940 M50b25 startar inte (öppnar inte spridare)

Exell
17 februari 2017 · 99 Inlägg

Halloj!

Har precis blivit färdig med motorbytet av men m50 i en 940.

Den har startat hur bra som helst sen jag blev klar med elen, men fixade kardan och så igår, fyllde på vatten och luftade kopplingen för att ta premiärturen, startade bra även då, gick hur bra som helst, sen när jag kommer upp på gården och ska backa in och parkera så tvärdör den innan jag hinner lägga i backen och nu är den död.

Den tänder till på startgas så antar att jag har gnista men den vägrar öppna spridarna, kommer dock soppa fram till fuelrailen.

Har provat bytt DME relät men blev ingen skillnad, dock inte originalrelä men ett som fungerar på samma sätt.
Har även kollat alla kopplingar jag gjort men hittar inget fel.

Har mätt upp vevaxelgivarn och fick 505ohm så den ska ju vara hel,
Kamaxelgivarm är jag osäker på om det eng går att mäta, fick 4.8Mohm vilket jag tycker känns äckligt högt men den ska som jag har förstått inte göra så bilen inte startar?

Någon som kan ha en liten aning vad det kan vara för fel.

Exell
17 februari 2017 · 99 Inlägg

Kan tillägga att soppa pumpen är direktkopplad så kan ju vara så att den egentlige inte heller skulle ha fungerat.

pucko97
17 februari 2017 · 93 Inlägg

Exell skrev:
Kan tillägga att soppa pumpen är direktkopplad så kan ju vara så att den egentlige inte heller skulle ha fungerat.

Spridarna är väl jordade i ena ändan, alla går väl på samma jord, så kolla att det fungerar som det ska

johansm
21 april 2017 · 3 Inlägg

Jag har haft samma problem med en B230FB -91, plockade ur motorn för att byta en vevstake som blivit krokig, pga kylvatten runnit in i cylinder 4, efter reparationen och motor åter i bilen, fanns gnista på stiften och kompression ca11bar på alla cylindrar. Men spridarna ville inte spruta. Motorn tände inte alls. Felkod från diagnosutaget 1-3-1, Tror jag har letat på dom flästa ställen, bränsletryck, svänghjulet så det sitter rätt, vevaxelgivare, kamrem sitter rätt, relän, och många jordpunkter och kontacktstycken kontrolerade och rengjorda.  Efter detta så fann jag bara en sista åtgärd innan man måste kalla in experter på området, och det var att beställa både styrenhet till tändnings och insprutning från skroten. Bytte styrenhet till tändning... fortfarande stendöd!  Sista hoppet! Styrenheten till insprutningen.  NU! startade den så fint! Yes!   Bilen gick att köra in i garaget innan motorreparationen, så troligtvis har jag sabbat styrenheten vid reparationen på något vis.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang