Billig (men pigg) pendlarbil - Vad skall jag köpa?

Evildan
20 februari 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Ja, som alla andra bilar: en gång per år. Gäller även VAG longlife om man vill att de ska hålla. Tror nog it-mutt håller med mig på den punkten. Däremot vet jag att vid nästa service är det dags att byta tändstift (då har den rullat över 18000 mil, tjejen måste vara ute och köra på nätterna eller något). Verkstan tyckte inte det var nödvändigt denna gång.

Tror även att batteripaketet ska ses över snart. Ses över alltså... Det kommer jag att göra själv till sommaren tänkte jag. Ut med baksätet och inspektera och se så kylfläkt fungerar samt mäta celler. Men det finns en fulhackad torque-app som kan visa detta via OBDII.

EDIT: Kollade på blocket. Vi har haft vår i 4 år. Skulle fortfarande få ut exakt samma summa som vi köpte den för. Bra andrahandsvärde big_smile

Kylfläkten kan du lyssna på genom gallret till höger i baksätet om du inte känner för att lossa sju skruvar för fullständig åtkomst av batteriet.
10mm 1/4 hylsa och förlängare 120mm underlättar demonteringen av inredningen.

Så din bil har inte tappat i värde?
Jag minns ett jävla tjööööt från någon strax innan köpet blev att så såg framtiden ut för Prius gen II ägare. wink
Börjar bli tid här för bilbyte känner jag.

Givetvis så kommer den att rasa snart med kolvar som tittar ut och ett elsystem som brinner upp och batterierna lägger av. Men då har den nog rullat +40000 mil...
Tack för tips om fläkten. Bara att gå ut och tokköra en stund så lär väl den gå igång.

Ta gärna en ordentlig sniff med näsan nära, har du originalslangarna kommer du känna en doft av hästgödsel.
Kör hårt och täck aldrig över gallret.

GuyFromTheSky
20 februari 2017 · 16 Inlägg

Jag har försökt räkna lite och jämfört prius med Golf TDI och en bensingolf. Siffrorna är lite höftade.


         Diesel        Bensin        Prius

Bränsle:    13 500        19 600        12 600
Skatt:    5 000         1 700           300
Service:     4 000         4 000         3 000
Ränta:          -                       -                1 500

Tot/år:    22 500        25 300        17 400

Ser det rimligt ut? Jag är dålig på sånt här. Räknade på 0,5 förbrukning på dieseln, 0,7 på bensinarn och 0,45 på priusen med 2000 mil/år. Enligt uträkningen skulle det ta 10 år för Priusen att löna sig kontra en Golf TDI om vi tar lån på 50 000. Andrahandsvärdet är ju bättre på priusen och sen kanske man tjänar in en del på verkstadsbesök, det har jag inte tagit med i kalkylen. Vet inte hur ofta golf går sönder.

GuyFromTheSky
20 februari 2017 · 16 Inlägg

Är det värt att köpa en billigare prius (ca 30 000) som kanske gått en 40 000 mil eller är av en äldre årsmodell t.ex. de här: https://www.blocket.se/stockholm/Toyota … =7&w=3
https://www.blocket.se/lund/Toyota_Priu … =7&w=3

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 februari 2017 · 17 385 Inlägg

GuyFromTheSky skrev:
Är det värt att köpa en billigare prius (ca 30 000) som kanske gått en 40 000 mil eller är av en äldre årsmodell t.ex. de här: https://www.blocket.se/stockholm/Toyota … =7&w=3
https://www.blocket.se/lund/Toyota_Priu … =7&w=3

Köper du den första så åker du billigt. Räkna dock med att den drar strax under 0,5 l/mil. Jag  hade nog inte köpt den nyare med över 40000 mil på mätaren. Den borde väl vara gratis...

Pigga är de inte. Upp till 70-80 km/h så hänger de med bra. Jag har piskat våran på motorväg en dag i 90 mil. Den ville ha cirka en 0,5 l/mil på den resan. I 130 km/h. Det går utmärkt. Men körglädje är noll och inget. En bil som tar er från punkt A till B utan knussel till en minimal kostnad.

En service med filter & olja löser ni för 1500-1700 kronor. Mer ska det inte kosta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
GuyFromTheSky
20 februari 2017 · 16 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

GuyFromTheSky skrev:
Är det värt att köpa en billigare prius (ca 30 000) som kanske gått en 40 000 mil eller är av en äldre årsmodell t.ex. de här: https://www.blocket.se/stockholm/Toyota … =7&w=3
https://www.blocket.se/lund/Toyota_Priu … =7&w=3

Köper du den första så åker du billigt. Räkna dock med att den drar strax under 0,5 l/mil. Jag  hade nog inte köpt den nyare med över 40000 mil på mätaren. Den borde väl vara gratis...

Pigga är de inte. Upp till 70-80 km/h så hänger de med bra. Jag har piskat våran på motorväg en dag i 90 mil. Den ville ha cirka en 0,5 l/mil på den resan. I 130 km/h. Det går utmärkt. Men körglädje är noll och inget. En bil som tar er från punkt A till B utan knussel till en minimal kostnad.

En service med filter & olja löser ni för 1500-1700 kronor. Mer ska det inte kosta.

Egentligen är det sekundärt med en körglad bil, det viktigaste är väl att den är ekonomisk och komfortabel om den sedan kan vara körglad också är det ett plus. Servicen med filter och olja är "halvservicen" va? Varannan gång skall man göra en helservice om jag inte minns fel, vad kostar den?

Jag har ungefär 7 mil landsväg enkel väg till jobbet. Ligger mest i 80-100 km/h. Jag har kört svärföräldrarnas Prius och det är en hygglig bil men jag är tveksam på om det är en bra landsvägspendlare. Just nu lutar det åt en golfklass-diesel, det känns inte riktigt ekonomiskt försvarbart att ta lån för att köpa en Prius för att tjäna 0,1 liter/mil eller liknande.

xXSammy
20 februari 2017 · 6 566 Inlägg

om du ändå åker 7 mil om dagen skulle jag hellre lägga pengarna på en bekväm bil än billig.

De/Dem
Tysken35
20 februari 2017 · 238 Inlägg

GuyFromTheSky skrev:

Tysken35 skrev:
ja  allihopa,  personligen  gillar jag  s70/v70  97-00     bensin  eller  diesel   vet ej vad  tdin   kostar i  skatt  per år,  dricker  runt  0.5  l milen  landsväg       s70/v70  tdi   och volvo  s60  d5  är  alla roliga att  köra  krocksäkra  du får mycket bil för pengarna

Min sambo vill inte ha diesel men jag kanske kan bearbeta henne lite... Vi har som sagt redan en V70 (2:a gen) och det är en fin bil men vi är ute efter något lite mindre.  Golf TDI kanske kan vara något...

volvo c70  gen 1   97-05      163-239 hk  kanske kan va nått

Evildan
20 februari 2017 ·

GuyFromTheSky skrev:

Hybridsmurfen skrev:

GuyFromTheSky skrev:
Är det värt att köpa en billigare prius (ca 30 000) som kanske gått en 40 000 mil eller är av en äldre årsmodell t.ex. de här: https://www.blocket.se/stockholm/Toyota … =7&w=3
https://www.blocket.se/lund/Toyota_Priu … =7&w=3

Köper du den första så åker du billigt. Räkna dock med att den drar strax under 0,5 l/mil. Jag  hade nog inte köpt den nyare med över 40000 mil på mätaren. Den borde väl vara gratis...

Pigga är de inte. Upp till 70-80 km/h så hänger de med bra. Jag har piskat våran på motorväg en dag i 90 mil. Den ville ha cirka en 0,5 l/mil på den resan. I 130 km/h. Det går utmärkt. Men körglädje är noll och inget. En bil som tar er från punkt A till B utan knussel till en minimal kostnad.

En service med filter & olja löser ni för 1500-1700 kronor. Mer ska det inte kosta.

Egentligen är det sekundärt med en körglad bil, det viktigaste är väl att den är ekonomisk och komfortabel om den sedan kan vara körglad också är det ett plus. Servicen med filter och olja är "halvservicen" va? Varannan gång skall man göra en helservice om jag inte minns fel, vad kostar den?

Jag har ungefär 7 mil landsväg enkel väg till jobbet. Ligger mest i 80-100 km/h. Jag har kört svärföräldrarnas Prius och det är en hygglig bil men jag är tveksam på om det är en bra landsvägspendlare. Just nu lutar det åt en golfklass-diesel, det känns inte riktigt ekonomiskt försvarbart att ta lån för att köpa en Prius för att tjäna 0,1 liter/mil eller liknande.

Hos Motorcity i Nyköping som är auktoriserad verkstad kostar mellanservicen 1695kr och fullservice 4199kr vilket kan variera något beroende på geografisk placering samt miltal, exempelvis vid 18000mil ska transmissionsvätskorna bytas med tillägg om ca 1400kr inkl tändstift.

GuyFromTheSky
20 februari 2017 · 16 Inlägg

Evildan skrev:

GuyFromTheSky skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Köper du den första så åker du billigt. Räkna dock med att den drar strax under 0,5 l/mil. Jag  hade nog inte köpt den nyare med över 40000 mil på mätaren. Den borde väl vara gratis...

Pigga är de inte. Upp till 70-80 km/h så hänger de med bra. Jag har piskat våran på motorväg en dag i 90 mil. Den ville ha cirka en 0,5 l/mil på den resan. I 130 km/h. Det går utmärkt. Men körglädje är noll och inget. En bil som tar er från punkt A till B utan knussel till en minimal kostnad.

En service med filter & olja löser ni för 1500-1700 kronor. Mer ska det inte kosta.

Egentligen är det sekundärt med en körglad bil, det viktigaste är väl att den är ekonomisk och komfortabel om den sedan kan vara körglad också är det ett plus. Servicen med filter och olja är "halvservicen" va? Varannan gång skall man göra en helservice om jag inte minns fel, vad kostar den?

Jag har ungefär 7 mil landsväg enkel väg till jobbet. Ligger mest i 80-100 km/h. Jag har kört svärföräldrarnas Prius och det är en hygglig bil men jag är tveksam på om det är en bra landsvägspendlare. Just nu lutar det åt en golfklass-diesel, det känns inte riktigt ekonomiskt försvarbart att ta lån för att köpa en Prius för att tjäna 0,1 liter/mil eller liknande.

Hos Motorcity i Nyköping som är auktoriserad verkstad kostar mellanservicen 1695kr och fullservice 4199kr vilket kan variera något beroende på geografisk placering samt miltal, exempelvis vid 18000mil ska transmissionsvätskorna bytas med tillägg om ca 1400kr inkl tändstift.

Då var jag inte så långt borta med min uppskattning på 3000kr/år.

GuyFromTheSky
20 februari 2017 · 16 Inlägg

xXSammy skrev:
om du ändå åker 7 mil om dagen skulle jag hellre lägga pengarna på en bekväm bil än billig.

Jag kan inte lägga pengar som inte finns. smile

Ekonomin tillåter inte så mycket mer än det billigaste. Jag hade gärna glidit till jobbet i en Jaguar om det hade funnits pengar för det.

Juggen1988
20 februari 2017 · 161 Inlägg

Du kan räkna med en genomsnittskostnad på 3kr milen för service, sen tillkommer lite extra då och då som glykolbyte, byte av tändstift osv som Evilden nämnde. Har skrivit på min blogg här på forumet vad min Prius har kostat mig under de senaste två åren. Ska du köpa en så kolla på bakbromsarna, de rostar lätt då de inte används speciellt ofta.

Provkör sträckan som du brukar köra dagligen, asfalten där jag pendlar är ganska rutten (E20) och det bullrar ganska friskt.

En Prius är en väldigt bra bil för att ta sig från A till B väldigt billigt. Nu när den andra generationen börjar bli gammal så kan man hitta fina lågmilade exemplar för en billig penning.

Senast redigerat av Juggen1988 (20 februari 2017)

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang