Besikta med silvertejp på skärmen

SilverFang Avstängd
25 februari 2017 · 82 Inlägg

Hej,

Fick en 2a vid besiktning för vassa skärmkanter och ville inte lägga så mycket pengar för att laga en 18år gammal bil.
Läste runt på nätet och många klarade besiktning med silvertejp, vissa personer sa att det inte längre gick osv.
Men kan nu säga att det gick bra att besikta bilen med silvertejp :-)
Kanske beror det på vart eller vem som besiktar bilen.

Köpte sen en färgburk på mekonomen för 107kr.
Inte snyggt men bilen lär väl bara rulla 1år till troligen.

Ska försöka lägga upp bilder nån annan gång, garaget.org på mobilen är verkligen urdålig.

Djo
25 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Så länge det inte är några vassa kanter kvar ska det vara lungt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
it_mutt Avstängd
25 februari 2017 · 10 388 Inlägg

Djo skrev:
Så länge det inte är några vassa kanter kvar ska det vara lungt.

Det verkar inte så längre faktiskt. Eller jo, och inte. Besiktigade "nyligen" (nåja, i höstas) en bil med just tejplösningen i väntan på de nya skärmarna. Sa något i stil med "ja, det där har du väl aldrig sett förr...." om lösningen och fick till svar "Det där är -egentligen- inte godkänt....men jag ser inget att oroa sig för"

Senast redigerat av it_mutt (25 februari 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Djo
26 februari 2017 · 10 157 Inlägg

it_mutt skrev:

Djo skrev:
Så länge det inte är några vassa kanter kvar ska det vara lungt.

Det verkar inte så längre faktiskt. Eller jo, och inte. Besiktigade "nyligen" (nåja, i höstas) en bil med just tejplösningen i väntan på de nya skärmarna. Sa något i stil med "ja, det där har du väl aldrig sett förr...." om lösningen och fick till svar "Det där är -egentligen- inte godkänt....men jag ser inget att oroa sig för"

Var som fan ser dock inte varför ja såvida det inte är bärande delar då.

Minns när jag var yngre och åkte med farsan till bess med firma bilen en dodge van, varpå besiktningsmanen sade tejpa huvkanten med silvertejp så blir det finfint så ingen skär sig.

Som grabb tog jag kreativ som man var och tejpade fast en blommpinne för att få en till kanten och tejpade upp resten som var borta. Ja det var när tejp fortfarande var roligt kanske var 10-11 nånting minen minen smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
it_mutt Avstängd
26 februari 2017 · 10 388 Inlägg

Djo skrev:

it_mutt skrev:

Djo skrev:
Så länge det inte är några vassa kanter kvar ska det vara lungt.

Det verkar inte så längre faktiskt. Eller jo, och inte. Besiktigade "nyligen" (nåja, i höstas) en bil med just tejplösningen i väntan på de nya skärmarna. Sa något i stil med "ja, det där har du väl aldrig sett förr...." om lösningen och fick till svar "Det där är -egentligen- inte godkänt....men jag ser inget att oroa sig för"

Var som fan ser dock inte varför ja såvida det inte är bärande delar då.

Minns när jag var yngre och åkte med farsan till bess med firma bilen en dodge van, varpå besiktningsmanen sade tejpa huvkanten med silvertejp så blir det finfint så ingen skär sig.

Som grabb tog jag kreativ som man var och tejpade fast en blommpinne för att få en till kanten och tejpade upp resten som var borta. Ja det var när tejp fortfarande var roligt kanske var 10-11 nånting minen minen smile

Tejp är väl alltid roligt? wink

Jag vet dock fler som kört igenom med "tejplösningen" under det senaste året utan problem. Det är väl möjligt att det är en sådan sak som just -egentligen- inte är godkänt, men besiktningsfolket (generellt, för det finns säkerligen, isf, undantag) släpper igenom. Men, jag blev också förvånad när han sa så, för även jag har alltid hört att det är ett enkelt sätt att lösa det på.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Djo
26 februari 2017 · 10 157 Inlägg

it_mutt skrev:

Djo skrev:

it_mutt skrev:

Det verkar inte så längre faktiskt. Eller jo, och inte. Besiktigade "nyligen" (nåja, i höstas) en bil med just tejplösningen i väntan på de nya skärmarna. Sa något i stil med "ja, det där har du väl aldrig sett förr...." om lösningen och fick till svar "Det där är -egentligen- inte godkänt....men jag ser inget att oroa sig för"

Var som fan ser dock inte varför ja såvida det inte är bärande delar då.

Minns när jag var yngre och åkte med farsan till bess med firma bilen en dodge van, varpå besiktningsmanen sade tejpa huvkanten med silvertejp så blir det finfint så ingen skär sig.

Som grabb tog jag kreativ som man var och tejpade fast en blommpinne för att få en till kanten och tejpade upp resten som var borta. Ja det var när tejp fortfarande var roligt kanske var 10-11 nånting minen minen smile

Tejp är väl alltid roligt? wink

Jag vet dock fler som kört igenom med "tejplösningen" under det senaste året utan problem. Det är väl möjligt att det är en sådan sak som just -egentligen- inte är godkänt, men besiktningsfolket (generellt, för det finns säkerligen, isf, undantag) släpper igenom. Men, jag blev också förvånad när han sa så, för även jag har alltid hört att det är ett enkelt sätt att lösa det på.

Njo lite så men då man kunde göra slut på en rulle på 5 minuter för det var roligt om du förstår wink

Ja kanske är något sådant men ja rent generellt brukar det vara godkänt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
CrilleVolvo
26 februari 2017 · 9 Inlägg

Hej, när jag besiktade bilen i höstas så fick jag 2a på vass skärmkant, varpå bessmannen sa bara tejpa så rullar det igenom. Han sa att de på huvudkontoret hade bestämt att tejp är godkänt.

Mvh

Volvo 945LTT "Töööbonn" (1996)
Nybergrobin
26 februari 2017 · 2 378 Inlägg

Jag har fått igenom 2or på detta vis iaf!  Böj gärna in kanterna lite grand bara så är det inga som helst problem.

torsen
26 februari 2017 · 7 233 Inlägg

Jag fixade "X"ets Chevette för några år sedan med sådan där tunn metalltejp som är avsedd att laga hängrännor med.
Är det bara rengjort under så fäster den tejpen minst lika bra som silvertejp.
Så smidig att det går att forma den runt hjulhuskanter på ett snyggt sätt.
Eftersom den tejpen är så tunn och slät går det bra att sprejmåla ovanpå utan att det blir kanter som syns på en meters håll, om man inte vet om att det är tejpat vill säga.
Höll flera år för henne.
Men hon hade stränga order att inte spruta med högt vattentryck på "lagningen".

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang