Audi A4 B6 - Angel Eyes/Devil Eyes?

IsacKorvaMohlin
21 februari 2017 · 9 Inlägg

Tjena! Går i tankarna om att unna mig nya strålkastare till min A4 B6 (2003a).
Har någon här några åsikter gällande Angel Eyes resp. Devil eyes? "För och nackdelar?"

Vad är det för lampor till ringarna i Angel eyes? Är det "vanliga" lampor som reflekteras i ringarna eller är det någon form av LED-slinga?
Går det att byta ut färg på DRL-slingan i Devil eyes?
Hur går det att installera strålkastare med  LED i en bil som inte haft led innan? Är det inbyggda motstånd eller bör jag köpa sånt till? Vet inte hur Angel Eyes är, men DRL-Ljuset i Devil är väl LED-dioder.
Vad tycker ni som har erfarenhet av dessa passar bäst på en B6a? Kan tillägga att jag har STCC front på min A4, om det skulle göra skillnad.

Har kikat på dessa:

http://www.scstyling.com/bilmodeller/au … rt-audi-a4
http://www.scstyling.com/bilmodeller/au … audi-a4-8e

Har även kollat in dessa:

http://www.scstyling.com/bilmodeller/au … -audi-a4-1   
Men jag undrar varför vissa lyktglas är streckade medans vissa inte är det? Hade gärna (om jag ska ha Angel Eyes) haft kromad botten på Angel Eyes då jag gillar reflektionen, men jag vet inte vad jag tkr om det streckade glaset.

Bifogar bild på min bil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222679/222679-7f74060a8f845b0e6f63e8f1ebfa6485.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222679/222679-2c6e6b1021a2004864cbf45a33049e36.jpg

Audi A4 Avant 1,8t "Grey Edition" (2003)
it_mutt Avstängd
22 februari 2017 · 10 388 Inlägg

Personligen tycker jag att DE "är" audi, AE är BMW.

AE är ofta (möjligen alltid, möjligen inte alltid) en plastring som är upplyst av 2-4-8 dioder, och det är i sin tur själva ringen du ser (mest) och den som uppfattas som lysande. Finns både som led-baserad och glödlampebaserad.

Gällande LED-montering...har du ljusövervakning på bilen? Det vanliga är dock att det sitter någon form av motstånd på/i strålkastarhuset. Huruvida det går att byta färg på dioderna....ptja..det är väl åtminstone teoretiskt möjligt att dela på strålkastaren och byta ut varje lysdiod...

Däremot är de "äldre" sällan starka nog att använda som alternativ till halvljus, utan får, ur trafiksäkerhetssynpunkt gå som just p-ljus (vilket då gör att man får kombinera det med ex.vis dimljus under dagtid för att det ska vara lagligt).
Det är också som så att dessa strålkastare, i många fall, har betydligt sämre ljus än originalstrålkastare.

Mitt högst personliga tycke är att "light tube"-strålkastarna är betydligt mycket snyggare, men, då trillar också priset upp till en bit över 4000:-. Sen finns ju iofs även dessa i ett gäng varianter.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
IsacKorvaMohlin
22 februari 2017 · 9 Inlägg

it_mutt skrev:
Personligen tycker jag att DE "är" audi, AE är BMW.

AE är ofta (möjligen alltid, möjligen inte alltid) en plastring som är upplyst av 2-4-8 dioder, och det är i sin tur själva ringen du ser (mest) och den som uppfattas som lysande. Finns både som led-baserad och glödlampebaserad.

Gällande LED-montering...har du ljusövervakning på bilen? Det vanliga är dock att det sitter någon form av motstånd på/i strålkastarhuset. Huruvida det går att byta färg på dioderna....ptja..det är väl åtminstone teoretiskt möjligt att dela på strålkastaren och byta ut varje lysdiod...

Däremot är de "äldre" sällan starka nog att använda som alternativ till halvljus, utan får, ur trafiksäkerhetssynpunkt gå som just p-ljus (vilket då gör att man får kombinera det med ex.vis dimljus under dagtid för att det ska vara lagligt).
Det är också som så att dessa strålkastare, i många fall, har betydligt sämre ljus än originalstrålkastare.

Mitt högst personliga tycke är att "light tube"-strålkastarna är betydligt mycket snyggare, men, då trillar också priset upp till en bit över 4000:-. Sen finns ju iofs även dessa i ett gäng varianter.

Har också varit väldigt inne på att AE "är" BMW, men har sett några Audi med AE och det kan se jävligt bra ut!

Vad menar du med de "äldre"?

känns absolut som att Tube-lyktorna är det bästa alternativet i kombination av Utseende/Praktisk funktion, men de kostar ju somsagt därefter...
Kanske bara ska köpa nya lampor till mina nuvarande då och vänta med byte.
Sitter stenskottskydd på som jag ska byta ut, kan ju kanske fräscha upp dom en hel del i kombination med en puts.

Vet du om det går att få någorlunda bra ljus med tex DE? Inte med Xenon då, sitter Halogen i min.

Audi A4 Avant 1,8t "Grey Edition" (2003)
it_mutt Avstängd
22 februari 2017 · 10 388 Inlägg

IsacKorvaMohlin skrev:

it_mutt skrev:
Personligen tycker jag att DE "är" audi, AE är BMW.

AE är ofta (möjligen alltid, möjligen inte alltid) en plastring som är upplyst av 2-4-8 dioder, och det är i sin tur själva ringen du ser (mest) och den som uppfattas som lysande. Finns både som led-baserad och glödlampebaserad.

Gällande LED-montering...har du ljusövervakning på bilen? Det vanliga är dock att det sitter någon form av motstånd på/i strålkastarhuset. Huruvida det går att byta färg på dioderna....ptja..det är väl åtminstone teoretiskt möjligt att dela på strålkastaren och byta ut varje lysdiod...

Däremot är de "äldre" sällan starka nog att använda som alternativ till halvljus, utan får, ur trafiksäkerhetssynpunkt gå som just p-ljus (vilket då gör att man får kombinera det med ex.vis dimljus under dagtid för att det ska vara lagligt).
Det är också som så att dessa strålkastare, i många fall, har betydligt sämre ljus än originalstrålkastare.

Mitt högst personliga tycke är att "light tube"-strålkastarna är betydligt mycket snyggare, men, då trillar också priset upp till en bit över 4000:-. Sen finns ju iofs även dessa i ett gäng varianter.

Har också varit väldigt inne på att AE "är" BMW, men har sett några Audi med AE och det kan se jävligt bra ut!

Vad menar du med de "äldre"?

känns absolut som att Tube-lyktorna är det bästa alternativet i kombination av Utseende/Praktisk funktion, men de kostar ju somsagt därefter...
Kanske bara ska köpa nya lampor till mina nuvarande då och vänta med byte.
Sitter stenskottskydd på som jag ska byta ut, kan ju kanske fräscha upp dom en hel del i kombination med en puts.

Vet du om det går att få någorlunda bra ljus med tex DE? Inte med Xenon då, sitter Halogen i min.

"Äldre" kan jag inte ge någon tidsangivelse på tyvärr. Vet bara att ex.vis de som satt på Kermit och de som sitter på min A6:a helt enkelt inte ger vidare mycket ljus. Har däremot tittat på "nya" strålkastarmodeller, som i sin tur har godkända och (sett till ljusstyrka) väl fungerande DRL inbyggt.

Polera upp kan göra underverk. Här är ju en A6-strålkastare som jag gav mig på för något år sen;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-71fc3d687bc35e0f8e171e6964bc38a9_large.jpg

Jag är väl visserligen lite "ljustöntig", men jag har tyvärr inte hittat något som gör att det kommer upp i samma "ljus" som original. Sen är det givetvis som så att kontrollera så att man inte har spänningsfall (och om man har det; åtgärda) samt högkvalitativa lampor gör stor skillnad.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang