läs innehållsförteckningen till maskindiskmedel och minns sedan högstadiekemin, bestäm sedan huruvida du tycker det är klokt att ha detta i dina kylkanaler om än för några minuter.
Kylarrengöring innehåller av en märklig anledning andra kemiska ämnen.

Jag köpte kylarrengöring igår för att göra det på riktigt, har läst mycket senaste dagarna och kom fram till samma sak.

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Brådhis * Voff voff *
17 februari 2017 · 10 279 Inlägg

Micke_Dahl skrev:

Brådhis skrev:
Och du är säker på att inte den nya termostaten är trasig eller på något vis felmonterad?

//Brådhis

På mekonomen hade dom bara 1 variant av termostat, förut hade dom 2 där den ena kunde strula, men även om den vore trasig borde den inte heller bete sig som den gör?

Om den inte öppnar utan är i ett mellanläge så skulle den ju iaf rent teoretiskt kunna bete sig som din gör. Dvs att vattnet cirkulerar tillräckligt på tomgång och lågfart, men med mer belastning kommer inte tillräckligt med vatten igenom till kylaren och bilen överhettas.

Eftersom problemen började när du bytte termostat skulle nog iaf jag misstänka den rätt starkt. Hade det varit jag hade jag bytt termostat igen. Till en original tex. Att köpa en till från Mekonomen är en chansning om det skulle vara så att hela lådan dom köpt in har samma fel...

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (17 februari 2017)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Micke_Dahl
17 februari 2017 · 110 Inlägg

Brådhis skrev:

Micke_Dahl skrev:

Brådhis skrev:
Och du är säker på att inte den nya termostaten är trasig eller på något vis felmonterad?

//Brådhis

På mekonomen hade dom bara 1 variant av termostat, förut hade dom 2 där den ena kunde strula, men även om den vore trasig borde den inte heller bete sig som den gör?

Om den inte öppnar utan är i ett mellanläge så skulle den ju iaf rent teoretiskt kunna bete sig som din gör. Dvs att vattnet cirkulerar tillräckligt på tomgång och lågfart, men med mer belastning kommer inte tillräckligt med vatten igenom till kylaren och bilen överhettas.

Eftersom problemen började när du bytte termostat skulle nog iaf jag misstänka den rätt starkt. Hade det varit jag hade jag bytt termostat igen. Till en original tex. Att köpa en till från Mekonomen är en chansning om det skulle vara så att hela lådan dom köpt in har samma fel...

//Brådhis

Du har en poäng, är deet Mahle original?

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Brådhis * Voff voff *
17 februari 2017 · 10 279 Inlägg

Micke_Dahl skrev:

Brådhis skrev:

Micke_Dahl skrev:

På mekonomen hade dom bara 1 variant av termostat, förut hade dom 2 där den ena kunde strula, men även om den vore trasig borde den inte heller bete sig som den gör?

Om den inte öppnar utan är i ett mellanläge så skulle den ju iaf rent teoretiskt kunna bete sig som din gör. Dvs att vattnet cirkulerar tillräckligt på tomgång och lågfart, men med mer belastning kommer inte tillräckligt med vatten igenom till kylaren och bilen överhettas.

Eftersom problemen började när du bytte termostat skulle nog iaf jag misstänka den rätt starkt. Hade det varit jag hade jag bytt termostat igen. Till en original tex. Att köpa en till från Mekonomen är en chansning om det skulle vara så att hela lådan dom köpt in har samma fel...

//Brådhis

Du har en poäng, är deet Mahle original?

Det vet jag tyvärr inte.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Micke_Dahl
17 februari 2017 · 110 Inlägg

Brådhis skrev:
Det vet jag tyvärr inte.

//Brådhis

Wow, 549kr vill dom ha på Audi!

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
it_mutt Avstängd
17 februari 2017 · 10 388 Inlägg

Evildan skrev:
Läs innehållsförteckningen till maskindiskmedel och minns sedan högstadiekemin, bestäm sedan huruvida du tycker det är klokt att ha detta i dina kylkanaler om än för några minuter.
Kylarrengöring innehåller av en märklig anledning andra kemiska ämnen.

Av ren nyfikenhet, då det inte är första gången du har invändningar mot mitt tips när det gäller detta, så måste jag fråga; har du någon händelse att peka på där det de facto tagit skada av att göra så?

jag har nämligen för egen del en handfull exempel, där det inte tagit någon skada, och bilarna, även 10 år senare fungerar finfint. Exempel där det då handlar om "samma bil" (med det inte sagt samma motor, även om så är fallet i något av fallen) som för TS. Jag har gjort det på fler bilar än så, men, för att hålla oss just till "samma system". Och det är ingalunda något jag är ensam om att ha gjort (det finns mer än en tråd här inne där folk påtalar att de gjort just så).

Jag har å andra sidan inte heller några delar, i någon form av metall, från min köksuppsättning som försvunnit trots daglig kontakt med maskindiskmedel. Inte heller några gummiringar på vattenflaskor eller liknande som gett upp.

Men jag antar att man får se mig som lite "vild och galen".
Jag äter ju bland annat potatischips (ytterst sällan iofs), bröd, flingor och dricker på det även kaffe. Det  finns akrylamid i samtliga och det i sin tur är ett cancerframkallande ämne. Sen att jag nog vågar påstå att det inte finns några bekräftade fall av "cancer pga brödintag" kan vi lämna därhän, för sett till "hur det ser ut på pappret", så är det farligt och cancerframkallande.

- - Edit - -

Och gällande "andra ämnen"...Vet kylarrensning/rengöring som bara innehåller amoniaklösning och natriummetasilikat (alkasil). Det sistnämnda just också väldigt välanvänt i många...maskindiskmedel just för att det löser upp fett.
Vet maskindiskmedel som bara innehåller just natriummetasilikat (nåja, förutom bindemedel). Men, oh well, får väl anta att det är fel på innehållsdeklarationerna här. Eller nej, vänta, kylarrengöringen innehåller ju amoniaklösning -också-, därav blir det mer klokt att hälla det i kylsystemet...

Senast redigerat av it_mutt (17 februari 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang