Köpråd, ny brukis, Seat Leon?

Magnussonj
16 februari 2017 · 20 Inlägg

tjenare, är sugen att byta bil till sommaren och har spanat runt lite och fastnat för en seat leon så tänkte kolla om det är nått att ha? tänker mig en 2014-2016 årsm som gått 0-3000 mil.

budget ligger runt 100-150k och kollar främst på en prisvärd bil att ta mig från punkt a till b bekvämt och säkert på, har kört Volvo i alla år nu och tycker det är fantastiska bilar men tröttnat lite på prislapparna för allt.

Med prisvärt så menar jag självklart inte bara hur mycket man får för inköpspriset utan även allt annat som tillkommer i form av underhåll sedan.

tacksam för svar smile

mr_green
16 februari 2017 · 847 Inlägg

Ska nog inte va några större problem. Man bör väl skippa dsg låda kanske. Jag har en Fabia med 1.2tsi 110hk o 6vxl. Gott om kraft o ligger på 0.63 blandat.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Cupra_
16 februari 2017 ·

Det är rätt bra bilar, inte sämre än en A3 eller golf som de baseras på rent tekniskt. Något "billigare" inredning men så är det ju en billigare bil också. Som ovan nämnt, undvik helst DSG, och kör helst en diesel så slipper du kamkedjeras som drabbar de mindre bensinarna. Relativt billiga ordinarie servicear, är väl kamremsbytet som kostar lite mer, men så är det ju på de flesta bilar.

Köper du en modell med mindre motor så är framvagnsramen i stålplåt, skadar inte att rostskydda den då den sitter lite utsatt..

mr_green
16 februari 2017 · 847 Inlägg

Dom nya 1.2 o 1.4 bensin har livstids kamrem numera. Sista årsmodellen med kedja var 14.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Cupra_
16 februari 2017 ·

mr_green skrev:
Dom nya 1.2 o 1.4 bensin har livstids kamrem numera. Sista årsmodellen med kedja var 14.

Som aldrig kommer hålla en livstid, ungefär lika bra som Longlife-service tongue

mr_green
16 februari 2017 · 847 Inlägg

När jag köpte Skodan så kostade diesel 20000 extra och dessutom dyrare i skatt. Bensinaren kostar 360kr om året.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
mr_green
16 februari 2017 · 847 Inlägg

Deception skrev:

mr_green skrev:
Dom nya 1.2 o 1.4 bensin har livstids kamrem numera. Sista årsmodellen med kedja var 14.

Som aldrig kommer hålla en livstid, ungefär lika bra som Longlife-service tongue

Beror ju på vad en livstid e iofs. Den kom ju 14. Borde väl finnas bilar som gått 20k o ännu mer redan. Tiden får väl utvisa. Polarn som jobbar på Skoda har inte hört om nåt ras än iaf.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Cupra_
16 februari 2017 ·

mr_green skrev:

Deception skrev:

mr_green skrev:
Dom nya 1.2 o 1.4 bensin har livstids kamrem numera. Sista årsmodellen med kedja var 14.

Som aldrig kommer hålla en livstid, ungefär lika bra som Longlife-service tongue

Beror ju på vad en livstid e iofs. Den kom ju 14. Borde väl finnas bilar som gått 20k o ännu mer redan. Tiden får väl utvisa. Polarn som jobbar på Skoda har inte hört om nåt ras än iaf.

Det roliga är att om du ringer till audi så säger de ett bytesintervall, seat ett annat och skoda ett tredje..
Lustigt när det är samma motorer..
Min erfarenhet av 1,4 och 1,2 är att de antingen får kedjeras, eller dricker sjuka mängder olja.
Ang driftskostnader så är inte skatten så hög på en modern diesel som det var förr. Dessutom får du ju räkna in att de drar betydligt mindre än en bensinare.
Dieslarna har ju inte alls haft lika mycket problem som de mindre bensinarna.

I huvudsak beror det på hur TS ska använda bilen. Kommer denne köra mycket och lite längre sträckor så är det värt med en diesel, som andrabil funkar ju en bensinare bra.

mr_green
16 februari 2017 · 847 Inlägg

Jag e helt med på vad du menar. Men jag gjorde en sökning på Leon 14-17 med diesel nu på blocket. 100-150k o max 3000mil. Omöjligt kan jag säga.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Cupra_
16 februari 2017 ·

mr_green skrev:
Jag e helt med på vad du menar. Men jag gjorde en sökning på Leon 14-17 med diesel nu på blocket. 100-150k o max 3000mil. Omöjligt kan jag säga.

Ja de ligger ju lite högre i pris såklart, men det är ju en kompromiss man får överväga. Personligen hade jag hellre köpt en diesel som gått 6-7000 mil än en bensinare som gått 3, men jag har långt till jobb och affär..

mr_green
16 februari 2017 · 847 Inlägg

Här va en prisvärd ny bensinare. Fulla garantier o helt nytt.
SEAT Leon TSI 110 Atteviks Edition fr 2055/må http://www.blocket.se/vi/71623439.htm

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Magnussonj
18 februari 2017 · 20 Inlägg

åhhh tusen tack för alla svar, blir en bensinare då de enbart drar runt 0.5/mil blandat vilket jag tycker är bra samt att utbudet är många ggr större,  och sen är det som någon sa här  uppe att modeller från 2014 har kamrem istället för kedja big_smile

var nog mest nyfiken på drifkostnader i form av service och reparationer om någon har erfarenhet av detta? hade tänkte att ha den 4-6 år och köra runt 1500 mil / år.

mr_green
18 februari 2017 · 847 Inlägg

Jag får nog rätta mig själv det verkar som det är efter 14 det var kamrem. På 1.2tsi är det 90hk el. 110hk du ska leta efter. Vet inget om service o rep än då inget gått sönder o bilen ska servas vid 3000mil. Kolla in min Fabia ifall du kan tänka dig en sån. Släpper den för 125k utan extraljus.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Tobzter
18 februari 2017 · 3 144 Inlägg

Försök hitta en som inte kört på longlife intervall på servicen kan nog vara svårt kanske.eller när du köper en börja med oljebyte varje år eller 1500mil ..för dom där longlife servicarna ger ja inte mycket för

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
simlar
18 februari 2017 · 5 516 Inlägg

Deception skrev:

mr_green skrev:

Deception skrev:
Som aldrig kommer hålla en livstid, ungefär lika bra som Longlife-service tongue

Beror ju på vad en livstid e iofs. Den kom ju 14. Borde väl finnas bilar som gått 20k o ännu mer redan. Tiden får väl utvisa. Polarn som jobbar på Skoda har inte hört om nåt ras än iaf.

Det roliga är att om du ringer till audi så säger de ett bytesintervall, seat ett annat och skoda ett tredje..
Lustigt när det är samma motorer..
Min erfarenhet av 1,4 och 1,2 är att de antingen får kedjeras, eller dricker sjuka mängder olja.
Ang driftskostnader så är inte skatten så hög på en modern diesel som det var förr. Dessutom får du ju räkna in att de drar betydligt mindre än en bensinare.
Dieslarna har ju inte alls haft lika mycket problem som de mindre bensinarna.

I huvudsak beror det på hur TS ska använda bilen. Kommer denne köra mycket och lite längre sträckor så är det värt med en diesel, som andrabil funkar ju en bensinare bra.

Dom nya rem-motorerna har jag då aldrig hört talas om att någon rasat eller kuggat om.

Däremot kedjemotorerna har ju problem men dom är inte relevanta i så pass ny bil som TS söker efter. Dessutom så är det egentligen främst 1,4TSI med turbo och kompressor som har stora bekymmer med kedjorna, väldigt sällan man får in någon TSI med endast turbo eller ingen överladdning som kedjan kuggat på.

Kamremmen lär hålla minst 20k mil med tanke på att bytesintervallet på dieslarna är 21k mil och det håller remmen utan problem.

Kan även inflika angånende bränsleförbrukning, den är så gott som identisk på TSI och CR-diesel nuförtiden så att välja diesel för att det går billigare är inte ett argument längre.

Senast redigerat av simlar (18 februari 2017)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Cupra_
18 februari 2017 ·

simlar skrev:

Deception skrev:

mr_green skrev:

Beror ju på vad en livstid e iofs. Den kom ju 14. Borde väl finnas bilar som gått 20k o ännu mer redan. Tiden får väl utvisa. Polarn som jobbar på Skoda har inte hört om nåt ras än iaf.

Det roliga är att om du ringer till audi så säger de ett bytesintervall, seat ett annat och skoda ett tredje..
Lustigt när det är samma motorer..
Min erfarenhet av 1,4 och 1,2 är att de antingen får kedjeras, eller dricker sjuka mängder olja.
Ang driftskostnader så är inte skatten så hög på en modern diesel som det var förr. Dessutom får du ju räkna in att de drar betydligt mindre än en bensinare.
Dieslarna har ju inte alls haft lika mycket problem som de mindre bensinarna.

I huvudsak beror det på hur TS ska använda bilen. Kommer denne köra mycket och lite längre sträckor så är det värt med en diesel, som andrabil funkar ju en bensinare bra.

Dom nya rem-motorerna har jag då aldrig hört talas om att någon rasat eller kuggat om.

Däremot kedjemotorerna har ju problem men dom är inte relevanta i så pass ny bil som TS söker efter. Dessutom så är det egentligen främst 1,4TSI med turbo och kompressor som har stora bekymmer med kedjorna, väldigt sällan man får in någon TSI med endast turbo eller ingen överladdning som kedjan kuggat på.

Kamremmen lär hålla minst 20k mil med tanke på att bytesintervallet på dieslarna är 21k mil och det håller remmen utan problem.

Kan även inflika angånende bränsleförbrukning, den är så gott som identisk på TSI och CR-diesel nuförtiden så att välja diesel för att det går billigare är inte ett argument längre.

Jag vet 3st 1,2tsi som haft kedjeras,  varav två var firmabilar på mitt förra jobb.  Den tredje var min mors. Samtliga fick totalrenoveras på VW Bromma.

simlar
18 februari 2017 · 5 516 Inlägg

Deception skrev:
Jag vet 3st 1,2tsi som haft kedjeras,  varav två var firmabilar på mitt förra jobb.  Den tredje var min mors. Samtliga fick totalrenoveras på VW Bromma.

Ja jag skrev inte att 1,2tsi med kedja inte hade några problem däremot är det mycket vanligare att det är 1,4tsi som kommer in med kuggad kedja.

Men det är ju som sagt orelevant för TS då denna söker efter en så pass ny bil att den har TSI med rem och dom har då än så länge visat sig pålitliga.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang