Koppla in fem stycken extraljus, funkar detta?

eddiboy
26 februari 2017 · 204 Inlägg

Har just nu två små extraljus på bilen. Skall sätta dessa innanför ventilationsgaller nedanför reg-plåten och istället sätta tre stora extraljus ovanför reg-skylten.

5 st sammanlagt alltså. Tar kablaget som sitter nu till de mindre två lysena. Monterar de 3 nya stora med nytt kablage, relän och det vanliga.

Nu till min fråga: kan jag ta och koppla in en ny strömtjuv på den befintliga styrströmskabeln som går till hellljuset? Alltså "fixar" kabeln två stycken strömtjuvar på samma kabel?

it_mutt Avstängd
26 februari 2017 · 10 388 Inlägg

Det ska inte vara några problem, strömåtgången för relätillslaget är väldigt liten. Är du osäker så kan du ju i sin tur annars plocka styrström från utgången (edit; på reläet) till dina befintliga extraljus. Nackdelen detta ger är väl i så fall att om dina befintliga extraljus' relä skulle ge upp, kommer inte de tre nymonterade heller tända.

Senast redigerat av it_mutt (26 februari 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
eddiboy
26 februari 2017 · 204 Inlägg

Ok, det låter betryggande smile
Tack för hjälpen!

it_mutt Avstängd
26 februari 2017 · 10 388 Inlägg

eddiboy skrev:
Ok, det låter betryggande smile
Tack för hjälpen!

Så lite så smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torsen
26 februari 2017 · 7 238 Inlägg

eddiboy skrev:
Har just nu två små extraljus på bilen. Skall sätta dessa innanför ventilationsgaller nedanför reg-plåten och istället sätta tre stora extraljus ovanför reg-skylten.

5 st sammanlagt alltså. Tar kablaget som sitter nu till de mindre två lysena. Monterar de 3 nya stora med nytt kablage, relän och det vanliga.

Nu till min fråga: kan jag ta och koppla in en ny strömtjuv på den befintliga styrströmskabeln som går till hellljuset? Alltså "fixar" kabeln två stycken strömtjuvar på samma kabel?

En liten fråga bara.
Är det Xenon-, LED- eller Halogenlampor H1/H3 55/100 W du ska montera?
Drar olika mycket ström = kräver olika ledningsdimensioner för att minska spänningsfallet/ljusutbytet.

torsen
26 februari 2017 · 7 238 Inlägg

Glömde skriva att det inte är bra att "täppa till" kylluftintagen.
Kan leda till överhettning av motorn och motorrummet.
Alla komponenter behöver kylas av fartvinden.
Bättre då att montera extraljusen på taket.

it_mutt Avstängd
26 februari 2017 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:

eddiboy skrev:
Har just nu två små extraljus på bilen. Skall sätta dessa innanför ventilationsgaller nedanför reg-plåten och istället sätta tre stora extraljus ovanför reg-skylten.

5 st sammanlagt alltså. Tar kablaget som sitter nu till de mindre två lysena. Monterar de 3 nya stora med nytt kablage, relän och det vanliga.

Nu till min fråga: kan jag ta och koppla in en ny strömtjuv på den befintliga styrströmskabeln som går till hellljuset? Alltså "fixar" kabeln två stycken strömtjuvar på samma kabel?

En liten fråga bara.
Är det Xenon-, LED- eller Halogenlampor H1/H3 55/100 W du ska montera?
Drar olika mycket ström = kräver olika ledningsdimensioner för att minska spänningsfallet/ljusutbytet.

Fast, det var väl iofs inte vad som efterfrågades?
Men visst är det bra att det påpekas iofs smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
eddiboy
5 mars 2017 · 204 Inlägg

Hmm..noterat!

Kanske skiter i att flytta ner de små HALOGEN-lysena under reg-plåten och kör bara på de 3 stora ovanför reg-plåten  smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang