Fråga angående kompressor

DieLuftWaffe
27 februari 2017 · 645 Inlägg

Någon som har kopplat in en liten 50 liter kompressor till en stor 150 liter luft tank och på så vis ha fått mer liter med luft? För att tex driva stora verktyg. Har för mig att min väns pappa gjorde så när jag var väldigt liten.

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
mats757
27 februari 2017 · 913 Inlägg

Absolut, det går bra. DU får 4x så mycket luft att använda innan trycket blir för lågt.

MEN...
Det tar 4 x så lång tid att fylla upp tanken igen också.. så att... Det blir inte praktiskt användbart.

Ska du använda kompressorn på ett vettigt sätt, så måste den ge dom minut-liter du vill ha.

Mats

Stavar ju som en kratta

Senast redigerat av mats757 (27 februari 2017)

DieLuftWaffe
27 februari 2017 · 645 Inlägg

mats757 skrev:
Absolut, det går bra. DU får 4x så mycket luft att använda innan trycket blir för lågt.

MEN...
Det tar 4 x så lång tid att fylla upp tanken igen också.. så att... Det blir inte praktiskt användbart.

Ska du använda kompressorn på ett vettigt sätt, så måste den ge dom minut-liter du vill ha.

Mats

Stavar ju som en kratta

Men det skulle kanske vara användbart om man skulle hellackera en bil? Tänkte som så att det tar ju längre tid innan tanken blir tom på luft som du skrev, kanske hinner man lackera mer än vad man skulle göra med en liten kompressor?

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
jaka54
27 februari 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Om det skulle "räcka" att lackera en hel bil vete f.. men visst kan man använda en liten kompressor för att fylla en stor tank. Man får bara vänra längre på att få den fylld än jämfört med om man använder en kraftigare kompressor

caromania Forummoderator
27 februari 2017 · 9 296 Inlägg

DieLuftWaffe skrev:
Men det skulle kanske vara användbart om man skulle hellackera en bil? Tänkte som så att det tar ju längre tid innan tanken blir tom på luft som du skrev, kanske hinner man lackera mer än vad man skulle göra med en liten kompressor?

I teorin fungerar det bra men kompressorn får arbeta hårt vilket gör att det kommer mycket kondens i luften. Därför behöver du en vattenavskiljare. En fördel är det om du kan placera kompressorn utanför området där du ska lackera, avskiljt med en vägg t ex, eftersom kompressorn kommer snurra på bra och river då upp en massa damm.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
27 februari 2017 · 7 233 Inlägg

DieLuftWaffe skrev:
Någon som har kopplat in en liten 50 liter kompressor till en stor 150 liter luft tank och på så vis ha fått mer liter med luft? För att tex driva stora verktyg. Har för mig att min väns pappa gjorde så när jag var väldigt liten.

Vet inte varför du vill öka tanken.
Tar ju bara mer plats i garaget och är svårare att flytta.
Du vill driva stora verktyg.
Hur stora verktyg?
De tryckluftdrivna maskiner som kräver mest luft är s k rondeller och stora mutterdragare.
Köp i stället en kompressor som lämnar 450 minutliter vid 8 kg.
Många kompressortillverkare ger möjlighet att para tankar och kompressorer efter behov.

Sålunda har jag en s k resemekanikeranläggning som har en 6 hk 3-fas/400 volt motor med 50 liter tank.
Kompressorn, av typen dubbelkolv med oljereservoar, ger 450 minutliter vid mottryck.
Avråder från 1-cylindrig membrankompressor, om du inte ska ha den till cykeldäck och fotbollar.
Vad den "fria" luftmängden är vet jag inte säkert, men jag har för mig runt 700 minutliter, vilket man aldrig har nytta av.

Jag lydde, för bortåt 20 år sedan, rådet att aldrig köpa en kompressor som presterar under 400 minutliter vid 8 kg mottryck.

Min manometer visar att max tryck i tanken är 10 kg.

Förekommer, då jag har flera skarvslangar, att jag kopplar in på det oreglerade uttaget = direkt på tanken.
Men det är inte tillrådligt av säkerhetsskäl.
Min slangupprullare tål det inte(numera snyft).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang