Skinn eller tygklädsel?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 februari 2017 · 17 455 Inlägg

Diskutera. Jag har inget att göra.

När jag sätter mig i en bil med skinnklädsel så är den stekhet eller polcirkel-kall. Dessutom så flyger man åt helv... i vissa kurvor om man har lite fart.

Tyg för mig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
amazinjoey
20 februari 2017 · 1 139 Inlägg

Skinn för mig , Från personlig erfarenhet så är de mycket bekvämare i de bilarna jag har haft , lättare att rengöra och ser fräschare ut smile  allafall på saab... Tyg på vintern dock för de blir jävligt varma med stolvärmen

Zzoink
20 februari 2017 · 1 229 Inlägg

halvskinn såklart! wink men om jag måste välja något av det så skulle jag välja skinn, som ovan ser det fräschare ut, är lättare att göra rent. sen beror det självklart på vad det är för säten och bil, volvos  nyare sportstolar i skinn sitter man som en kung i medans man i gamla skinnsäten från volvo 740 osv (utan sidostöd) glider runt som en tvål i..

summan utav av detta blir alltså, vad är det för stolar? vad klassas som tyg? (alcantara?). men skinn är bäst i dom flesta bilarna smile

Jokabsson
20 februari 2017 · 1 175 Inlägg

Har valt tyg i alla bilar hittills. Mest pga dåliga vibbar av skinn då det är som att sätta sig i skärselden när solen stekt på och biltermometern visar 60 grader. Kommer väl få bli skinn nån gång i framtiden dock, eftersom lite högre utrustningsnivå brukar innebära hel eller halvskinn som standard.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Djo
20 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Skinn för det är så mycket snyggare smile

På vintern har man kupévärmare och assel värmare på sommarn parkerar man så solen ligger på bakifrån så blir inte stolarna så varma.

Men helst lite mörkare skinn än vad jag har för den blir skitig för minsta lilla tyvärr sad Men snyggt när det är rent smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
zemet
20 februari 2017 · 4 035 Inlägg

Skinn föredrar jag helt klart, lättare att hålla rent, ser fräschare ut ooch håller längre.

Tycker tygstolar snabbt ser shabbiga ut, förarstolen blir ofta väldigt snabbt nött på vänstersidan av ryggstödet.

Tyget är dock mycket bättre när vädret är "extremt" inte lika kallt på vintern och man bränner sig inte på sommaren. Och man glider inte runt på samma sätt som på skinn.

Men min personliga åsikt är att jag värderar skinnets fördelar högre än nackdelarna.

trubbelturbo
20 februari 2017 · 1 457 Inlägg

Halvskinn är nog det bästa tycker jag, bästa av båda världar smile

Nu har jag helskinn, det är ju nice men dessvärre så har stolsvärmarna pajat, inte skönt i den här årstiden, särskilt inte som Saabjäveln tar en jävla tid att komma upp i värme.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
caromania Forummoderator
20 februari 2017 · 9 296 Inlägg

Skinn är ju ganska trevligt att se på och att göra rent, men rent bekvämlighetsmässigt så är nog tyg i många fall bättre när det som sagt är kallt eller varmt. Sedan är det en jäkla skillnad på skinn och skinn. I Rovern är det hederligt Connolly-läder på både fram och baksida av stolarna och det är betydligt tjockare. Samma i Austinbilarna, läder. Iofs är de ju tillverkade samtidigt som den första Spitfiren så... Så engelsmännen luktar och känns mer kvalitet. Lexusen har sådant där modern tunt elände, samma i Hondan. Men de följer kroppens värme snabbare, kanske just tack vare det tunnare materialet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
rcy
20 februari 2017 · 1 705 Inlägg

Beror på vilken bil det är, det är en enorm skillnad på kvalité i olika klädslar.
Min 9-3 från -02 har riktiga Aero-stolar med helskinn. Kvalitén på skinnet är helt otrolig och man sitter fan som gjuten i dom även när det går fort på banan. Helt klart bland dom bästa stolar jag suttit i, alla kategorier.
Min 9-3 från -04 däremot har helt andra stolar. Där är skinnet totalt slut, man sitter obekvämt och efter en pallnit så hamnar man på golvet. Där hade jag hellre haft tygklädseln.
Har väl att göra med att 9-3 efter -03 är baserad på Opel antar jag.

REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
20 februari 2017 · 1 004 Inlägg

Tyg, tänker på djuren cool

"My drinkingteam has a racingproblem"
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 februari 2017 · 17 455 Inlägg

Kian har helskinn. Inte kul. Prius och 300C har tyg. Trevligt. När jag köpte 300C så ville jag ha tyg men elstolar & minne. Försäljaren tittade på mig som jag var från en annan planet... Men han löste det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
20 februari 2017 · 5 716 Inlägg

Hej!
Helt klart skinn! Helst beige! -Det är snyggast!
Bytte ut tygstolarna i min Audi 100 mot  svarta "Rekaro" läderstolar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-47e83f45d5971c8cdb1085f9c1c8a9e5.jpg

Senast redigerat av jaka54 (20 februari 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 februari 2017 · 17 455 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Helt klart skinn! Helst beige! -Det är snyggast!
Bytte ut tygstolarna i min Audi 100 mot  svarta "Rekaro" läderstolar.
http://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-47e83f45d5971c8cdb1085f9c1c8a9e5.jpg

De såg rätt trevliga ut. Synd bara att bilen är från förra århundradet. Dessutom manuell... Vilken vettifg kör de i dessa dagar? Har haft 200 Quattro med manuell. Snabb men nej tack. Småtörstig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
IceEyes Varningar: För många..
20 februari 2017 · 2 552 Inlägg

Hugget som stucket. Skinn är mindre behagligt vid kraftig värme eller kraftig kyla, så där har tyg en fördel, men samtidigt ser skinn elegantare ur och är enklare att rengöra.

Kort och gott spelar det ingen större roll. I min 9-3 har jag skinn och sitter riktigt bra utan att glida runt smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
caromania Forummoderator
20 februari 2017 · 9 296 Inlägg

Om skinnet är blankt och halt så beror det oftast på felaktig vård.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
20 februari 2017 · 4 250 Inlägg

har alltid haft tyg i nästan alla bilar som jag ägt men denna gång kom e39an med sport skinnklädsel, har absolut inget emot skinnklädsel i e39an även om jag egentligen brukar alltid vilja ha tyg, känner inte nått speciellt kallare nu denna vinter med skinn , har ju egentligen arbets byxor varje dag som kanske är lite varmare än vanliga byxor men endå. får se hur det känns med skinn på sommaren.

KolGruvan
20 februari 2017 · 1 450 Inlägg

Hade ljust helskinn i min s60 classic och tyckte det va helt underbart . Skulle alltid välja skinn klädsel om ja fick välja. Tyvärr fick ja bara med halv skinn på denna v70n classic ja köpte senast. Men bilen va så fin i övrigt så får nöja mig med halv skinn nu :-)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
marcus80 Sir
20 februari 2017 · 935 Inlägg

Skinn, tygsäte på hojen blir så jäkla blött när det regnar....

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Muttley
20 februari 2017 ·

"Perforerat" skinn eller bara tyg.   Efter att ha haft luftigt skinn som faktiskt inte blev äckligt varmt eller kallt så går helskinn bort helt för mig.
Hade jag köpt en helt ny bil idag hade jag tagit en med tyg då de ofta är jädrans fina.

granadadr
20 februari 2017 · 7 286 Inlägg

halvskinn,, har det i cossyn,, eller rättare sagt i BÅDA smile  annars tyg,,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang