Opel vectra 2005 går att rulla med växel i, koppling död och motor klickar

Castwebb
18 februari 2017 · 116 Inlägg

Hej!
Jag skall hjälpa en kompis att fixa hans bil där kopplingen bara gick rätt ner i golvet och slutade fungera. Växlarna gick inte att få in när bilen stod stilla men när vi fick lite till på den så gick dom i. Jag tänkte vi skulle kunna rullstarta bilen med 2: ans växel och lägga ur växeln när bilen gått igång men problemet visade sig vara större än så.
Bilen är extremt trögrullad med växel ur eller i, man kan växla under rullning till alla växlar, (kopplingen är kass) jag testade inte backen av säkerhetsskäl.
När man skulle starta motorn med ett friskt batteri så klickade motorn bara och gick kanske ett 1/10varv ( ett tiondels varv ).
Min tanke är att kopplingen har hängt sig i friläge i samband med att kopplingen gick sönder. Vad gäller motorn så tänker jag startmotorn, reläet till startmotorn eller topplockspackningen men motorn borde ju ändå gå runt då.
Någon som har en tanke eller idé på vad detta kan vara som kan underlätta i mitt felsökande. Mvh Johan

Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 februari 2017 · 17 379 Inlägg

Castwebb skrev:
Hej!
Jag skall hjälpa en kompis att fixa hans bil där kopplingen bara gick rätt ner i golvet och slutade fungera. Växlarna gick inte att få in när bilen stod stilla men när vi fick lite till på den så gick dom i. Jag tänkte vi skulle kunna rullstarta bilen med 2: ans växel och lägga ur växeln när bilen gått igång men problemet visade sig vara större än så.
Bilen är extremt trögrullad med växel ur eller i, man kan växla under rullning till alla växlar, (kopplingen är kass) jag testade inte backen av säkerhetsskäl.
När man skulle starta motorn med ett friskt batteri så klickade motorn bara och gick kanske ett 1/10varv ( ett tiondels varv ).
Min tanke är att kopplingen har hängt sig i friläge i samband med att kopplingen gick sönder. Vad gäller motorn så tänker jag startmotorn, reläet till startmotorn eller topplockspackningen men motorn borde ju ändå gå runt då.
Någon som har en tanke eller idé på vad detta kan vara som kan underlätta i mitt felsökande. Mvh Johan

Skum grej.
Hur var det med motorn vid startförsök? Gick den i baklås eller hade ni kanske inte skruvat dit batteripolerna ordentligt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
18 februari 2017 · 2 333 Inlägg

Rent spontant så skulle jag börja med att se över kopplingcylindern samt slavcylindern.
Fjädrar kopplingspedalen tillbaka?

Up the RA
Castwebb
18 februari 2017 · 116 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Castwebb skrev:
Hej!
Jag skall hjälpa en kompis att fixa hans bil där kopplingen bara gick rätt ner i golvet och slutade fungera. Växlarna gick inte att få in när bilen stod stilla men när vi fick lite till på den så gick dom i. Jag tänkte vi skulle kunna rullstarta bilen med 2: ans växel och lägga ur växeln när bilen gått igång men problemet visade sig vara större än så.
Bilen är extremt trögrullad med växel ur eller i, man kan växla under rullning till alla växlar, (kopplingen är kass) jag testade inte backen av säkerhetsskäl.
När man skulle starta motorn med ett friskt batteri så klickade motorn bara och gick kanske ett 1/10varv ( ett tiondels varv ).
Min tanke är att kopplingen har hängt sig i friläge i samband med att kopplingen gick sönder. Vad gäller motorn så tänker jag startmotorn, reläet till startmotorn eller topplockspackningen men motorn borde ju ändå gå runt då.
Någon som har en tanke eller idé på vad detta kan vara som kan underlätta i mitt felsökande. Mvh Johan

Skum grej.
Hur var det med motorn vid startförsök? Gick den i baklås eller hade ni kanske inte skruvat dit batteripolerna ordentligt?

Polerna satt ordentligt och testade även med 2 friska batterier med startkablar utan resultat.
Jag undrar om den skurit.

Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Castwebb
18 februari 2017 · 116 Inlägg

Jesper328 skrev:
Rent spontant så skulle jag börja med att se över kopplingcylindern samt slavcylindern.
Fjädrar kopplingspedalen tillbaka?

Jag skall kolla det, men jag vill gärna få igång motorn i första skedet då det är det största med det hela om man säger så, en växellåda och koppling är ett snabbare och smidigare byte än en motor. Men jag skall absolut kolla upp det.
Ja den fjädrar tillbaka som ingenting, inget motstånd på nervägen eller uppvägen.

Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 februari 2017 · 17 379 Inlägg

Kolla om du kan komma åt med ett spärrskaft och försöka dra runt maskin åt något håll för hand på veven.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Castwebb
18 februari 2017 · 116 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Kolla om du kan komma åt med ett spärrskaft och försöka dra runt maskin åt något håll för hand på veven.

Skall testa det imorgon, måste få hjälp med att få in den i garaget bara :-P

Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Presidento Of World
18 februari 2017 · 3 306 Inlägg

Vilken motor sitter i denna bil? Mer info. Mil osv sitter det m32 växellåda från fiat så kan lagret till den skurit.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Castwebb
18 februari 2017 · 116 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Vilken motor sitter i denna bil? Mer info. Mil osv sitter det m32 växellåda från fiat så kan lagret till den skurit.

Varför går inte motorn då? Den har ju inget att göra med växellådan i detta fall eller har jag fel?

16500mil
2,2l

Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Presidento Of World
18 februari 2017 · 3 306 Inlägg

Castwebb skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Vilken motor sitter i denna bil? Mer info. Mil osv sitter det m32 växellåda från fiat så kan lagret till den skurit.

Varför går inte motorn då? Den har ju inget att göra med växellådan i detta fall eller har jag fel?

16500mil
2,2l

Det som kan ha hänt är att kedjan kuggat och bilen gått i "säkerhetsläge" och då inte går att starta  (borde visa en form av skiftnyckel eller hänglås på instrumentdisplay) hänt mig en gång med en 2.2 för länge sen..

Bränsle pump är inte ovanligt fast då borde inte han göra sådär heller

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Castwebb
18 februari 2017 · 116 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

Castwebb skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Vilken motor sitter i denna bil? Mer info. Mil osv sitter det m32 växellåda från fiat så kan lagret till den skurit.

Varför går inte motorn då? Den har ju inget att göra med växellådan i detta fall eller har jag fel?

16500mil
2,2l

Det som kan ha hänt är att kedjan kuggat och bilen gått i "säkerhetsläge" och då inte går att starta  (borde visa en form av skiftnyckel eller hänglås på instrumentdisplay) hänt mig en gång med en 2.2 för länge sen..

Bränsle pump är inte ovanligt fast då borde inte han göra sådär heller

Instrumentdisplayen visar inget konstigt eller ovanligt men kan ju hända att det lyser något när bilen skulle vara igång. Men det är inget som fungerar när batteri sitter i bilen. Rutorna är också svåra att hissa upp och ner.
Jag skall få in bilen i garaget imorgon så skall göra en snabbkoll på den då och om det är kedjan så har jag 10-15 timmar framför mig då jag inte kan lyfta ur motorn utan måste sänka den och lyfta över karossen om jag inte kommer åt kåporna ifrån motorrummet. Om den är är som en 900-93:a som man måste sänka motorn för att komma åt allt vid kamkedjebyte.
Om det skulle vara pumpen så borde ju motorn ändå gå runt eller?

Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Presidento Of World
18 februari 2017 · 3 306 Inlägg

Castwebb skrev:

opel_vectra_gts skrev:

Castwebb skrev:

Varför går inte motorn då? Den har ju inget att göra med växellådan i detta fall eller har jag fel?

16500mil
2,2l

Det som kan ha hänt är att kedjan kuggat och bilen gått i "säkerhetsläge" och då inte går att starta  (borde visa en form av skiftnyckel eller hänglås på instrumentdisplay) hänt mig en gång med en 2.2 för länge sen..

Bränsle pump är inte ovanligt fast då borde inte han göra sådär heller

Instrumentdisplayen visar inget konstigt eller ovanligt men kan ju hända att det lyser något när bilen skulle vara igång. Men det är inget som fungerar när batteri sitter i bilen. Rutorna är också svåra att hissa upp och ner.
Jag skall få in bilen i garaget imorgon så skall göra en snabbkoll på den då och om det är kedjan så har jag 10-15 timmar framför mig då jag inte kan lyfta ur motorn utan måste sänka den och lyfta över karossen om jag inte kommer åt kåporna ifrån motorrummet. Om den är är som en 900-93:a som man måste sänka motorn för att komma åt allt vid kamkedjebyte.
Om det skulle vara pumpen så borde ju motorn ändå gå runt eller?

Ang kedjan så bodde du kunna komma åt det från hjulhuset om du rensar lite där.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Castwebb
18 februari 2017 · 116 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

Castwebb skrev:

opel_vectra_gts skrev:

Det som kan ha hänt är att kedjan kuggat och bilen gått i "säkerhetsläge" och då inte går att starta  (borde visa en form av skiftnyckel eller hänglås på instrumentdisplay) hänt mig en gång med en 2.2 för länge sen..

Bränsle pump är inte ovanligt fast då borde inte han göra sådär heller

Instrumentdisplayen visar inget konstigt eller ovanligt men kan ju hända att det lyser något när bilen skulle vara igång. Men det är inget som fungerar när batteri sitter i bilen. Rutorna är också svåra att hissa upp och ner.
Jag skall få in bilen i garaget imorgon så skall göra en snabbkoll på den då och om det är kedjan så har jag 10-15 timmar framför mig då jag inte kan lyfta ur motorn utan måste sänka den och lyfta över karossen om jag inte kommer åt kåporna ifrån motorrummet. Om den är är som en 900-93:a som man måste sänka motorn för att komma åt allt vid kamkedjebyte.
Om det skulle vara pumpen så borde ju motorn ändå gå runt eller?

Ang kedjan så bodde du kunna komma åt det från hjulhuset om du rensar lite där.

Då är det inte som på saab 900/93 då för där måste motorn sänkas för att få bort kåpan som skyddar kedjan.

Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 februari 2017 · 17 379 Inlägg

2.2 ...
Inte en stabil maskin. Prova och tvångsköra startmotorn. Jag tror mer åt att kedjan lagt av. Tror alltså. Plan 1A är att se om maskin kan vridas runt som jag nämnde innan. Om det tar stopp i maskin är det väl inte otroligt att kopplingen tog stryk på vägen.

Hur uppenbarande sig felet?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Castwebb
18 februari 2017 · 116 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
2.2 ...
Inte en stabil maskin. Prova och tvångsköra startmotorn. Jag tror mer åt att kedjan lagt av. Tror alltså. Plan 1A är att se om maskin kan vridas runt som jag nämnde innan. Om det tar stopp i maskin är det väl inte otroligt att kopplingen tog stryk på vägen.

Hur uppenbarande sig felet?

Kopplingen gick bara rakt ner i golvet men motorn gick kanon även vid ett senare uppstart gick motorn fint. Men sen fick den stå några veckor och då ville den inte starta längre.

Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Castwebb
19 februari 2017 · 116 Inlägg

Castwebb skrev:

Hybridsmurfen skrev:
2.2 ...
Inte en stabil maskin. Prova och tvångsköra startmotorn. Jag tror mer åt att kedjan lagt av. Tror alltså. Plan 1A är att se om maskin kan vridas runt som jag nämnde innan. Om det tar stopp i maskin är det väl inte otroligt att kopplingen tog stryk på vägen.

Hur uppenbarande sig felet?

Kopplingen gick bara rakt ner i golvet men motorn gick kanon även vid ett senare uppstart gick motorn fint. Men sen fick den stå några veckor och då ville den inte starta längre.

Motorn är igång konstigt nog så ville den bara ha ett nytt batteri. Jätteskumt.
Man kan inte växla när motorn är igång men så fort man stänger av motorn så går växlarna lätt i. Man kan stänga av motorn och lägga i växel för att sen starta bilen men den hoppar inte framåt som den borde göra. Friläget är jättetrögt (när man för spaken mellan växlarna)
Kan det vara så att slavsylindern har pajat och att tryckplattan fastnat i splinsen så den ligger i frikopplat läge?

Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Evildan
19 februari 2017 ·

Castwebb skrev:

Castwebb skrev:

Hybridsmurfen skrev:
2.2 ...
Inte en stabil maskin. Prova och tvångsköra startmotorn. Jag tror mer åt att kedjan lagt av. Tror alltså. Plan 1A är att se om maskin kan vridas runt som jag nämnde innan. Om det tar stopp i maskin är det väl inte otroligt att kopplingen tog stryk på vägen.

Hur uppenbarande sig felet?

Kopplingen gick bara rakt ner i golvet men motorn gick kanon även vid ett senare uppstart gick motorn fint. Men sen fick den stå några veckor och då ville den inte starta längre.

Motorn är igång konstigt nog så ville den bara ha ett nytt batteri. Jätteskumt.
Man kan inte växla när motorn är igång men så fort man stänger av motorn så går växlarna lätt i. Man kan stänga av motorn och lägga i växel för att sen starta bilen men den hoppar inte framåt som den borde göra. Friläget är jättetrögt (när man för spaken mellan växlarna)
Kan det vara så att slavsylindern har pajat och att tryckplattan fastnat i splinsen så den ligger i frikopplat läge?

Kan vara så med clavsylindern och tryckplattan som du skriver.
Finns det någon inspektionslucka vid slavcylinder eller någonstans på sprängkåpan så du kan kika in och se om något rör sig när kopplingspedalen trycks ned?

Castwebb
19 februari 2017 · 116 Inlägg

Evildan skrev:

Castwebb skrev:

Castwebb skrev:

Kopplingen gick bara rakt ner i golvet men motorn gick kanon även vid ett senare uppstart gick motorn fint. Men sen fick den stå några veckor och då ville den inte starta längre.

Motorn är igång konstigt nog så ville den bara ha ett nytt batteri. Jätteskumt.
Man kan inte växla när motorn är igång men så fort man stänger av motorn så går växlarna lätt i. Man kan stänga av motorn och lägga i växel för att sen starta bilen men den hoppar inte framåt som den borde göra. Friläget är jättetrögt (när man för spaken mellan växlarna)
Kan det vara så att slavsylindern har pajat och att tryckplattan fastnat i splinsen så den ligger i frikopplat läge?

Kan vara så med clavsylindern och tryckplattan som du skriver.
Finns det någon inspektionslucka vid slavcylinder eller någonstans på sprängkåpan så du kan kika in och se om något rör sig när kopplingspedalen trycks ned?

Jag släppte på skruven där man luftar kopplingen vid växellådan och hade fullt tryck vid varje nertramp så jag tror bara det kan vara tryckplattan som hängt sig var på pedalen är så lätt då det inte blir något motstånd eftersom den inte längre har någon direkt kontakt med plattan?

Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang