Frågor om baslåda

Peppemannen
12 mars 2007 · 28 Inlägg

Hej,
Som nybörjare i ämnet har jag ett par frågor.

Har en 330i Touring där jag ska sätta i en aktiv baslåda. Modell: Fanatic Power Designo WAC8 aktiv baslåda. (http://www.mds.se/?artnr=50401)
Jag kommer att fimpa mina bakhögtalare och leda kablarna till en hög till lågnivåomvandlare.

Nu till frågorna. Jag har tagit ett foto på kablarna till baslådan och vill nu försäkra mig om att jag har uppfattat det hela rätt.

Röd kabel = Elkabel Plus
Gul kabel = Jordkabel
Svart grå (par) = Högnivåingång
Grön grå (par) = ?

http://lindwebb.se/kablar.gif

Nästa fråga.
Strömmen ska jag ta ifrån ett cigguttag som sitter kombin i bakkant mot sätena. Tips på lämplig kontakt eller är det bara att skala en vanlig ciggkabel och koppla mot pluskabel på baslådan?

Sen står det ju i baslådans spec att den har både hög och lågnivåingång. Innebär det att jag kan klara mig utan omvandlare och köra högtalarkablarna direkt mot högnivåingången?

Tacksam för hjälp.

//

Billjudsnovis..

BMW 330i (2004)
Drönirettab
12 mars 2007 · 21 761 Inlägg

Det där kan väl inte vara kablarna till baslådan, det är för klena kablar. Den röda och gula kabeln är ju inte grövre än högtalarkablarna.

Senast redigerat av Drönirettab (12 mars 2007)

Ronnie.L
12 mars 2007 · 914 Inlägg

hmm sitter ju en säkring på den röda så kanske :S

Peppemannen
12 mars 2007 · 28 Inlägg

Ronnie.L skrev:
hmm sitter ju en säkring på den röda så kanske :S

Grymt svar Ronnie. Bra. Kunde du hjälpa till med resten av kablarna eller blev det för jobbigt för dig?

BMW 330i (2004)
Ronnie.L
12 mars 2007 · 914 Inlägg

Peppemannen skrev:

Ronnie.L skrev:
hmm sitter ju en säkring på den röda så kanske :S

Grymt svar Ronnie. Bra. Kunde du hjälpa till med resten av kablarna eller blev det för jobbigt för dig?

var mer ett svar på görans inlägg... men om man nu ska ha en otrevlig ton så kan jag ju rent ut säga vad jag mena mellan raderna och avsåg vara ironi. SKulle inte förvåna mig ett skit om mds koppla in 4mm2 kabel till en aktiv låda.

Senast redigerat av Ronnie.L (12 mars 2007)

Drönirettab
12 mars 2007 · 21 761 Inlägg

Ronnie.L skrev:
var mer ett svar på görans inlägg

Har jag bytt namn?

Drönirettab
12 mars 2007 · 21 761 Inlägg

Jag tycker fortfarande att de där kablarna är för klena, är de där kablarna verkligen de som ska sitta på steget till baslådan?

Men för att svara på dina andra funderingar så är det inte bra att koppla plusströmkabeln till cigguttaget, då blir det garanterat spänningsförluster och antagligen går säkringen för cigguttaget också. Dra en lagom grov kabel från batteriet och sätt en säkring högst 30cm från batteriet.

Senast redigerat av Drönirettab (12 mars 2007)

ILarsaI
12 mars 2007 · 326 Inlägg

Du ska/kan/bör/vill inte koppla plusmatningen från cigguttaget bak, säkringen som är kopplat mot den är troligtvis inte anpassad för kraftiga (nåja) uttag. Säkringen (10A?) delas antagligen med andra förbrukare, och om det stämmer att det inbyggda steget ger 125W RMS så har du redan där +10A.

Sedan, försök håll en god ton, det tjänar forumet på i längden. smile

Tybbe
12 mars 2007 · 57 Inlägg

mds rekommenderar att säkringen högst ska sitta 50cm ifrån batteriet..

evilaudio
12 mars 2007 · 16 195 Inlägg

svart/grå=jord
grå/svart,grön/svart=högnivå
röd=plus
gul=remote

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Ronnie.L
13 mars 2007 · 914 Inlägg

Drönirettab skrev:

Ronnie.L skrev:
var mer ett svar på görans inlägg

Har jag bytt namn?

sry förhasta mig där lite dröni självklart är det ju sharky some är göran tongue

Peppemannen
13 mars 2007 · 28 Inlägg

Fått tag på beskrivning från MDS.
Röd= Batteri +
Svart  = jord
Grön = högnivå input
Grön/svart = högnivå input
Gul = Remote

Evilaudio, du hade alla rätt smile

Så nu till nästa fråga.
Jag antar att jag måste koppla remoten för att steget ska bli aktivt. Men vart kan jag koppla remoten till? Blir inte från stereon fram. Har hört att man kan koppla till baklyset, men känns inte helt ok..

//Peppe

Senast redigerat av Peppemannen (13 mars 2007)

BMW 330i (2004)
Drönirettab
13 mars 2007 · 21 761 Inlägg

Det viktiga är att koppla 12V till remoten och att du kan styra den spänningen på något sätt. Ett sätt är att sätta en strömbrytare så att du själv bestämmer när steget ska slås på, att koppla till baklysena har flera gjort och de har inte haft några problem.

Prova gärna att göra så, blir du inte nöjd så kan du sätta en brytare istället.

Peppemannen
13 mars 2007 · 28 Inlägg

Ok Tack,
Så i princip skulle jag kunna sätta både remoten och röd plus på batteriet med en brytare imellan?

BMW 330i (2004)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
13 mars 2007 · 2 353 Inlägg

Peppemannen skrev:
Ok Tack,
Så i princip skulle jag kunna sätta både remoten och röd plus på batteriet med en brytare imellan?

Nej, bara brytare på remoten!

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
sterio_boy
15 mars 2007 · 61 Inlägg

Tybbe skrev:
mds rekommenderar att säkringen högst ska sitta 50cm ifrån batteriet..

men  vissa försäkringsbolag säger att säkringen ska sitta max 15 cm från batteriet för att försäkringen ska gälla

Peppemannen
15 mars 2007 · 28 Inlägg

Har pulat ikväll och fått grejjerna på plats. Blev riktigt lyckat!
Så nu slåss sexans fina ljud med 10:an i bakluckan wink

Tack för hjälpen fram till installation.

BMW 330i (2004)
Akka
24 maj 2007 · 1 174 Inlägg

Tjenna! Lånar detta forum!

Har en fråga. om man ska köap en aktiv baslåda något sånt här: http://www.netonnet.se/item.asp?iid=819 … nRow1Right

Hur kopplar man in den då? är det en lågnivåkabel å en strömkabel eller hur funkar de

Mantas
25 juli 2007 · 2 Inlägg

Tänkte passa på att fråga en sak, om man kopplar remote-sladden till stereons baksida (orange sladd?), kommer baslådan då att stänga av sig när man stänger av stereon?

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
25 juli 2007 · 2 353 Inlägg

Mantas skrev:
Tänkte passa på att fråga en sak, om man kopplar remote-sladden till stereons baksida (orange sladd?), kommer baslådan då att stänga av sig när man stänger av stereon?

Remote (eller motorantenn) på stereon brukar vara blå, alternativt blå/vit randig kabel. Den är till för att slå på stegen, när man slår på huvudenheten. Och slå av stegen när man stänger av huvudenheten.

Orange brukar vara till belysning, men det finns säkert nån udda fågel här med..Konsultera manualen så ni tar rätt kabel. Remote-utgången är KÄNSLIG, skulle ni råka dra den till jord av misstag (dvs koppla med huvudenheten påslagen) så kostar det er säkert runt 500 spänn att få det fixat.

mvh Jonas

Senast redigerat av jonash (25 juli 2007)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang