Audi A4 B5 1.8 Ts FWD Kokar efter Termostat byte

Evildan
17 februari 2017 ·

it_mutt skrev:

Evildan skrev:
Läs innehållsförteckningen till maskindiskmedel och minns sedan högstadiekemin, bestäm sedan huruvida du tycker det är klokt att ha detta i dina kylkanaler om än för några minuter.
Kylarrengöring innehåller av en märklig anledning andra kemiska ämnen.

Av ren nyfikenhet, då det inte är första gången du har invändningar mot mitt tips när det gäller detta, så måste jag fråga; har du någon händelse att peka på där det de facto tagit skada av att göra så?

jag har nämligen för egen del en handfull exempel, där det inte tagit någon skada, och bilarna, även 10 år senare fungerar finfint. Exempel där det då handlar om "samma bil" (med det inte sagt samma motor, även om så är fallet i något av fallen) som för TS. Jag har gjort det på fler bilar än så, men, för att hålla oss just till "samma system". Och det är ingalunda något jag är ensam om att ha gjort (det finns mer än en tråd här inne där folk påtalar att de gjort just så).

Jag har å andra sidan inte heller några delar, i någon form av metall, från min köksuppsättning som försvunnit trots daglig kontakt med maskindiskmedel. Inte heller några gummiringar på vattenflaskor eller liknande som gett upp.

Men jag antar att man får se mig som lite "vild och galen".
Jag äter ju bland annat potatischips (ytterst sällan iofs), bröd, flingor och dricker på det även kaffe. Det  finns akrylamid i samtliga och det i sin tur är ett cancerframkallande ämne. Sen att jag nog vågar påstå att det inte finns några bekräftade fall av "cancer pga brödintag" kan vi lämna därhän, för sett till "hur det ser ut på pappret", så är det farligt och cancerframkallande.

- - Edit - -

Och gällande "andra ämnen"...Vet kylarrensning/rengöring som bara innehåller amoniaklösning och natriummetasilikat (alkasil). Det sistnämnda just också väldigt välanvänt i många...maskindiskmedel just för att det löser upp fett.
Vet maskindiskmedel som bara innehåller just natriummetasilikat (nåja, förutom bindemedel). Men, oh well, får väl anta att det är fel på innehållsdeklarationerna här. Eller nej, vänta, kylarrengöringen innehåller ju amoniaklösning -också-, därav blir det mer klokt att hälla det i kylsystemet...

Jag innehar mångårig erfarenhet av detergenttesting av både polymerer och metaller samt utvecklingsarbete/testing av motorer. Resultatet av ditt förslag har på labbet visat sig vara förkastligt då porbildning uppstår vilket då givetvis försvagar metaller med följder såsom urgröpt pumphus eller skador på pumpvingar och skadade packningar för att nämna några bieffekter. Samtliga oönskade effekter kan jag inte räkna upp då resultatet inte tillhör mig.
Eller så kör man kylarrens i diskmaskinen och är glad och nöjd med det.

Senast redigerat av Evildan (17 februari 2017)

it_mutt Avstängd
17 februari 2017 · 10 388 Inlägg

Evildan skrev:
Jag innehar mångårig erfarenhet av detergenttesting av både polymerer och metaller samt utvecklingsarbete/testing av motorer. Resultatet av ditt förslag har på labbet visat sig vara förkastligt då porbildning uppstår vilket då givetvis försvagar metaller med följder såsom urgröpt pumphus eller skador på pumpvingar och skadade packningar för att nämna några bieffekter. Samtliga oönskade effekter kan jag inte räkna upp då resultatet inte tillhör mig.
Eller så kör man kylarrens i diskmaskinen och är glad och nöjd med det.

Det är ett intressant och vågat påstående, då du inte har någon aning om vilket, om ens något specifikt, maskindiskmedel jag pratar om.

Vissa maskindiskmedel innehåller icke-joniska tensider, blekmedel och enzymer. Andra innehåller exempelvis, utöver dessa, fosfonater (inte mer specificerat än så) och ytterligare andra även natriumhydroxid. Skillnaden i reaktion på aluminium på ett maskindiskmedel som innehåller natriumhydroxid kontra ett som inte gör det, är inte så svår.

Andra innehåller enbart natriummetasilikat. Det gör vissa kylarrengöringstjosan också och i vissa fall i kombination med en ammoniaklösning. Ammoniaklösning i "för stark" blandning är dessutom frätande på ex.vis aluminium (som påpekande att det handlar i sin tur om i vilka koncentrationer ett ämne förekommer, kontakttid osv).

Men, trots den stora uppsjö av maskindiskmedel, så är det som förslag alltså förkastligt. Fast  innehållet i tablett X fortfarande inte är avslöjat. Det är dessutom sämre att använda ett maskindiskmedel, med samma innehåll och aktivt ämne som en kylarrengöringstjosan (så när som på ammoniaklösningen), än att använda just kylarrengöringstjosan, av någon anledning.



Jag lämnar diskussionen där och hoppas att du helt enkelt undviker potatisprodukter, bröd, flingor och exempelvis kaffe, för det skulle vara trist om vi i förtid blev av med en så pass, av mig, respekterad forummedlem. För trots allt, så säger labbrapporterna att det innehåller cancerframkallande ämnen. Även om jag i förlängningen inte tror att du trycker i dig de mängder som behövs för att de ska bli farligt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
18 februari 2017 ·

it_mutt skrev:

Evildan skrev:
Jag innehar mångårig erfarenhet av detergenttesting av både polymerer och metaller samt utvecklingsarbete/testing av motorer. Resultatet av ditt förslag har på labbet visat sig vara förkastligt då porbildning uppstår vilket då givetvis försvagar metaller med följder såsom urgröpt pumphus eller skador på pumpvingar och skadade packningar för att nämna några bieffekter. Samtliga oönskade effekter kan jag inte räkna upp då resultatet inte tillhör mig.
Eller så kör man kylarrens i diskmaskinen och är glad och nöjd med det.

Det är ett intressant och vågat påstående, då du inte har någon aning om vilket, om ens något specifikt, maskindiskmedel jag pratar om.

Vissa maskindiskmedel innehåller icke-joniska tensider, blekmedel och enzymer. Andra innehåller exempelvis, utöver dessa, fosfonater (inte mer specificerat än så) och ytterligare andra även natriumhydroxid. Skillnaden i reaktion på aluminium på ett maskindiskmedel som innehåller natriumhydroxid kontra ett som inte gör det, är inte så svår.

Andra innehåller enbart natriummetasilikat. Det gör vissa kylarrengöringstjosan också och i vissa fall i kombination med en ammoniaklösning. Ammoniaklösning i "för stark" blandning är dessutom frätande på ex.vis aluminium (som påpekande att det handlar i sin tur om i vilka koncentrationer ett ämne förekommer, kontakttid osv).

Men, trots den stora uppsjö av maskindiskmedel, så är det som förslag alltså förkastligt. Fast  innehållet i tablett X fortfarande inte är avslöjat. Det är dessutom sämre att använda ett maskindiskmedel, med samma innehåll och aktivt ämne som en kylarrengöringstjosan (så när som på ammoniaklösningen), än att använda just kylarrengöringstjosan, av någon anledning.



Jag lämnar diskussionen där och hoppas att du helt enkelt undviker potatisprodukter, bröd, flingor och exempelvis kaffe, för det skulle vara trist om vi i förtid blev av med en så pass, av mig, respekterad forummedlem. För trots allt, så säger labbrapporterna att det innehåller cancerframkallande ämnen. Även om jag i förlängningen inte tror att du trycker i dig de mängder som behövs för att de ska bli farligt.

"Häll i maskindiskmedel" betyder alltså "Häll i ett av mig ikke namngivet maskindiskmedel som inte innehåller några frätande ämnen, men vilket medlet är skriver jag inte utan det utgår jag ifrån att den som förslaget ges till begriper att det bara gäller vissa maskindiskmedel trots att jag skriver rent övergripande maskindiskmedel " menar du så?

-Jag är hungrig!
-Ät random bär och svamp.
-Jag har ont i magen.
-Ät inte dom, de är giftiga, det trodde jag du förstod.

-Min bil behöver bränsle.
-Häll i en flytande petroleumprodukt.

Att specificera sig kan vara en god idé när man hjälper till ty annars kan det bli så fel.

Oavsett vilket så avråder jag från rådet att "hälla i maskindiskmedel" generellt just på grund av generaliseringen av substansen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 februari 2017 · 17 478 Inlägg

Hallå?

Audi. Kokar. Ringer det någon klocka?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
18 februari 2017 · 10 388 Inlägg

Evildan skrev:
"Häll i maskindiskmedel" betyder alltså "Häll i ett av mig ikke namngivet maskindiskmedel som inte innehåller några frätande ämnen, men vilket medlet är skriver jag inte utan det utgår jag ifrån att den som förslaget ges till begriper att det bara gäller vissa maskindiskmedel trots att jag skriver rent övergripande maskindiskmedel " menar du så?
[...]

Fast att jag inte specificerat något maskindiskmedelsmärke är inget nytt. Jag gjorde just inte detta redan i första inlägget. Men vill du dra det "kortet" först nu, så för all del.


Hybridsmurfen skrev:
Hallå?

Audi. Kokar. Ringer det någon klocka?

Audi...kokar? Va?! Är det det tråden handlar om...oh...snap! wink



And off I go.

Senast redigerat av it_mutt (18 februari 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
18 februari 2017 · 9 296 Inlägg

Det är väl inget snack om att maskindiskmedel skadar insidan på kylkanalerna? Det vore ju fånigt att tro annat? Samma sak med folk som tvättar gamla zinkförgasare i kaustiksoda, det går skitbra då de blir blanka och fina på utsidan. (Där förresten förgasarens funktion är som viktigast?)

Däremot är det väl skitsamma på en gammal Deka? Om alternativet är en reparation i Audiproportion så förstår jag halmstråets betydelse.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
18 februari 2017 ·

it_mutt skrev:

Evildan skrev:
"Häll i maskindiskmedel" betyder alltså "Häll i ett av mig ikke namngivet maskindiskmedel som inte innehåller några frätande ämnen, men vilket medlet är skriver jag inte utan det utgår jag ifrån att den som förslaget ges till begriper att det bara gäller vissa maskindiskmedel trots att jag skriver rent övergripande maskindiskmedel " menar du så?
[...]

Fast att jag inte specificerat något maskindiskmedelsmärke är inget nytt. Jag gjorde just inte detta redan i första inlägget. Men vill du dra det "kortet" först nu, så för all del.


Hybridsmurfen skrev:
Hallå?

Audi. Kokar. Ringer det någon klocka?

Audi...kokar? Va?! Är det det tråden handlar om...oh...snap! wink



And off I go.

Jag hade hoppats på ett förtydligande med tiden så TS eller andra framtida läsare kunde tillgodogöra sig något mer precist vilket ej frätande medel som då enligt din erfarenhet skall fungera att använda som kylarrens, men det uteblev vilket fortfarande gör ditt råd fullständigt värdelöst.
Jag fortsätter att motsäga mig dessa "alternativa fakta" alá Sean Spencer utan råder alltjämt till att bruka kylarrens då det är lämpat att taadaahh just hälla i ett kylsystem.
Det är inte alltid man är överens men halvdana efterkonstruktioner är bra jäkla klent istället för att exempelvis skriva något i stil med att
-Jag hade nog inte riktigt koll på vad jag rådde TS att göra. Med de nya fakta som framkommit bör man kontrollera innehållet i maskindiskmedlet innan man häller i det för att undvika eventuella framtida problem.
Lycka till TS.

Senast redigerat av Evildan (18 februari 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 februari 2017 · 17 478 Inlägg

Gudarnas skymning.

Men TS har ju köpt en plunta med kylarrens. Återstår att se om detta har effekt då. Annars återstår väl gripens propplösare...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
18 februari 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:
Gudarnas skymning.

Men TS har ju köpt en plunta med kylarrens. Återstår att se om detta har effekt då. Annars återstår väl gripens propplösare...

Du skall ikke missbruka herrens namn din gamla sillstrypare.

Eller...kaustiksoda, gör också rent duktigt, alternativt väteperoxid eller varför inte lutensol N eller AO?
Finns många spännande rengörande medel att hinka i bilen, men om det är så jkl smart är en annan historia.

Medans vi väntar på resultat kan vi roa oss här då det håller en mer matnyttig nivå:
http://cat-bounce.com/

it_mutt Avstängd
18 februari 2017 · 10 388 Inlägg

Evildan skrev:
Jag hade hoppats på ett förtydligande med tiden så TS eller andra framtida läsare kunde tillgodogöra sig något mer precist vilket ej frätande medel som då enligt din erfarenhet skall fungera att använda som kylarrens, men det uteblev vilket fortfarande gör ditt råd fullständigt värdelöst.
Jag fortsätter att motsäga mig dessa "alternativa fakta" alá Sean Spencer utan råder alltjämt till att bruka kylarrens då det är lämpat att taadaahh just hälla i ett kylsystem.
Det är inte alltid man är överens men halvdana efterkonstruktioner är bra jäkla klent istället för att exempelvis skriva något i stil med att
-Jag hade nog inte riktigt koll på vad jag rådde TS att göra. Med de nya fakta som framkommit bör man kontrollera innehållet i maskindiskmedlet innan man häller i det för att undvika eventuella framtida problem.
Lycka till TS.

Spännande nog trodde jag aldrig jag skulle behöva skriva följande till dig; läs om, läs rätt.
Uppenbarligen har du missat något. Jag har skrivit, mer än en gång, exempel på vad vissa maskindiskmedel innehåller, precis som vad vissa kylarrengöringsmedel innehåller. Då innehållet är det samma så torde det, inte ens i din värld (då kylarrengöring indikerat från din sida, aldrig innebär något problem, det är ju "det säkra kortet"), således inte vara några problem att använda maskindismedlet heller, då det innehåller samma sak. Jag har, ospecifikt nog, också talat om namnet på ämnet, t.o.m. alternativnamn på detta. Men, jag har uppenbarligen, detta till trots, inte specificerat mig nog. Fast, vad jag kanske borde ha gjort är att göra en komplett och total lista, över alla maskindiskmedel som finns (helst i hela världen givetvis), och gjort en notering vid varje huruvida det tenderar att fräta på något material alls, och givetvis vilka i så fall samt till vilken grad.


Och ett alternativ för, i det senaste, grink*ken Evildan hade givetvis kunnat vara att skriva just det; "kontrollera att innehållet i din maskindisktablett inte kommer innebära en mindre, eller större, katastrof. Det kan vara ok, det kan vara rent skit. Är du det minsta osäker, så använd kylarrengöring istället". Men, nej, då är det givetvis bättre att påstå att innehållet -är- av helt olika sorter (tydligen som i; alltid) och att maskindiskmedeln garanterat kommer innebära en, i bästa fall, mindre katastrof. Fast det inte -är- just så.

Så, nu räcker det för min del. Vi kommer inte längre. Jag har en motor att montera och du har säkert något vaghatarmöte att attendera.

Senast redigerat av it_mutt (18 februari 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
18 februari 2017 · 9 296 Inlägg

IT-mutt, jag vill ju inte gärna sätta mig i sandlådan med er, men om jag fattat det rätt så har Evildan mångårig erfarenhet i labbmiljö av det som diskuteras och du har testat det på någon (plural?) gammal bil?

Som jag försiktigt skrev så är det ju emellertid bara en gammal bil vi pratar om, men att ge sig in i tekniskt hårklyveri i just sakfrågan känns ogenomtänkt? Mycket kan man säga om DrEvil, men han vet faktiskt vad han snackar om.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
18 februari 2017 ·

I min verklighet är det den rådgivande individen som bör vara tydlig redan initialt, givetvis innan en annan skribent opponerar sig. Hade jag inte opponerat mig och utvecklat frågan över lämpligheten har jag väldigt svårt att tro att det denna gång hade gjorts ett förtydligande gällande vilka kemiska parametrar en presumtiv brukare av medlet har att rätta sig efter ty det har itmutten inte förtydligat i övriga trådar där han förespråkar maskindiskmedel eller nämnt några tillverkare/sorter som han anser lämpliga.
Maskindiskmedel är alltjämt ett samlingsnamn på en uppsjö produkter och det är väldigt enkelt att inse hur en hjälpsökande individ tar vilket random märke som helst efter en i regel tidigare kunnig och korrekt skribents råd att använda maskindiskmedel för det fungerar utmärkt.
Att sänka sig till den nya för honom låga nivå som itmutt gör i några taffliga försök att förminska och löjliggöra sin opponent stärker knappast hans vidare trovärdighet som pålitlig källa anser jag.
Gör om gör rätt istället för att projicera otillräckligheten på andra skribenter anser jag.

it_mutt Avstängd
18 februari 2017 · 10 388 Inlägg

caromania skrev:
IT-mutt, jag vill ju inte gärna sätta mig i sandlådan med er, men om jag fattat det rätt så har Evildan mångårig erfarenhet i labbmiljö av det som diskuteras och du har testat det på någon (plural?) gammal bil?

Som jag försiktigt skrev så är det ju emellertid bara en gammal bil vi pratar om, men att ge sig in i tekniskt hårklyveri i just sakfrågan känns ogenomtänkt? Mycket kan man säga om DrEvil, men han vet faktiskt vad han snackar om.

Det får du givetvis tycka att han vet, och det tycker jag också, i många och de flesta fall. I just detta fall handlar det just om påståendet i "så är det...alltid"-stil som är fel, för det är inte "så", alltid (igen; att exempelvis maskindiskmedel och kylarrengöring har, av en "märkligt anledning", olika innehåll).
Vidare är det, vilket jag ville påvisa med potatis/bröd/kaffe-delen, som så att labbresultat och verkligheten inte alltid stämmer överens. Jag säger ingalunda att labbresultaten i sig är felaktiga (i något av fallen). Men att säga "labbresultaten visar att...." utan att ex.vis veta/redogöra koncentration, aktiva ämnen osv, är totalt intetsägande.

Ett labbresultat skulle alltså kunna visa att "jo, det förstör motorn totalt". Men, det förutsätter att koncentrationen motsvarar att man tryckt ner 10 maskindisktabletter, innehållande ämnet ABCDEF i ett motorkylsystem på 15dl. Återkopplingen till potatis blir då; jo, labbresultat visar att du kan få cancer om du äter tillräckligt mycket potatischips. I verkligheten är det däremot inget problem, för, om du trycker i dig dessa mängder med chips så kommer antagligen du dö av andra orsaker först (så blev även den delen av tidigare inlägg helt förklarad). Och det är i sin tur då inga problem att anpassa för trådens ämne.

Evildan anser vidare att det är OK  att bara hänvisa till "labbresultat" (som för all del inte behöver vara tillgängliga för gemene man) utan att ge någon vidare information om exempelvis aktiva ämnen, koncentration, kontakttid osv, men, om jag i mitt första inlägg inte specificerar maskindiskmedlet och det aktiva ämnet, är det rent förkastligt. Det blir, av någon märklig anledning, en enorm skillnad på "vem det är" som inte redovisar fullt ut.

Ingen, inte ens jag, har påstått att alla maskindiskmedelstabletter går bra att slänga i kylsystemet. Jag har t.o.m. pekat på ämne, som kan finnas i maskindiskmedel (bland annat), som under inga omständigheter alls bör/ska/får komma i kontakt med ex.vis aluminium.
Men, någon här har påstått att ingen variant alls går bra, 'att göra så skulle vara rent förkastligt'. Vilket är en mindre hög med gödsel. Det är inte en absolut sanning, som Evildan vill påskina, att maskindiskmedel -måste- innebära någon som helst fara för motorn eller tillhörande delar. Evildan är dessutom, allt som oftast, klok nog att undvika just den typ av påståenden (edit: som ska ses som absoluta sanningar). Däremot verkar han frångått delen att anse att varje individ själv har det yttersta ansvaret för vad man gör med informationen man får.


Och nu har jag hämtat mina infoblad och återgår till motorn igen.

Senast redigerat av it_mutt (18 februari 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 februari 2017 · 17 478 Inlägg

Säga vad man vill men när ni ryker ihop så är det med en finess och ett språkbruk som knappast ens professorer i litteraturhistoria anammar. Trevlig läsning på hyfsat hög lägstaniva...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
18 februari 2017 · 9 296 Inlägg

it_mutt skrev:
Däremot verkar han frångått delen att anse att varje individ själv har det yttersta ansvaret för vad man gör med informationen man får.

Jag håller helt med, läsaren behöver tolka in folks bidrag i förslagsbanken och sortera dessa, och då är det väl bra att folk tar rådet med att köra maskindiskmedel i kylarkanalerna med en nypa salt, eftersom det kommit fram även information som pekar på att det är kalasknas att göra det?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Superb-linkan
19 februari 2017 · 275 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Säga vad man vill men när ni ryker ihop så är det med en finess och ett språkbruk som knappast ens professorer i litteraturhistoria anammar. Trevlig läsning på hyfsat hög lägstaniva...

Hahahah, håller med till fullo!

Meaganeowner
20 februari 2017 · 2 250 Inlägg

Jaha.. Funkar bilen nu?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang