Vilka bilar får dra en biltrailer på 2000 kg Lagligt ??

Pomela
21 januari 2007 · 44 Inlägg

Ledsen, men det du skriver stämmer inte. Eller så missuppfattar jag dig. Ber om ursäkt i så fall och hoppas att du vill förklara på ett annat sätt hur du menar.

När man bara har B-kort är det bilens tjänstevikt, släpets totalvikt och de sammanlagda totalvikterna på pappret som gäller som utgångsläge för om det blir lagligt. Det spelar ingen roll om man ska ha last i släpet eller ej.

Med BE så är det bara den verkliga vikten som gäller för om det blir lagligt eller ej. Surfa till Vägverket så hittar du detta om du inte tror mig.

Ett exempel på vad jag menar:
Saab 93 1,9 TID -98 (min bil) på regbeviset under Vikter:
Tjänstevikt 1500 kg
Totalvikt 1910 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt bil och släp 3510 kg

Under Kopplingsanordning:
Högsta vikt bromsat släp 1600 kg
Högsta totalvikt på släpet för B-körkort 1500 kg

Jag kan t ex inte åka och köpa mig en ny hästtransport med en totalvikt på t ex 1800 kg och en tjänstevikt på t ex 800 kg och köra hem med tom transport och vara laglig. Du med ditt BE kan hänga på i princip vilket släp du vill så länge släp+eventuell last inte i verkligheten väger över 1600 kg.

Ett exempel på slamkrypare:
Volvo V70 D5 -07 (en vanlig dragbil) enligt Volvos hemsida
Tjänstevikt 1636 kg
Totalvikt 2160 kg
--> släp på B-kort 3500-2160=1340 kg
Maximal släpvagnsvikt 1800 kg, vilket blir gränsen för vad ett lastat släp får väga för att få dras med bilen. BE-kort krävs då.
Med den här Volvon så får man på B-kort inte dra ett släp som ens har bilens tjänstevikt.

För att krångla till det ytterligare så kan det bli så att man tror att man har gjort rätt när bil+släp+lastens vikter stämmer på pappret för B-kortet. Vid vägning visar det sig sedan att släpet antingen har en tjänstevikt som i verkligheten är högre än den på reg.beviset. Eller att man har underskattat hur mycket lasten väger. Det slutar alltså med att man kör med överlast.

Det där med att släpet faktiskt väger mera tomt än vad som står på reg.beviset är tyvärr ganska vanligt bland begagnade hästtransporter. Ibland har de typats utan inredning och reservhjul och kan väga uppåt 100 kg mera IRL. Den risken är sannolikt mycket mindre med bilsläp. Där finns det väl inte så mycket att plocka bort? Att man underskattar lastvikten kan kanske ske oavsett typ av last. 

Man kan bli snurrig för mindre och det kanske jag är?roll

Tega Yrkesförare
21 januari 2007 · 1 073 Inlägg

Tobijas skrev:

Pomela skrev:
Med risk för att låta tjatig (eller så missuppfattar jag dig):
Med B-kort blir man skyldig till olovlig körning om släpets totalvikt på pappret är högre än vad man får dra med bilen på B. Det spelar ingen roll om släpet är lastat eller tomt. Det kan verka som en knäpp regel, men så är det.

Det stämmer inte alls. Det är inte vikterna på papperna som bestämmer. Det är bruttovikten på ekipaget du kör. Så om ett släp har en högre totalvikten än vad du får lov att köra så väger det för mycket lastat. Men tomt så understiger det troligen 3,5ton vilket är gränsen för vad du får köra på B kort.


/Tobijas, Yrkeschaufför, *BECE**

Nopp, det stämmer icke. Pomela har rätt här.

Om släpvagnens totalvikt överstiger bilens tjänstevikt så krävs BE!

Detta är två krav för att få köra med B-kort:
Släpvagnens totalvikt får ej överstiga bilens tjänstevikt OCH bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt får ej överstiga 3500 kg.

Jag hänvisar till vägverket:
http://www.vv.se/templates/page3wide____2958.aspx

Andreas Lindberg/ Yrkesförare #BECE#

PeppeVectra Peppe Vectra
21 januari 2007 · 1 076 Inlägg

Givetvis har ja koll på reglerna om släp, och som jag skrev var släpet omregistrerat med en totalvikt på 1300 kg, min 740 fick dra 1420 på B. Gränsen för om överlasten blir polisens böter eller tingsrätt går vid 50%.

Rätta mig om jag har fel här. men visst fan är de 5% övrlast du får ha och inte 50%!!
De är ju en overklig å osannolik vikt.

Snabbt räknat.   bil+släp= 2200kg,  lasta 1300kg + 1750 till yikes

eller räkna på lastbil.  62 ton + 50% överlast...  yikes  helt orimligt.  polis eskort och speciella tillstånd för många många ton sedan.

Senast redigerat av Lucifer84 (21 januari 2007)

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
21 januari 2007 · 938 Inlägg

Lucifer84 skrev:

Givetvis har ja koll på reglerna om släp, och som jag skrev var släpet omregistrerat med en totalvikt på 1300 kg, min 740 fick dra 1420 på B. Gränsen för om överlasten blir polisens böter eller tingsrätt går vid 50%.

Rätta mig om jag har fel här. men visst fan är de 5% övrlast du får ha och inte 50%!!
De är ju en overklig å osannolik vikt.

Snabbt räknat.   bil+släp= 2200kg,  lasta 1300kg + 1750 till yikes

eller räkna på lastbil.  62 ton + 50% överlast...  yikes  helt orimligt.  polis eskort och speciella tillstånd för många många ton sedan.

Nu har de blivit ett litet missfårstånd här, det jag menade var att om överlasten är mer än 50% så blir de inte polisens böter på plats utan rättegång, mao. tingsrätten bestämer då straffet, inte polisen.
Hoppas du förstår vad jag menar big_smile

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Åsberg
22 januari 2007 · 11 Inlägg

Men nu när bilen är så pass ned plockad inför lack så har jag kommit under 1130 kg Så d blir jue lagligt att köra med B-kort.....

Senast redigerat av Åsberg (22 januari 2007)

ScaniaV8 Intresserad :p
19 februari 2007 · 3 Inlägg

TobbeE_87 skrev:
Kan ju även tillägga att jag drog en trailer med en 240 på(vikt, troligen närmare två ton) efter min dåvarande 740glt 16v. Vägde totalt ca 3700 kg uppskattad vikt.  Gick tungt och knuffade på bra utför... Men de funkade bra i dom ca 100 mil ja körde, så allt går.

Hade endast b-kort då och de enda som var olagligt var att de var lite överlass på trailern, men för att kunna sätta dit dig för det så måste polisen väga alltihop, och de tror ja inte dom kan eller ids(vanlig polis då, inte ltg)...

Att man knäcker en dragkrok tror ja inte på, då ska de nog vara väldigt mycke överlass först big_smile

Å du ska kalla dej blivande yrkeschafför? Du är en skam.
En 740 får dra max 1600kg, på BE kort. Där va ditt första misstag, polisen kunde ta dej för det och ÄVEN övervikten. Alltså först kortet å plus övervikten. Du kan ju räkna med att hade de tagit dej hade du kunnat sagt hej då till ditt kör kort, troligen fått det spärrat å plus böter, för både körde utan rätta behörigheten PLUS övervikten.

Å du som "yrkeschafför" SKA veta det hela med vikter. Och blir ett snäpp hårdare straffad, än en person som inte är utbildad yrkeschafför.

Vet detta genom att Jag är en färdig utbildat yrkeschafför. Sätter mej inte ens i en bil som någon annan kör om jag vet att det är övervikter eller utan de rätta behörigheterna. Pga att även jag kan åka på böter om man skulle bli stoppade och även kolla körkort på de övriga i bilen.

Yrkeschafförer har en större ansvar. Vi kan å SKA kunna mer om just vikter och liknande.


En extremt bra dragbil som är både skön att köra åka och dra med är enligt mej MM:s L200. Med en max släpvikt på 2 500kg. fast då vissligen på BE-kort.

:/ Efterlyses!! Manualen till killar. För jag förstår inte vad du håller på med :/
Toresbo
19 februari 2007 · 261 Inlägg

fick dra 2050 med min BMW E34 535i  -88

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang