Ojämn tomgång Volvo 940 - tips?

Meanmachine2
4 februari 2007 · 8 Inlägg

Har en volvo 940-91 som "vandrar" på tomgången. Går jättebra när man kör den. Oavsett om jag haft igång den länge eller vid start kvarstår problemet. Om jag varvar till en gång  (när den vandrar) så blir det normal tomgång en liten stund för att sen återkomma igen sad. Kanske har någon haft liknande problem o vet vad det kan vara?

horsekiller
4 februari 2007 · 747 Inlägg

Meanmachine2 skrev:
Har en volvo 940-91 som "vandrar" på tomgången. Går jättebra när man kör den. Oavsett om jag haft igång den länge eller vid start kvarstår problemet. Om jag varvar till en gång  (när den vandrar) så blir det normal tomgång en liten stund för att sen återkomma igen sad. Kanske har någon haft liknande problem o vet vad det kan vara?

Ta väck tomgångsmotorn och smörj upp eller köp en annan så är det fixat...

Älgahäng Räjsing Club
Volvo 240 V8 "Alkoholisten" (1977)
Volvo 960 3.0 "Bec.ka" (1996)
dbjanoz
4 februari 2007 · 1 785 Inlägg

360_sleeper skrev:

Meanmachine2 skrev:
Har en volvo 940-91 som "vandrar" på tomgången. Går jättebra när man kör den. Oavsett om jag haft igång den länge eller vid start kvarstår problemet. Om jag varvar till en gång  (när den vandrar) så blir det normal tomgång en liten stund för att sen återkomma igen sad. Kanske har någon haft liknande problem o vet vad det kan vara?

Ta väck tomgångsmotorn och smörj upp eller köp en annan så är det fixat...

Hur långt har bilen gått? Oljebytena gjorda?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Meanmachine2
4 februari 2007 · 8 Inlägg

Bilen är servad som den ska ny olja inom var 1000mil. Likaså luftfilter,stift, fördelare bytt (fram och tillbaks med nytt o gammalt för att se om det blev ngn skillnad) Gått ca 30000mil. Tror problemet uppstod efter kamremsbyte. Dock kollat med strob att den är rätt enligt markeringarna samt att den går perfekt smile En kilsprint till "kamremshjulet" på kamaxeln gick av. Vilket var lite knepigt att hitta, testade bogsera igång den några gånger innan jag hittade  felet. Kanske kan det ha inverkat?

Sharky
4 februari 2007 · 10 287 Inlägg

Som "360" sa - tomgångsmotor. Eller skitigt spjäll/felaktigt inställd spjällkontakt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Meanmachine2
4 februari 2007 · 8 Inlägg

Man lär sig något nytt varje dag..smile , visste inte att det fanns något som kallades för det. Ska se om jag kan lokalisera den.

läste ett tidigare inlägg
"Sitter monterad på staget under insuget i en gummibussing." /Göran

Ska se efter vad jag hittar där... inte en susning om hur den ser ut smile
tack sålänge /Rickard

andreas_940
4 februari 2007 · 498 Inlägg

Meanmachine2 skrev:
Man lär sig något nytt varje dag..smile , visste inte att det fanns något som kallades för det. Ska se om jag kan lokalisera den.

läste ett tidigare inlägg
"Sitter monterad på staget under insuget i en gummibussing." /Göran

Ska se efter vad jag hittar där... inte en susning om hur den ser ut smile
tack sålänge /Rickard

sitter "bakom" generatorn om man kolla på bilden
http://www.garaget.org/?car=19595&image=162104

simon c Bilnörd
8 februari 2007 · 16 Inlägg

funkar inte det så ta lite startgas och spruta på insugspackningen när motorn går på tomgång..
ändrar motorn gång på är det bara o byta den.. mycket vanligt på dom bilarna

Hellmore Dr Hellmore
20 april 2015 · 12 Inlägg

Hittade du någon lösning på felet någon gång?
MVH

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang