Bilstereo går ej igång. Audi 100 C4

Xalio
15 februari 2017 · 15 Inlägg

Hej!

Har precis köpt en gammal Audi 100 som saknade en bilstereo. Tog då min gamla Sony Xpload eller vad den nu heter och kopplade in den. Tyvärr så verkar den helt död och misstänker att det är nån kabel som är felkopplad. Har noll koll på detta men tänkte kolla om nån direkt kan se vad som är fel smile

Ordnar fler bilder om det behövs.
https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18828/18828-69fd569ee3c72e1a196bf6646ed745b0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/19/18828/18828-03d7e93b2dbcf09c3498be17ae1cfb9b.jpg

it_mutt Avstängd
15 februari 2017 · 10 388 Inlägg

Testa att byta plats på röd och gul (dessa är delbara i ison)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Ainok
15 februari 2017 · 439 Inlägg

Har du tillgång till voltmätare?

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Xalio
15 februari 2017 · 15 Inlägg

Jag har provat att byta plats på röda och gula vilket tyvärr inte hjälpte.

Multimeter har jag tillgång till smile

Ainok
15 februari 2017 · 439 Inlägg

Xalio skrev:
Jag har provat att byta plats på röda och gula vilket tyvärr inte hjälpte.

Multimeter har jag tillgång till smile

Röd är ACC. Alltid ström i den. Gör så att stereon inte tappar inställningar etc.
Gul är ström till batteriet.

Börja med att kolla säkringarna och att du har ström i BÅDE gul och röd.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
it_mutt Avstängd
15 februari 2017 · 10 388 Inlägg

Ainok skrev:

Xalio skrev:
Jag har provat att byta plats på röda och gula vilket tyvärr inte hjälpte.

Multimeter har jag tillgång till smile

Röd är ACC. Alltid ström i den. Gör så att stereon inte tappar inställningar etc.
Gul är ström till batteriet.


Börja med att kolla säkringarna och att du har ström i BÅDE gul och röd.

Så...både röd och gul har alltid ström...mnjaäe va?

Övergången mellan Audi och standard isokablage är inte alltid så enkelt. Det är mer regel än undantag att man på just "äldre" Audisar behöver byta plats på röd och grön.

Det finns en anledning till att många stereoapparater har möjlighet att byta mellan röd och gul i sitt kablage.

Senast redigerat av it_mutt (15 februari 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Ainok
15 februari 2017 · 439 Inlägg

it_mutt skrev:

Ainok skrev:

Xalio skrev:
Jag har provat att byta plats på röda och gula vilket tyvärr inte hjälpte.

Multimeter har jag tillgång till smile

Röd är ACC. Alltid ström i den. Gör så att stereon inte tappar inställningar etc.
Gul är ström till batteriet.


Börja med att kolla säkringarna och att du har ström i BÅDE gul och röd.

Så...både röd och gul har alltid ström...mnjaäe va?

*felaktigt trams borttaget*

Senast redigerat av Ainok (15 februari 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
it_mutt Avstängd
15 februari 2017 · 10 388 Inlägg

Ainok skrev:

it_mutt skrev:

Ainok skrev:
Röd är ACC. Alltid ström i den. Gör så att stereon inte tappar inställningar etc.
Gul är ström till batteriet.


Börja med att kolla säkringarna och att du har ström i BÅDE gul och röd.

Så...både röd och gul har alltid ström...mnjaäe va?

Nej nej, det är endast ström i gul när tändningen är på, såklart.

Egentligen får ju båda ström från batteriet, eller ja, generatorn. Jag försökte bara vara pedagogisk. Dumt skrivet.

Ska tilläggas att allt jag skriver här (att röd alltid har ström, och att gul endast förser apparaten med ström när tändningen är påslagen) är enl. ISO standard. Nu tror jag inte stt det skiljer sig på din bil, men du kan ju alltid undersöks det.

Hur ska du ha det nu?

Går gul direkt till batteriet eller via ACC? (du har nu skrivit båda) (jag vet hur det fungerar, men för andra kan det ju vara vettigt att få klarhet).

Så, för att bena ut;
Gul = Konstantspänning.
Röd = Spänning vid nyckelpåslag.

Igen; på äldre Audi's fungerar det inte alltid riktigt så, och man kan därför behöva byta plats, via de delbara kabelskorna, plats på röd och gul

Detta då Audi (bland annat) har,

Audi Stift 4 = ACC
Standard - Stift 4 = Perm +12v

Audi Stift 7 = perm. +12v
Standard - Stift 7 = ACC


Och det är då inte bara Audi...vet ett par ex.vis att (vissa) Peugeoter som har det samma/lika

Senast redigerat av it_mutt (15 februari 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Ainok
15 februari 2017 · 439 Inlägg

it_mutt skrev:
Så, för att bena ut;
Gul = Konstantspänning.
Röd = Spänning vid nyckelpåslag.

Igen; på äldre Audi's fungerar det inte alltid riktigt så, och man kan därför behöva byta plats, via de delbara kabelskorna, plats på röd och gul

Det här stämmer i de flesta fallen. Jag har läst från två olika elscheman som båda visar olika. Drygt när standarden inte riktigt är standard.

För skojs skull kollade jag mina egna bilar. I Volvo 940 var gul ACC. i min Volvo 240 var röd ACC. Störigt när standarden inte är, ja, standard.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
it_mutt Avstängd
15 februari 2017 · 10 388 Inlägg

Ainok skrev:

it_mutt skrev:
Så, för att bena ut;
Gul = Konstantspänning.
Röd = Spänning vid nyckelpåslag.

Igen; på äldre Audi's fungerar det inte alltid riktigt så, och man kan därför behöva byta plats, via de delbara kabelskorna, plats på röd och gul

Det här stämmer i de flesta fallen. Jag har läst från två olika elscheman som båda visar olika. Drygt när standarden inte riktigt är standard.

För skojs skull kollade jag mina egna bilar. I Volvo 940 var gul ACC. i min Volvo 240 var röd ACC. Störigt när standarden inte är, ja, standard.

Ja jag vet inte varför det blandas hej vilt när det gäller det där. Än bättre (nej inte alls) är ju när man börjar blanda in canbus för ACC och så vidare.

Hur eller hur kan vi konstatera att EN av röd eller gul ska ha permanent 12v. Och, med lite tur, har den andra +12v vid nyckeltillslag. Annars får man para ihop det och styra av/på-slag med knappen. Alternativt dra en egen kabel till det (vilket på just äldre Audis inte är det minsta svårt)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang