Ford Mondeo ST220 köpråd

Ringzie
15 februari 2017 · 2 Inlägg

Hej!
Tänkte under helgen att åka och kolla på en ford mondeo st220 - 2002.
Jag undrar vad det är för "vanliga" fel på dessa bilar, vad man ska kolla extra noga efter.

xXSammy
16 februari 2017 · 6 569 Inlägg

Rost i dörrkanter,
ojämn handbroms (Vajer eller ok, alternativt ok pga dålig vajer)
Läcker till 99% mellan motor och växellåda
om du varvar till på neutralläge och motorn hulkar när varvet sjunker så behöver den ny tomgångsmotor

De/Dem
Maffia
16 februari 2017 · 383 Inlägg

Leta efter något annat är mitt tips, motorerna har problem med att vev/ram lagerna rasar. sök lite på google så kommer du nog på andra tankar.

Jerry Reparatör
16 februari 2017 · 306 Inlägg

Rost i dörrarna, men detta åtgärdades på garanti så det är kanske fixat.
Sen så är som sagt inte oljeläckage mellan motor och låda något ovanligt.
Bakbromsarna och handbromsen kan vålla en del bekymmer.
Hjullagerna bak verkar också vara en sak som inte håller något vidare.

Sen angående vev/ramlagerhaveri så är det väl inte sån fara så länge oljebytena har skett som dom ska och med rätt sorts olja.

xXSammy
16 februari 2017 · 6 569 Inlägg

Maffia skrev:
Leta efter något annat är mitt tips, motorerna har problem med att vev/ram lagerna rasar. sök lite på google så kommer du nog på andra tankar.

inte värre än VAG's motorproblem och de säljer ju bilar

De/Dem
Ringzie
17 februari 2017 · 2 Inlägg

Tackar så mycket för svaren. Tror det blir o kolla efter en annan kärra.

panda666
18 februari 2017 · 4 250 Inlägg

Ringzie skrev:
Tackar så mycket för svaren. Tror det blir o kolla efter en annan kärra.

haha ta det lugnt,  bli inte avskräckt nu av alla kommentarer, farsan min har en st220 sedan från 2005 med 6vl låda. han har haft sin i nästan 4 år nu och är hur nöjd som helst, han har bytt belägg o skivor runt om, generator och stötdämpare, inget speciellt tycker jag som inte är förbruknings varor, dom där grejerna rasar väl på alla bilar, jag hjälper honom med oljebyte en gång om året och då med olja från nätet/biltema olja o filter. hans bil har gått 23.000 mil nu och hon spinner lika fint fortfarande. Hans bil har kedja också.  Inga missljud alls från motor o låda. dom ligger skitbra på vägen och är hur pigg som helst med v6an, Det är jävligt mycket bil för pengarna, dom ligger på ju runt 30k på blocket nu?  vet inte hur vanligt det är med motorras? hans funkar iaf skitbra.  Ge den en chans kanske?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang