Ställa av bil

Garagen
16 februari 2017 · 83 Inlägg

Tänkte ställa av bilen för några månader, ringer man sedan till försäkringsbolaget för att premien inte skall ticka i onödan? Om jag skulle behöva ställa på den igen väldigt akut, kan man göra det via hemsidan på TS?

Christian S
16 februari 2017 · 4 816 Inlägg

försäkringen ändras automatiskt till garageförsäkring när du ställer av den så du behöver inte ringa till försäkringsbolaget.

ja. eller via appen.
hur har du annars tänkt ställa av den? genom att skicka in den delen på reggbeviset? det är ju bra mycket krångligare.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Evildan
16 februari 2017 ·

Ställ av bilen och när den är avställd meddelar transportstyrelsen automatiskt ditt försäkringsbolag.
Beroende på bolag och typ av försäkring har du sedan en avställningsförsäkring, har du endast trafikförsäkring kommer du givetvis inte att få en "garageförsäkring" vid avställning då du inte hade motsvarande försäkring innan anställningen.

När du ställer på bilen startar din försäkring inte per automatik av ovan anledning utan beroende på bolag och försäkringstyp kan du behöva kontakta ditt bolag innan du gör påställningen även om en påställlning inte ska kunna genomföras om fordonet saknar försäkring.

Garagen
16 februari 2017 · 83 Inlägg

Evildan skrev:
Ställ av bilen och när den är avställd meddelar transportstyrelsen automatiskt ditt försäkringsbolag.
Beroende på bolag och typ av försäkring har du sedan en avställningsförsäkring, har du endast trafikförsäkring kommer du givetvis inte att få en "garageförsäkring" vid avställning då du inte hade motsvarande försäkring innan anställningen.

När du ställer på bilen startar din försäkring inte per automatik av ovan anledning utan beroende på bolag och försäkringstyp kan du behöva kontakta ditt bolag innan du gör påställningen även om en påställlning inte ska kunna genomföras om fordonet saknar försäkring.

Så att ställa på bilen en lördagnatt och köra går inte eftersom man behöver teckna en ny försäkring?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 februari 2017 · 14 037 Inlägg

Christian S skrev:
försäkringen ändras automatiskt till garageförsäkring när du ställer av den så du behöver inte ringa till försäkringsbolaget.

ja. eller via appen.
hur har du annars tänkt ställa av den? genom att skicka in den delen på reggbeviset? det är ju bra mycket krångligare.

Man kan just nu inte få uppgifter om egna eller andra fordon via appen, den har kraschat eller så. Vet ej om det går att ställa av/på via den. Annars är det hemsidan som gäller om man inte vill skicka in papper via snigelpost.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Evildan
16 februari 2017 ·

Garagen skrev:

Evildan skrev:
Ställ av bilen och när den är avställd meddelar transportstyrelsen automatiskt ditt försäkringsbolag.
Beroende på bolag och typ av försäkring har du sedan en avställningsförsäkring, har du endast trafikförsäkring kommer du givetvis inte att få en "garageförsäkring" vid avställning då du inte hade motsvarande försäkring innan anställningen.

När du ställer på bilen startar din försäkring inte per automatik av ovan anledning utan beroende på bolag och försäkringstyp kan du behöva kontakta ditt bolag innan du gör påställningen även om en påställlning inte ska kunna genomföras om fordonet saknar försäkring.

Så att ställa på bilen en lördagnatt och köra går inte eftersom man behöver teckna en ny försäkring?

Som jag skrev så beror det på bolag och typ av försäkring.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 februari 2017 · 14 037 Inlägg

Evildan skrev:
Ställ av bilen och när den är avställd meddelar transportstyrelsen automatiskt ditt försäkringsbolag.
Beroende på bolag och typ av försäkring har du sedan en avställningsförsäkring, har du endast trafikförsäkring kommer du givetvis inte att få en "garageförsäkring" vid avställning då du inte hade motsvarande försäkring innan anställningen.

När du ställer på bilen startar din försäkring inte per automatik av ovan anledning utan beroende på bolag och försäkringstyp kan du behöva kontakta ditt bolag innan du gör påställningen även om en påställning inte ska kunna genomföras om fordonet saknar försäkring.

Jag har alltid helförsäkring på mina fordon och det har alltid funkat att bara ställa av/på.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Garagen
16 februari 2017 · 83 Inlägg

Evildan skrev:

Garagen skrev:

Evildan skrev:
Ställ av bilen och när den är avställd meddelar transportstyrelsen automatiskt ditt försäkringsbolag.
Beroende på bolag och typ av försäkring har du sedan en avställningsförsäkring, har du endast trafikförsäkring kommer du givetvis inte att få en "garageförsäkring" vid avställning då du inte hade motsvarande försäkring innan anställningen.

När du ställer på bilen startar din försäkring inte per automatik av ovan anledning utan beroende på bolag och försäkringstyp kan du behöva kontakta ditt bolag innan du gör påställningen även om en påställlning inte ska kunna genomföras om fordonet saknar försäkring.

Så att ställa på bilen en lördagnatt och köra går inte eftersom man behöver teckna en ny försäkring?

Som jag skrev så beror det på bolag och typ av försäkring.

Folksam om det hjälper dig veta nu då?

Evildan
16 februari 2017 ·

Garagen skrev:

Evildan skrev:

Garagen skrev:

Så att ställa på bilen en lördagnatt och köra går inte eftersom man behöver teckna en ny försäkring?

Som jag skrev så beror det på bolag och typ av försäkring.

Folksam om det hjälper dig veta nu då?

Jag skrev inte att jag vet specifikt, utan att det är olika beroende på bolag.
En smidig väg att gå torde vara att du kontaktar just ditt bolag och frågar.

Garagen
17 februari 2017 · 83 Inlägg

Går ju inte komma fram till länken som finns på TS. Måste ringa in det då i modern tid :-(

marcus80 Sir
17 februari 2017 · 935 Inlägg

Eller så går du ut på transportstyrelsens hemsida och klickar på fordon.
Sedan fordons och ägaruppgifter. Sedan information om mina fordon och loggar in med bankid.
Där får du upp dina fordon och kan ställa av och på.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Evildan
17 februari 2017 ·

Garagen skrev:
Går ju inte komma fram till länken som finns på TS. Måste ringa in det då i modern tid :-(

https://www.folksam.se/kundservice/fler … ntakta-oss

spillolja
17 februari 2017 · 4 020 Inlägg

Vettemannen skrev:
Man kan just nu inte få uppgifter om egna eller andra fordon via appen, den har kraschat eller så. Vet ej om det går att ställa av/på via den. Annars är det hemsidan som gäller om man inte vill skicka in papper via snigelpost.

/Benny

En helt vanlig hedelig tonvalstelefon går bra det åsså

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang