Termostat skruven gick av

Micke_Dahl
26 februari 2017 · 110 Inlägg

Hej,

Nästa problem.. Skulle byta termostat på min Audi A4 B5, igen.
Gissa om inte skruvj****n gick av, i blocket! Jag vill bara skrota bilen.. Men skulle verkligen va bra om det gick att laga då jag inga pengar har och massor med skulder.
Vad gör jag? Har inga direkta specialverktyg, inte ens en borrmaskin.

Mvh Mikael

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Utmarks-Loke
26 februari 2017 · 5 813 Inlägg

Om du inte ens har en borrmaskin får du antingen låna/köpa en sådan eller lämna in bilen någonstans. Man måste ha verktyg för att kunna laga bilar.

Micke_Dahl
26 februari 2017 · 110 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Om du inte ens har en borrmaskin får du antingen låna/köpa en sådan eller lämna in bilen någonstans. Man måste ha verktyg för att kunna laga bilar.

Jag bad inte om dryga svar, undrade bara vad som måste göras. Klart det går att låna, ville bara klargöra att jag inte har nå avancerade verktyg.

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
marcus80 Sir
26 februari 2017 · 935 Inlägg

Det du behöver göra är att borra med en mindre borr än skruvens storlek och sedan använda en skruvutdragare (så kallad grispitt) Hade du bott närmre mig hade du fått låna grejer av mig.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 februari 2017 · 14 007 Inlägg

Micke_Dahl skrev:

Svarte_Orm skrev:
Om du inte ens har en borrmaskin får du antingen låna/köpa en sådan eller lämna in bilen någonstans. Man måste ha verktyg för att kunna laga bilar.

Jag bad inte om dryga svar, undrade bara vad som måste göras. Klart det går att låna, ville bara klargöra att jag inte har nå avancerade verktyg.

Har du inga pengar, en massa skulder och heller inte verktyg så ser jag inte hur du ska komma runt detta problem. Ställ av bilen och spara ihop lite pengar så du kan lämna in den på någon verkstad. Det är mitt råd.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Micke_Dahl
26 februari 2017 · 110 Inlägg

marcus80 skrev:
Det du behöver göra är att borra med en mindre borr än skruvens storlek och sedan använda en skruvutdragare (så kallad grispitt) Hade du bott närmre mig hade du fått låna grejer av mig.

Okey, alltså skruva ett hål i skruven då? Har du möjlighet att länka till Hur en sån grispitt ser ut? Finns det på biltema som kunde duga?
Tack för din ödmjukhet och hjälp, uppskattas.

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Micke_Dahl
26 februari 2017 · 110 Inlägg

Vettemannen skrev:

Micke_Dahl skrev:

Svarte_Orm skrev:
Om du inte ens har en borrmaskin får du antingen låna/köpa en sådan eller lämna in bilen någonstans. Man måste ha verktyg för att kunna laga bilar.

Jag bad inte om dryga svar, undrade bara vad som måste göras. Klart det går att låna, ville bara klargöra att jag inte har nå avancerade verktyg.

Har du inga pengar, en massa skulder och heller inte verktyg så ser jag inte hur du ska komma runt detta problem. Ställ av bilen och spara ihop lite pengar så du kan lämna in den på någon verkstad. Det är mitt råd.

/Benny

Jag har garage som jag hyr, verktyg går att låna, tillbehör går ofta att köpa billigt. Men blir lite uppgiven, utökade mina lån för denna bil som jag trodde var i bättre skick. Ville bara ha lite tips.

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 februari 2017 · 4 917 Inlägg

TIPS..
Skulder får man bara om man lever över sina tillgångar!
RÅD: Rätta munnen efter matsäcken så ska du se att det går bra..smile

Senast redigerat av bowlinggreppet (26 februari 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
marcus80 Sir
26 februari 2017 · 935 Inlägg

Sådana använde jag mig av
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000022143/

Har även använt denna typ med stor framgång
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000024141/

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 februari 2017 · 14 007 Inlägg

Micke_Dahl skrev:

Vettemannen skrev:

Micke_Dahl skrev:

Jag bad inte om dryga svar, undrade bara vad som måste göras. Klart det går att låna, ville bara klargöra att jag inte har nå avancerade verktyg.

Har du inga pengar, en massa skulder och heller inte verktyg så ser jag inte hur du ska komma runt detta problem. Ställ av bilen och spara ihop lite pengar så du kan lämna in den på någon verkstad. Det är mitt råd.

/Benny

Jag har garage som jag hyr, verktyg går att låna, tillbehör går ofta att köpa billigt. Men blir lite uppgiven, utökade mina lån för denna bil som jag trodde var i bättre skick. Ville bara ha lite tips.

""Byta termostat igen""? Byter du ofta? Annars får du låna en borrmaskin med en borr, kanske låna en passande ""grispitt"". Grispittar brukar funka.

Detta är ""Grispittar""! http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000016851/

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
marcus80 Sir
26 februari 2017 · 935 Inlägg

Nu var det väl inte ts privatekonomi vi skulle reda ut utan hur man kan hjälpa ts med problemet. Att börja hugga om pengar känns väl lite så där?

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Micke_Dahl
26 februari 2017 · 110 Inlägg

bowlinggreppet skrev:
Skulder får man bara om man lever över sina tillgångar!
RÅD: Rätta munnen efter matsäcken så ska du se att det går bra..smile

Du har ingen aning om min historia o det är inget jag tänkte dra här. Klart det ordnar sig, men tar tid när man jobbar med handikappade pga låg inkomst, och bil behöver man ha, men jag frågade inte hur jag ska leva utan om bilen..

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Micke_Dahl
26 februari 2017 · 110 Inlägg

marcus80 skrev:
Sådana använde jag mig av
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000022143/

Har även använt denna typ med stor framgång
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000024141/

Tusen tack! Ska in o kika i morgon smile

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Micke_Dahl
26 februari 2017 · 110 Inlägg

Vettemannen skrev:

Micke_Dahl skrev:

Vettemannen skrev:

Har du inga pengar, en massa skulder och heller inte verktyg så ser jag inte hur du ska komma runt detta problem. Ställ av bilen och spara ihop lite pengar så du kan lämna in den på någon verkstad. Det är mitt råd.

/Benny

Jag har garage som jag hyr, verktyg går att låna, tillbehör går ofta att köpa billigt. Men blir lite uppgiven, utökade mina lån för denna bil som jag trodde var i bättre skick. Ville bara ha lite tips.

""Byta termostat igen""? Byter du ofta? Annars får du låna en borrmaskin med en borr, kanske låna en passande ""grispitt"". Grispittar brukar funka.

Detta är ""Grispittar""! http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000016851/

/Benny

Det verkade som att första jag köpte från mekonomen inte öppnade sig alls, kylaren och undre kylarslang förblev kall och vid belastning blev det övertryck i systemet, gick upp mot 110 grader. Så jag köpte en ny original från vag som jag skulle byta.
Vore ju super om det gick för sig!

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 februari 2017 · 14 007 Inlägg

Micke_Dahl skrev:

Vettemannen skrev:

Micke_Dahl skrev:

Jag har garage som jag hyr, verktyg går att låna, tillbehör går ofta att köpa billigt. Men blir lite uppgiven, utökade mina lån för denna bil som jag trodde var i bättre skick. Ville bara ha lite tips.

""Byta termostat igen""? Byter du ofta? Annars får du låna en borrmaskin med en borr, kanske låna en passande ""grispitt"". Grispittar brukar funka.

Detta är ""Grispittar""! http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000016851/

/Benny

Det verkade som att första jag köpte från mekonomen inte öppnade sig alls, kylaren och undre kylarslang förblev kall och vid belastning blev det övertryck i systemet, gick upp mot 110 grader. Så jag köpte en ny original från vag som jag skulle byta.
Vore ju super om det gick för sig!

Javisst! Lycka till och vi får väl hoppas att det "bara" är termostaten som var trasig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Micke_Dahl
26 februari 2017 · 110 Inlägg

Om nu gängorna skulle vara skadade, vad behöver jag för att göra en ny fin gänga? På min första bil sköt jag ett tändstift och lämnade den till en privatmek som gjorde en ny gänga så att tändstiftet gick att skruva i igen.

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Micke_Dahl
26 februari 2017 · 110 Inlägg

Vettemannen skrev:
Javisst! Lycka till och vi får väl hoppas att det "bara" är termostaten som var trasig.

/Benny

Tack, hoppas verkligen också att det bara är termostaten.

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
torsen
27 februari 2017 · 7 198 Inlägg

Hur långt har du till närmaste verkstad?
Någon eller några km går att köra utan att motorn blir överhettat, om den har kylarvätska.
Bed verkstaden placera en mutter ovanpå den avdragna (pinn-)skruven.
Svetsa fast muttern genom hålet i muttern.
För det första så är det troligt att skruven släpper när muttern svalnat.
Värmespänningen gör att skruven vidgar sig och sedan drar hop sig.
Med muttern har du ett utmärkt nyckeltag.

"Svinpittar"(vänstergängade koniska tappar) i all ära, men det är inte ofta jag fått loss skruvar med dem.
En risk med "svinpittar", som jag råkat ut för flera gånger, är att man spränger "vårtan" skruven sitter i.
Och då är man illa ute på allvar.

Mitt råd och erfarenhet, efter att själv ha dragit av flera skruvar.

Nästa gång du ska skruva ut en skruv som inte vill ge med sig med "normal" dragkraft - slå ett slag med en hammare på skruven, "backa" sedan skruven ytterst ytterst lite innan du lossar skruven åt "rätt" håll.

Tyvärr är det inte ovanlig att den som inte mekar så ofta, eller är van att meka, tar i för kung och fosterland med för stort verktyg och då drar av skruvar.

Rätt åtdragningsmoment, för vanliga skruvar, är om man använder en blocknyckel, typ Bahco eller Biltema. och drar med nyckeln i pek- och långfingrets yttersta led.

Ta nu inte ovanstående som någon uppläxning utan råd, som du får ta till dig om du vill.

Lycka till och hoppas det löser sig utan allt för stora kostnader.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang