Felsöka turbosarna på en gammal S4:a

Knugensa
16 februari 2017 · 10 Inlägg

Min gamla S4 B5:a (-00) har börjar ryka vitt och vattenblandad olja droppar från avgasröret. Jag tänkte kolla om någon/båda turbosarna glappar/läcker.

Är det görbart utan att riva hela fronten/gå in i service-mode? Någon kanske ha stalltips?
Andra förslag på felsökning?

Bilen går utan underbara problem men rök så pass mycke att brandlarmet i huset gick av! Jag har plockat ur tändstiften och dom ser fint/jämnt ljusbruna men ett par av dom va rätt oljiga runt fästet. En polare säger att detta förmodligen är pga att ventilkåpspackningarna är slut (vilket är sant) - några tankar om det?

Är ju lite trist om det är turbo-byte som krävs eftersom en generisk verkstad vill ha lika mycke pengar för bytet som värdet är på bilen (30-40tkr). Om det är turbo-byte som krävs, känner nån till en meck i stockholm/norrort som kan göra det till en rimligare peng?

Sista tanken är ju ifall den inte går att reparera för en just en rimlig peng - hur ska jag göra med "vraket"? Den är ju i helt okej skick, "bara" gått 16.000 och körd ganska snällt. Borde ju gå att få nån krona - känns ju cepe att skrota den? Blocket-annons? Vad kan man ta? S4 Avant -00, 16.000 mil, trasig turbo(s) och ventilkåpspackning(ar), alla bromsar behöver renoveras (skivorna är sönderrostade). Ägt den i typ 10 år.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang