Lurigt elfel

Pingo60
27 februari 2017 · 16 Inlägg

Hejsan.
I gummans Volvo 940-92 så lyser ljus bortfalls lampan hela tiden trots att allt ljus är kontrollerat, men det märkliga är att laddnings lampan till höger om denna glöder och ibland starkt vid körning.Då blir även bortfalls lampan svagare.Generator är sprillans ny (100 amp) batteriet är testat och friskt med en vilo spänning på 12,7 V.En digital voltmätare är monterad för att se vad som händer när detta sker, men spänningen ligger på 13,4 V, så inget spänningbortfall heller vid körning. LURIGT.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 februari 2017 · 17 376 Inlägg

Du får utan tvekan en guldstjärna i avdelningen särskrivning.

Felindikering för trasig glödlampa kan triggas av att man blandat olika sorters märken av lampor. Även om de är av samma watt & modell så kan den lysa. Har ni satt i LED så är detta ett troligt problem.

Kör frun en Volvo -92?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
27 februari 2017 · 1 004 Inlägg

Kanske inte alls hör till felet , men det förekommer ganska ofta glappkontakt i instrumenttavlan på dessa. Lödpunkter som spökar vad jag förstått.

"My drinkingteam has a racingproblem"
zemet
27 februari 2017 · 4 030 Inlägg

Min 96a varnade för trasig baklampa när jag bromsade. Alla lampor fungerade.
Fick putsa upp kontaktplåten lite så var problemet löst sedan:)

Pingo60
27 februari 2017 · 16 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Du får utan tvekan en guldstjärna i avdelningen särskrivning.

Felindikering för trasig glödlampa kan triggas av att man blandat olika sorters märken av lampor. Även om de är av samma watt & modell så kan den lysa. Har ni satt i LED så är detta ett troligt problem.

Kör frun en Volvo -92?

Yes..hennes ögonsten. Men om vi skiter ljusvarningen och funderar över varför laddlampan gör som den gör. Alla lampor är av samma typ, ej led för jag vill ta en sak i taget. Hela intrument kittet ligger isärtaget på bordet nu

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 februari 2017 · 17 376 Inlägg

Pingo60 skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Du får utan tvekan en guldstjärna i avdelningen särskrivning.

Felindikering för trasig glödlampa kan triggas av att man blandat olika sorters märken av lampor. Även om de är av samma watt & modell så kan den lysa. Har ni satt i LED så är detta ett troligt problem.

Kör frun en Volvo -92?

Yes..hennes ögonsten. Men om vi skiter ljusvarningen och funderar över varför laddlampan gör som den gör. Alla lampor är av samma typ, ej led för jag vill ta en sak i taget. Hela intrument kittet ligger isärtaget på bordet nu

Nog en bra start. låter som instrumentfel där.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Pingo60
27 februari 2017 · 16 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Pingo60 skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Du får utan tvekan en guldstjärna i avdelningen särskrivning.

Felindikering för trasig glödlampa kan triggas av att man blandat olika sorters märken av lampor. Även om de är av samma watt & modell så kan den lysa. Har ni satt i LED så är detta ett troligt problem.

Kör frun en Volvo -92?

Yes..hennes ögonsten. Men om vi skiter ljusvarningen och funderar över varför laddlampan gör som den gör. Alla lampor är av samma typ, ej led för jag vill ta en sak i taget. Hela intrument kittet ligger isärtaget på bordet nu

Nog en bra start. låter som instrumentfel där.

Nu är instrumentet noggrant kontrollerat, kretskortet separat och mätt alla kretsar och dioder från anslutnings punkter......inga fel uppdagades....suck.

Djo
27 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Glödtrådsvakts lampan vart och lysa på min 240 när jag kopplade om bakljusen med dubbelpoligt i hela nedre raden, Den lampan för lampfel lyste konstant det löste jag på ett sätt man enbart kan göra på dessa gamla pärlor.

Hävde upp armen och drog ur den lampan ur mätarhuset har sedan den dagen sluppit sett den wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Pingo60
27 februari 2017 · 16 Inlägg

Djo skrev:
Glödtrådsvakts lampan vart och lysa på min 240 när jag kopplade om bakljusen med dubbelpoligt i hela nedre raden, Den lampan för lampfel lyste konstant det löste jag på ett sätt man enbart kan göra på dessa gamla pärlor.

Hävde upp armen och drog ur den lampan ur mätarhuset har sedan den dagen sluppit sett den wink

Men den lampan kan ja leva med så länge, kruxet är ju laddnings lampan som glöder/lyser lite då och då.

Brådhis * Voff voff *
27 februari 2017 · 10 244 Inlägg

På en bil jag hade för några år sedan betedde sig laddningslampan precis likadant. Dåligt kontakt på kabeln från generatorn till batteriet var felet på min.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang