Tappat bort fjärren 940 ltt 95.

Vitabaronen
17 februari 2017 · 35 Inlägg

Tjenare, har i förra veckan lyckats tappa bort min "fjärrkontroll" till låset på min 940. Det som händer när jag försöker öppna bilen med nyckel är att larmet ej avaktiveras utan börjar tjuta så fort jag öppnar dörren.
Har provat att plocka av batteri polerna samt plockat ur säkring nr 5, men inget fungerar. Behöver desperat hjälp.
Även sätt att det är "Volvo Guard" men någon siffra eller dylikt har jag inte sätt.
Fjärren såg ut som följande länk:
Länk: https://gyazo.com/caaab3d7fedbe6fc655e1e1af18d2dc5

Mvh baron!

Senast redigerat av Vitabaronen (17 februari 2017)

Hilmer
17 februari 2017 · 1 778 Inlägg

Om larmet är aktiverat med fjärren så måste det också avaktiveras med just fjärren, det går inte att avaktivera larmet med nyckel.
Så om du inte hittar fjärren eller har en extra till denna bil så är det mig veterligen enda lösningen att byta ut larmrelät. Vissa Volvo-verkstäder har sin äldre utrustning kvar och kan nollställa larmrelät, men för att få det att fungera som tidigare måste du ju ha tag på en ny fjärr.

Vitabaronen
17 februari 2017 · 35 Inlägg

Hilmer skrev:
Om larmet är aktiverat med fjärren så måste det också avaktiveras med just fjärren, det går inte att avaktivera larmet med nyckel.
Så om du inte hittar fjärren eller har en extra till denna bil så är det mig veterligen enda lösningen att byta ut larmrelät. Vissa Volvo-verkstäder har sin äldre utrustning kvar och kan nollställa larmrelät, men för att få det att fungera som tidigare måste du ju ha tag på en ny fjärr.

Skulle det räcka med att ta med chassi nr osv till en verkstad, eller måste man bärga bilen dit?

Hilmer
17 februari 2017 · 1 778 Inlägg

Vitabaronen skrev:

Hilmer skrev:
Om larmet är aktiverat med fjärren så måste det också avaktiveras med just fjärren, det går inte att avaktivera larmet med nyckel.
Så om du inte hittar fjärren eller har en extra till denna bil så är det mig veterligen enda lösningen att byta ut larmrelät. Vissa Volvo-verkstäder har sin äldre utrustning kvar och kan nollställa larmrelät, men för att få det att fungera som tidigare måste du ju ha tag på en ny fjärr.

Skulle det räcka med att ta med chassi nr osv till en verkstad, eller måste man bärga bilen dit?

Ska dom återställa larmet så behöver relät demonteras, om du eller verkstan ska göra det är ju upp till dig. Original fjärr har artikelnr. 9442981.
Om dom slutat sälja fjärr på Volvo så hittar du en passande fjärr här:
http://www.laitis.se/fjarrkontroll-4-knapp-agc.html

Ett annat alternativ är ju att få tag på ett begagnat (icke aktiverat) larmrelä, fjärrkontrollerna programmerar man själv in.

Zzoink
17 februari 2017 · 1 229 Inlägg

men vadå, även fast larmet går så ska du väl kunna starta bilen med nyckeln? kanske är skillnad beroende på larm och att min var en 97a men då var det bara låsa upp bilen med nyckeln (larmet går) sätta sig i bilen och vänta tills larmet slutar tjuta, när det har slutat hade man typ 10 sekunder på sig att starta bilen och startade den så var larmet avaktiverat smile dock så kanske det inte funkar så på din bil och larm..

Hilmer
17 februari 2017 · 1 778 Inlägg

Zzoink skrev:
men vadå, även fast larmet går så ska du väl kunna starta bilen med nyckeln? kanske är skillnad beroende på larm och att min var en 97a men då var det bara låsa upp bilen med nyckeln (larmet går) sätta sig i bilen och vänta tills larmet slutar tjuta, när det har slutat hade man typ 10 sekunder på sig att starta bilen och startade den så var larmet avaktiverat smile dock så kanske det inte funkar så på din bil och larm..

Detta är något jag aldrig hört talas om tidigare.
Men sen finns det åtminstone 4st olika artikelnummer på larmen, så skillnader kan så klart förekomma.
Det kanske kan handla om hur larmrelät är inställt också, funktioner som är aktiverade eller ej.

En -97 bör dessutom ha immobelizer, kanske där skillnaden ligger i och med att man med hjälp av nyckeln identifierar sig som ägare till bilen och på så vis kan komma runt ett aktiverat larm!?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang