Montera elektrisk eller mekaniskt motorfläkt till e39?

panda666
19 februari 2017 · 4 250 Inlägg

https://www.bimmerforums.com/forum/show … -Available

den här delen menar jag och inte den som sitter på fronten som kyler acn.

Hej på er!

upptäckte efter ja köpt min 530 att förra ägaren hade tagit bort motorfläkten på bilfan.  Har ingen aning varför och till vilket syfte. när jag kontakta honom efter några dagar så sa han att bilen iaf aldrig har kokat för honom, sommar eller vintertid.  Nu har jag läst som en galning i alla forums och folk säger olika, flera kör utan fläkt alls och deras bilfan kokar aldrig, även aldrig vid köer heller. Min har aldrig kokat för mig ännu iaf. Kylaren ser ganska fin ut men saknar fläkten där mellan vattenpumpen och kylaren.  Många som monterar en elektrisk fläkt där istället? var hittar jag en sån och hur monterar jag den? och annars isf kommer jag att montera en vanlig mekanisk fläkt men har läst lite att dom kan explodera? och att man tappar motor effekt med en mekanisk fläkt? stämmer detta och till vilken grad? hur mycket effekt tappar man?

hoppas på lite råd här och tack på förhand, försök hålla det rent här inne nu;)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 februari 2017 · 17 478 Inlägg

Jag monterade en elfläkt en en Volvo 740. Tog bort den gamla brusande hö-fläkten (ni vet vilket ljud jag menar)... Tyckte nog den blev lite mer på hugget för att vara en volvo. Det gjorde eventuellt lite på förbrukningen med, längesen nu.

En sak är helt klar dock: Det är ett förbannat bra vrid i elfläktarna. Den måste sitta som berget. Hade kört för el om du har möjlighet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
19 februari 2017 ·

Vilken klåpare den tidigare ägaren var.
Skit i att montera en begagnad originalfläkt med visco, jag brukar i regel skrika att original skall brukas för att ingenjörerna som ritade bilen har lagt hundratals timmar på att funktionen skall vara optimal och hemmapul bör undvikas. Nu har dessa ingenjörer inte riktigt lyckats med tanke på som du skrev att fläkten med hus är av självförstörande typ och det i kombinationen überkänslig vattenpump gör att jag gillar ditt tänk med en elfläkt.
Finns på Feltema för kebabpengar tillsammans med passande givare.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000032589/
Jag har förr om åren monterat åtskilliga elfläktar i effektsparande syfte på varierande åkasnabbtraktframbilar utan haft problem med kylning eller elfel även om det var från andra återförsäljare såsom huvudsakligen Murre Löven http://www.lovenracing.com/kylning-c-151-1.aspx
eller Jöran Persåker
http://www.nitroz.se/persaker/

Senast redigerat av Evildan (19 februari 2017)

panda666
19 februari 2017 · 4 250 Inlägg

Tack ska ni ha båda:) ja jag lyssnade efter missljud o sånt och hjärnan gick aldrig till att kolla efter om fläkten satt där, den andra fläkten framför  fronten är kvar iaf, den sitter in gallrad så att säga(bakom galler) och den kommer på av sig själv då och då, antar när det blir varmt eller? men har aldrig hört om att man inte monterar på en jäkla fläkt tbax på bilfan.  är det lätt att montera elfläkt då? kommer jag inte ha problem med generator o sånt? drar för mycket el??

tack igen för hjälpen!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 februari 2017 · 17 478 Inlägg

panda666 skrev:
Tack ska ni ha båda:) ja jag lyssnade efter missljud o sånt och hjärnan gick aldrig till att kolla efter om fläkten satt där, den andra fläkten framför  fronten är kvar iaf, den sitter in gallrad så att säga(bakom galler) och den kommer på av sig själv då och då, antar när det blir varmt eller? men har aldrig hört om att man inte monterar på en jäkla fläkt tbax på bilfan.  är det lätt att montera elfläkt då? kommer jag inte ha problem med generator o sånt? drar för mycket el??

tack igen för hjälpen!

Nej, de flesta bilar idag har elfläktar. Jag fick göra en nödlösning en gång på en Audi 100 där givaren la av. Kopplade fläkten så den gick alltid när tändning var påslagen. Inga problem.

Men gör inte samma misstag som mig bara... Kopplade fel först så fläkten blåste ut genom kylaren istället för att suga in luften. Satan vad bilen kokade!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
19 februari 2017 · 4 250 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

panda666 skrev:
Tack ska ni ha båda:) ja jag lyssnade efter missljud o sånt och hjärnan gick aldrig till att kolla efter om fläkten satt där, den andra fläkten framför  fronten är kvar iaf, den sitter in gallrad så att säga(bakom galler) och den kommer på av sig själv då och då, antar när det blir varmt eller? men har aldrig hört om att man inte monterar på en jäkla fläkt tbax på bilfan.  är det lätt att montera elfläkt då? kommer jag inte ha problem med generator o sånt? drar för mycket el??

tack igen för hjälpen!

Nej, de flesta bilar idag har elfläktar. Jag fick göra en nödlösning en gång på en Audi 100 där givaren la av. Kopplade fläkten så den gick alltid när tändning var påslagen. Inga problem.

Men gör inte samma misstag som mig bara... Kopplade fel först så fläkten blåste ut genom kylaren istället för att suga in luften. Satan vad bilen kokade!

ser att den där fläkten har 2 kablar, vart ska ja koppla dom?  blir att tänka lite på hur jag ska sätta fast fläkten också men hittar nog på nått. behöver bara veta vilken storlek och hur jag ska koppla in den. finns de nån guide nånstans?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 februari 2017 · 17 478 Inlägg

panda666 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

panda666 skrev:
Tack ska ni ha båda:) ja jag lyssnade efter missljud o sånt och hjärnan gick aldrig till att kolla efter om fläkten satt där, den andra fläkten framför  fronten är kvar iaf, den sitter in gallrad så att säga(bakom galler) och den kommer på av sig själv då och då, antar när det blir varmt eller? men har aldrig hört om att man inte monterar på en jäkla fläkt tbax på bilfan.  är det lätt att montera elfläkt då? kommer jag inte ha problem med generator o sånt? drar för mycket el??

tack igen för hjälpen!

Nej, de flesta bilar idag har elfläktar. Jag fick göra en nödlösning en gång på en Audi 100 där givaren la av. Kopplade fläkten så den gick alltid när tändning var påslagen. Inga problem.

Men gör inte samma misstag som mig bara... Kopplade fel först så fläkten blåste ut genom kylaren istället för att suga in luften. Satan vad bilen kokade!

ser att den där fläkten har 2 kablar, vart ska ja koppla dom?  blir att tänka lite på hur jag ska sätta fast fläkten också men hittar nog på nått. behöver bara veta vilken storlek och hur jag ska koppla in den. finns de nån guide nånstans?

Det står säkert hur mycket ström fläkten kräver. Ampere. Två kablar är plus och minus. Plus ska gå via sensor för vattentemp. Den behöver med all säkerhet ett relä. Man kan gott ta 4mm2 kablar. så slipper man spänningsfall och därpå följande effektstrypning.

När du får hem fläkten är du säkert sugen på att prova... Passa dig. Min tyckte att den var en drönare...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
19 februari 2017 · 4 250 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

panda666 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Nej, de flesta bilar idag har elfläktar. Jag fick göra en nödlösning en gång på en Audi 100 där givaren la av. Kopplade fläkten så den gick alltid när tändning var påslagen. Inga problem.

Men gör inte samma misstag som mig bara... Kopplade fel först så fläkten blåste ut genom kylaren istället för att suga in luften. Satan vad bilen kokade!

ser att den där fläkten har 2 kablar, vart ska ja koppla dom?  blir att tänka lite på hur jag ska sätta fast fläkten också men hittar nog på nått. behöver bara veta vilken storlek och hur jag ska koppla in den. finns de nån guide nånstans?

Det står säkert hur mycket ström fläkten kräver. Ampere. Två kablar är plus och minus. Plus ska gå via sensor för vattentemp. Den behöver med all säkerhet ett relä. Man kan gott ta 4mm2 kablar. så slipper man spänningsfall och därpå följande effektstrypning.

När du får hem fläkten är du säkert sugen på att prova... Passa dig. Min tyckte att den var en drönare...

hehe drönare? ska nog prata me folket på jobbet, dom kanske kan hjälpa mig koppla ihop skiten;) får jag tag på allt samt reläet från biltema?

panda666
21 februari 2017 · 4 250 Inlägg

Motorlampan började lysa för några dagar sen, felsökte hos en vän och fick dessa koder. 

p1083
p1085
p0171       Dessa var *system för magert*
p0174
p0369     Denna var kamaxel läges givare B: 

Lyser motorlampan för kamaxelgivar sensorn eller för allihopa?

Kan det vara så att resten av felkoderna kommer tack vare att kamaxel sensorn har pajat? Min vän tror iaf att det kan vara nån lamda sond som jävlas, men tänkte byta kamaxel sensorn nu. Allt funkar bra me bilen, går som den ska och känns inte konstigt alls, bara motorlampan började lysa.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 februari 2017 · 17 478 Inlägg

Nu lär nog tråden ta fart... Tur att den fungerar iaf.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
23 februari 2017 · 4 250 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Nu lär nog tråden ta fart... Tur att den fungerar iaf.

haha a skitsamma, har nog nån läckage nån slang runt motorn,  luftfilter eller nått, försökte byta kamaxel givaren idag men vi kunde inte^^ den satt i för hårt. Måste nog lämna in den så att dom kan kika på den närmare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang