instrumentpanelen dör ibland?

BuGGer
21 januari 2007 · 22 Inlägg

Hej
Jag har en SAAB 900 -96 som jag gissar har något konstigt elfel. Min instrumentpanel dör för någon sekund och går sedan igång igen och då lyser nästan allt och sen blir den som vanlig igen.
Bensin mätaren har även varit konstig den senaste tiden, visat fel och den har även börjat öka medan jag har kört.
Vad kan det vara för fel??

MVH : Danne

bernersjo Subarufrälst
22 januari 2007 · 44 Inlägg

Hade en Saab 900SE -94 med samma problem (och flertalet 9000)... Det med bensinmätaren brukar vara om du står parkerad i en lutning tex så visar den inte rätt förens du kört en bit (på en plan väg/gata). Ofta brukar det också glappa i kontakter/sladdar för just mätarna, om du daskar till panelen redigt några gånger ovanför instrumentpanelen så brukar det fungera fint! Precis som en gammal tv/dator... wink
Hade ett annat skumt fel på min 900a också, om man låg på en landsväg tex i lugna 90km/h, så kunde man se ibland att hastighetsmätaren for iväg till 140km/h, för att sen tvärt sjunka ner till 20km/h, och sen upp igen till 90 lr vad man låg i... Samma med varvräknaren, den kunde dö för några sekunder ibland... Om någon har en specifik lösning på problemet, som inte involverar att daska till bilen, skriv gärna ner ngt! smile

Mvh Ludde

"And the other thing is, every time they launch a new model, they try and outdo each other with the quantity of letters and numbers after the cars name. So! These are the two new models. This is the Subaru Impreza STi, WRX, WR, 1. And this is the Mitsubishi Lancer Evo. VIII, MR, FQ, 3, 20."
- Richard Hammond, Top Gear
dj_padde
22 januari 2007 · 1 813 Inlägg

när din instrument dör å kommer tillbax så e det nästan 99% säkerhet jorden där bakom ..
vet inte alls hur det ser ut där bakom men det e väl bara plocka ner å leta efter sladden å se vad jorden e någon stanns å kolla hur det ser ut.. kanske bara behövs få ny jordyta så funkar det säkert igen wink

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
znapz Why We Are?
22 januari 2007 · 38 Inlägg

angående hastigsmätaren som hoppar upp å ner. och lever sitt eget liv
så kan jag säga att jag hade samma problem på min 900 från 1996
tillslut efter en jävla massa felsökande  och ringande till saab sverige
så hittade jag själv felet!

MAN BYTE ABS ENHETEN! där kommer signalerna från abs givarna å omvandlas i boxen till signalen i h mätaren,, kortis i den resulterade i att mätaren fick fnatt!!

nöjd var jag iaf!

lycka till alla som har detta problem!

BuGGer
25 januari 2007 · 22 Inlägg

bernersjo...ja jag vet! Om man daskar till panelen så funkar den igen...ibland så funkar den hur länge som hälst o andra dagar så får man nästan lust att ta fram basebollraket o ge den en ordentlig smäll! smile

snapz...var sitter den här abs enheten då...sitter den nere vid hjulen så kan de ju inte vara det problemet i min bil för att då hade man ju inte kunnat smälla till panelen så att den funkar igen :S Då hade jag ju istället få gå ut o sparka på hjulen eller nått om den nu sitter där nere...


Tack för era svar iaf...Uppskattas STORT! smile

MVH

skånefisken
25 januari 2007 · 99 Inlägg

Min pappa hade samma problme med sin 407... Vi kollade me dom på peugeot och efter ett tag så kom vi på att anledningen till att de hände på pappas bil var att den "skärmdumpade". Hela instrmentpanelen dog och hans farthållare hoppade ur. anledningen var att bilen "hjärna" dator lagrar alla fel som uppstår och när den listan e full och den upptäcker ett nytt fel så skärmdumpar den. Fel som den lagrar behöver inte va nåt som man märker utan kan va allt ifrån att indikatorn för att en trasig lampa lyser, spolarvätskan e slut osv.... kolla upp de på en saab verkstad om de inte ordnar sig.

Flygisoft
20 februari 2007 · 8 Inlägg

Känns som jag känner igen det här inlägget...
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=25514

Du fick ju svar på frågan iaf, haha smile

Kimzza Riktiga män kör 5000HK
20 februari 2007 · 115 Inlägg

Hade exakt samma fel på min saab 900 2.0T -95... Och har träffat på andra som har det oxå... :-S

Kolla in min SaaB FILM...
Och min tåg FILM 2008-03-07
2008-06-23 Nu är en liten FILM till klar :-D
BMW 316i compact "Battle Cat" (1995)
Mazda Rx-8 (2006)
Flygisoft
20 februari 2007 · 8 Inlägg

Har inte löst mitt problem än men har inte sett att instrumentpanelen har dött på ett tag heller... tror inte att det har fixat sig själv direkt. tongue

Förra året när jag var ute och körde så började bilen att rycka och sen började "Check Engine" att lysa, tydligen så hade jag slut på bensin även fast mätaren stod på ca 1/2 tank.
Hur kan bensinmätaren börja öka eller visa helt fel?

Busted Kan man backa ner för en uppförsbacke?
18 februari 2008 · 136 Inlägg

Slå hårt på instrumentbrädan. Funkar inte det, kör o hör med en auktoriserad VAG-verkstad smile

BMW 740d "Individual" (2010)
BoRag
18 mars 2015 · 118 Inlägg

På min 900 från 96 så är hela instrument tavlan död i princip. Alla mätare är döda och helt svart sånär som på en röd triangel som lyser i mitten. Ett annat fel är att backen gärna poppar ur.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang