Billig (men pigg) pendlarbil - Vad skall jag köpa?

GuyFromTheSky
19 februari 2017 · 16 Inlägg

Kör i dagsläget en gammal 745 som "andrabil" men den har gått 37000 och det känns som den börjar sjunga på sista versen, det är en del rost undertill och det ena med det andra krånglar, börjar inte vara värt att lägga mer pengar på att hålla den rullande. Dessutom drar den mycket, runt en liter milen.

Vi skall alltså börja titta på en nyare, lite mindre pendlarbil. Budgeten är väl ungefär 20 000 kr, alltså inte mycket alls. Tanken är en småbil men jag vill gärna ha något med lite körglädje också. Det finns en del småbilar från början av milenniet i min prisklass men jag vet inte vad som är något att ha. Exempelvis har jag sett ett par Renault Megane 2.0, någon Golf GTI och ett drös med Peugeot 206 GTI. Jag har till och med sett någon golf VR6 från mitten av 90-talet men jag vill inte köpa en bil som är chippad och sönderkörd.

Ett alternativ är att jag köper en finare gammal 240 eller något som är gubbkörd och i bra skick men helst vill jag ha något mindre och nyare.

Har ni något tips på vad jag borde kolla efter? Vad jag skall hålla mig borta ifrån? Tacksam för all input.

Edit: När jag tänker efter har jag hellre en driftsäker och komfortabel bil än en snabb en men det får ändå vara liiite körglädje.

Senast redigerat av GuyFromTheSky (19 februari 2017)

xXSammy
19 februari 2017 · 6 570 Inlägg

Kan Ford Focus ST170 vara något av intresse?
Mindre kombi som går rätt bra om du väl vill ha lite roligt.

https://www.blocket.se/halland/Ford_foc … 14&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Ford_F … 14&w=3
https://www.blocket.se/kalmar/Focus_ST1 … 14&w=3

De/Dem
GuyFromTheSky
19 februari 2017 · 16 Inlägg

xXSammy skrev:
Kan Ford Focus ST170 vara något av intresse?
Mindre kombi som går rätt bra om du väl vill ha lite roligt.

https://www.blocket.se/halland/Ford_foc … 14&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Ford_F … 14&w=3
https://www.blocket.se/kalmar/Focus_ST1 … 14&w=3

Hade kanske tänkt mig något lite mindre egentligen. Vet du vad den drar? Jag har hört att Ford skall ha ganska kass kvalitet men det kanske mest var sant på 90-talet?

xXSammy
19 februari 2017 · 6 570 Inlägg

Ford har haft riktigt usla bilar, efter 2000 när nya Mondeo och Focus kom så blev det ett lyft. Går inte mer eller mindre sönder än andra bilar. Däremot ska man respektera ålderns rätt så det börjar ju dyka upp rost nu, bromsrör m.m.

Kolla extra på länkarmarna bak, är det mörk kexchoklad kan det vara bättre att skippa. Lite lättare att avgöra om man har bilen upphissad ifall de bara är ytligt.

Hur mycket mindre tänkte du dig? Focusen är rätt liten, annars finns den mindre Fiesta. Dock kostar ST-modellen av den mer.

De/Dem
GuyFromTheSky
19 februari 2017 · 16 Inlägg

xXSammy skrev:
Ford har haft riktigt usla bilar, efter 2000 när nya Mondeo och Focus kom så blev det ett lyft. Går inte mer eller mindre sönder än andra bilar. Däremot ska man respektera ålderns rätt så det börjar ju dyka upp rost nu, bromsrör m.m.

Kolla extra på länkarmarna bak, är det mörk kexchoklad kan det vara bättre att skippa. Lite lättare att avgöra om man har bilen upphissad ifall de bara är ytligt.

Hur mycket mindre tänkte du dig? Focusen är rätt liten, annars finns den mindre Fiesta. Dock kostar ST-modellen av den mer.

Den kanske ser större ut på bilden än den är i verkligheten och det mesta är ju mindre än de åbäkena jag kör nu (V70 och 745) men jag och sambon hade snackat om något i typ Clio-storlek (fast absolut inte Renault). Vår huvudbil är en V70 och det är den vi kör ungar i och så, den här skall bara gå till jobbet så bagageutrymme och fyra dörrar är egentligen helt onödigt.

xXSammy
19 februari 2017 · 6 570 Inlägg

Fiestan är mer i Clions storlek, men vill du ha en ST modell där behöver du lägga på 10k i budget.

V70 (första):
Längd, 472cm
Bredd, 176cm

Focus:
Längd, 417cm
Bredd, 170cm

De/Dem
Tysken35
19 februari 2017 · 238 Inlägg

vad  sägs  om toyota corolla  2002,  golf tdi  02-05 ,  volvo s40  2.0 T  04, volvo  s60   06  d5  ,s70/v70   tdi  billig att  styla  ,

GuyFromTheSky
19 februari 2017 · 16 Inlägg

Tysken35 skrev:
vad  sägs  om toyota corolla  2002,  golf tdi  02-05 ,  volvo s40  2.0 T  04, volvo  s60   06  d5  ,s70/v70   tdi  billig att  styla  ,

Jag bryr mig inte om ifall bilen går att "styla" billigt, jag vill bara ha något lite kul att åka till jobbet med som inte kostar skjortan. Har du någon erfarenhet från någon av de bilarna? Någon att rekommendera?

Tysken35
19 februari 2017 · 238 Inlägg

ja  allihopa,  personligen  gillar jag  s70/v70  97-00     bensin  eller  diesel   vet ej vad  tdin   kostar i  skatt  per år,  dricker  runt  0.5  l milen  landsväg       s70/v70  tdi   och volvo  s60  d5  är  alla roliga att  köra  krocksäkra  du får mycket bil för pengarna

GuyFromTheSky
19 februari 2017 · 16 Inlägg

Tysken35 skrev:
ja  allihopa,  personligen  gillar jag  s70/v70  97-00     bensin  eller  diesel   vet ej vad  tdin   kostar i  skatt  per år,  dricker  runt  0.5  l milen  landsväg       s70/v70  tdi   och volvo  s60  d5  är  alla roliga att  köra  krocksäkra  du får mycket bil för pengarna

Min sambo vill inte ha diesel men jag kanske kan bearbeta henne lite... Vi har som sagt redan en V70 (2:a gen) och det är en fin bil men vi är ute efter något lite mindre.  Golf TDI kanske kan vara något...

Evildan
19 februari 2017 ·

Hyundai Accent 2003 eller nyare.
Bra krocksäkerhet samt isofix i baksätet om det behövs.
Billig i drift, snål på bränsle samt roligare än du förmodligen tror att köra.
Lättkörd smidig bil med en varvvillig pigg  motor kombinerat med tätstegad växellåda gör att den faktiskt upplevs som smårapp. Baksätet har bättre benutrymme bakom mina 183cm än i en V70N.

Senast redigerat av Evildan (19 februari 2017)

GuyFromTheSky
19 februari 2017 · 16 Inlägg

Det kanske är en dum fråga men min sambos föräldrar har en Prius och vi såg att de låg på runt 50-60 tusen för okej exemplar. Går det att motivera ekonomiskt på något sätt att ta ett lån på en 30-40 tusen och köpa en sådan istället för en billigare bensindriven bil?

Edit: Jag har alltid intalat mig själv att det är dumt att låna för att köpa bil eftersom de förlorar så mycket i värde.

Senast redigerat av GuyFromTheSky (19 februari 2017)

GuyFromTheSky
19 februari 2017 · 16 Inlägg

Evildan skrev:
Hyundai Accent 2003 eller nyare.
Bra krocksäkerhet samt isofix i baksätet om det behövs.
Billig i drift, snål på bränsle samt roligare än du förmodligen tror att köra.
Lättkörd smidig bil med en varvvillig pigg  motor kombinerat med tätstegad växellåda gör att den faktiskt upplevs som smårapp. Baksätet har bättre benutrymme bakom mina 183cm än i en V70N.

Jag skall se om jag kan hitta en och provköra, tack för tipset.

xXSammy
19 februari 2017 · 6 570 Inlägg

GuyFromTheSky skrev:
Det kanske är en dum fråga men min sambos föräldrar har en Prius och vi såg att de låg på runt 50-60 tusen för okej exemplar. Går det att motivera ekonomiskt på något sätt att ta ett lån på en 30-40 tusen och köpa en sådan istället för en billigare bensindriven bil?

Edit: Jag har alltid intalat mig själv att det är dumt att låna för att köpa bil eftersom de förlorar så mycket i värde.

Räkna ut vad bilarna kostar i det stora hela

Skatt
försäkring
Service (Basic års service för att göra det lätt)
eventuellt lån

Alfan kostar mig 98kr dagen, min 2007 Ford Mondeo 2.0 Diesel kostar 79kr

Senast redigerat av xXSammy (19 februari 2017)

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 februari 2017 · 17 478 Inlägg

xXSammy skrev:

GuyFromTheSky skrev:
Det kanske är en dum fråga men min sambos föräldrar har en Prius och vi såg att de låg på runt 50-60 tusen för okej exemplar. Går det att motivera ekonomiskt på något sätt att ta ett lån på en 30-40 tusen och köpa en sådan istället för en billigare bensindriven bil?

Edit: Jag har alltid intalat mig själv att det är dumt att låna för att köpa bil eftersom de förlorar så mycket i värde.

Räkna ut vad bilarna kostar i det stora hela

Skatt
försäkring
Service (Basic års service för att göra det lätt)
eventuellt lån

Alfan kostar mig 98kr dagen, min 2007 Ford Mondeo 2.0 Diesel kostar 79kr

Hm. Gjorde årsservice på priusen förra veckan. 1500:-
Ingen aning om vad den kan kosta per mil. Men jag känner ju i plånboken när man kör Kian. Den har visat sig vara förvånansvärt törstig. Så den står mest.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
GuyFromTheSky
20 februari 2017 · 16 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

xXSammy skrev:

GuyFromTheSky skrev:
Det kanske är en dum fråga men min sambos föräldrar har en Prius och vi såg att de låg på runt 50-60 tusen för okej exemplar. Går det att motivera ekonomiskt på något sätt att ta ett lån på en 30-40 tusen och köpa en sådan istället för en billigare bensindriven bil?

Edit: Jag har alltid intalat mig själv att det är dumt att låna för att köpa bil eftersom de förlorar så mycket i värde.

Räkna ut vad bilarna kostar i det stora hela

Skatt
försäkring
Service (Basic års service för att göra det lätt)
eventuellt lån

Alfan kostar mig 98kr dagen, min 2007 Ford Mondeo 2.0 Diesel kostar 79kr

Hm. Gjorde årsservice på priusen förra veckan. 1500:-
Ingen aning om vad den kan kosta per mil. Men jag känner ju i plånboken när man kör Kian. Den har visat sig vara förvånansvärt törstig. Så den står mest.

Hur ofta skall den servas?

Edit: Jag är dum i huvudet, missade att det stod "års-".

Senast redigerat av GuyFromTheSky (20 februari 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 februari 2017 · 17 478 Inlägg

GuyFromTheSky skrev:

Hybridsmurfen skrev:

xXSammy skrev:
Räkna ut vad bilarna kostar i det stora hela

Skatt
försäkring
Service (Basic års service för att göra det lätt)
eventuellt lån

Alfan kostar mig 98kr dagen, min 2007 Ford Mondeo 2.0 Diesel kostar 79kr

Hm. Gjorde årsservice på priusen förra veckan. 1500:-
Ingen aning om vad den kan kosta per mil. Men jag känner ju i plånboken när man kör Kian. Den har visat sig vara förvånansvärt törstig. Så den står mest.

Hur ofta skall den servas?

Edit: Jag är dum i huvudet, missade att det stod "års-".

Ja, som alla andra bilar: en gång per år. Gäller även VAG longlife om man vill att de ska hålla. Tror nog it-mutt håller med mig på den punkten. Däremot vet jag att vid nästa service är det dags att byta tändstift (då har den rullat över 18000 mil, tjejen måste vara ute och köra på nätterna eller något). Verkstan tyckte inte det var nödvändigt denna gång.

Tror även att batteripaketet ska ses över snart. Ses över alltså... Det kommer jag att göra själv till sommaren tänkte jag. Ut med baksätet och inspektera och se så kylfläkt fungerar samt mäta celler. Men det finns en fulhackad torque-app som kan visa detta via OBDII.

EDIT: Kollade på blocket. Vi har haft vår i 4 år. Skulle fortfarande få ut exakt samma summa som vi köpte den för. Bra andrahandsvärde big_smile

Senast redigerat av Hybridsmurfen (20 februari 2017)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
20 februari 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:

GuyFromTheSky skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Hm. Gjorde årsservice på priusen förra veckan. 1500:-
Ingen aning om vad den kan kosta per mil. Men jag känner ju i plånboken när man kör Kian. Den har visat sig vara förvånansvärt törstig. Så den står mest.

Hur ofta skall den servas?

Edit: Jag är dum i huvudet, missade att det stod "års-".

Ja, som alla andra bilar: en gång per år. Gäller även VAG longlife om man vill att de ska hålla. Tror nog it-mutt håller med mig på den punkten. Däremot vet jag att vid nästa service är det dags att byta tändstift (då har den rullat över 18000 mil, tjejen måste vara ute och köra på nätterna eller något). Verkstan tyckte inte det var nödvändigt denna gång.

Tror även att batteripaketet ska ses över snart. Ses över alltså... Det kommer jag att göra själv till sommaren tänkte jag. Ut med baksätet och inspektera och se så kylfläkt fungerar samt mäta celler. Men det finns en fulhackad torque-app som kan visa detta via OBDII.

EDIT: Kollade på blocket. Vi har haft vår i 4 år. Skulle fortfarande få ut exakt samma summa som vi köpte den för. Bra andrahandsvärde big_smile

Kylfläkten kan du lyssna på genom gallret till höger i baksätet om du inte känner för att lossa sju skruvar för fullständig åtkomst av batteriet.
10mm 1/4 hylsa och förlängare 120mm underlättar demonteringen av inredningen.

Så din bil har inte tappat i värde?
Jag minns ett jävla tjööööt från någon strax innan köpet blev att så såg framtiden ut för Prius gen II ägare. wink
Börjar bli tid här för bilbyte känner jag.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 februari 2017 · 17 478 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

GuyFromTheSky skrev:

Hur ofta skall den servas?

Edit: Jag är dum i huvudet, missade att det stod "års-".

Ja, som alla andra bilar: en gång per år. Gäller även VAG longlife om man vill att de ska hålla. Tror nog it-mutt håller med mig på den punkten. Däremot vet jag att vid nästa service är det dags att byta tändstift (då har den rullat över 18000 mil, tjejen måste vara ute och köra på nätterna eller något). Verkstan tyckte inte det var nödvändigt denna gång.

Tror även att batteripaketet ska ses över snart. Ses över alltså... Det kommer jag att göra själv till sommaren tänkte jag. Ut med baksätet och inspektera och se så kylfläkt fungerar samt mäta celler. Men det finns en fulhackad torque-app som kan visa detta via OBDII.

EDIT: Kollade på blocket. Vi har haft vår i 4 år. Skulle fortfarande få ut exakt samma summa som vi köpte den för. Bra andrahandsvärde big_smile

Kylfläkten kan du lyssna på genom gallret till höger i baksätet om du inte känner för att lossa sju skruvar för fullständig åtkomst av batteriet.
10mm 1/4 hylsa och förlängare 120mm underlättar demonteringen av inredningen.

Så din bil har inte tappat i värde?
Jag minns ett jävla tjööööt från någon strax innan köpet blev att så såg framtiden ut för Prius gen II ägare. wink
Börjar bli tid här för bilbyte känner jag.

Givetvis så kommer den att rasa snart med kolvar som tittar ut och ett elsystem som brinner upp och batterierna lägger av. Men då har den nog rullat +40000 mil...
Tack för tips om fläkten. Bara att gå ut och tokköra en stund så lär väl den gå igång.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang