Ur laddat batteri

JanneBengtsson
26 februari 2017 · 3 Inlägg

Hej har en volvo s 60 03
Som tömmer batteriet på några timmar
Får starta med start kablar och sen går den hur bra som helst.
Och laddar upp batteriet när den är igång.
Och startar igen utan problem.
Och efter ett par timmar är den död igen
Någon som vet vad det kan vara?
Laddar 13.4 med bilen  i  gång

it_mutt Avstängd
26 februari 2017 · 10 388 Inlägg

JanneBengtsson skrev:
Hej har en volvo s 60 03
Som tömmer batteriet på några timmar
Får starta med start kablar och sen går den hur bra som helst.
Och laddar upp batteriet när den är igång.
Och startar igen utan problem.
Och efter ett par timmar är den död igen
Någon som vet vad det kan vara?
Laddar 13.4 med bilen  i  gång

Jag skulle gissa på; antingen har du något som drar en ofantlig mängd tjuvström (ofantlig mängd för att just vara "tjuvström"), eller så är batteriet sopslut.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
JanneBengtsson
26 februari 2017 · 3 Inlägg

JanneBengtsson skrev:
Hej har en volvo s 60 03
Som tömmer batteriet på några timmar
Får starta med start kablar och sen går den hur bra som helst.
Och laddar upp batteriet när den är igång.
Och startar igen utan problem.
Och efter ett par timmar är den död igen
Någon som vet vad det kan vara?
Laddar 13.4 med bilen  i  gång

Har satt i ett helt nytt  batteri och även det blir urladdat

JanneBengtsson
26 februari 2017 · 3 Inlägg

Har köpt ett nytt batteri och det laddade också ur!!
På några timmar.
Mätte tjuvström med multimetern mellan + och  - sladden när den var loss från batteriet och det  visade 0.03 volt.

it_mutt Avstängd
26 februari 2017 · 10 388 Inlägg

JanneBengtsson skrev:
Har köpt ett nytt batteri och det laddade också ur!!
På några timmar.
Mätte tjuvström med multimetern mellan + och  - sladden när den var loss från batteriet och det  visade 0.03 volt.

Fast, så ska du inte mäta tjuvström.

Då mäter du i serie.

Plocka av minuskabeln från batteriet, och sen sätter du multimetern på "A", sätter svart till batteriet och röd till din avplockade kabel.

Notera dock vad din multimeter "klarar av" när det gäller ampere. Tömmer du batteriet (ska vi gissa på 65-75Ah?) på några timmar, så finns det en stor risk att din multimeter inte klarar av strömförbrukningen som finns. 10A brukar vara max (speciellt på billigare enheter, men långt ifrån enbart på billiga enheter), så, en "tångmultimeter" skulle nog vara att rekommendera (det rätta namnet är väl just "tångamperemeter").

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang