Volvo 740 Hastighetsmätaren fungerar inte alls

OveR-
10 juni 2007 · 15 Inlägg

Jag har en Volvo 740, den äldre modellen, och hastighetsmätaren funkar inte (alls). Vi har tagit ut den och kollat om vi kunde hitta något fel men det gjorde vi inte, den funkade som den skulle. Och allt annat bakom ser ut att stämma, flera mekaniker har kollat men ingen har kunnat komma på något... Hörde något om att sätta på en resistor på kretsen för att spänningen är för stor kanske... Några förslag?

twin_cam Smålänning
10 juni 2007 · 7 877 Inlägg

Kabelbrott från induktiva givaren till kombiinstrumentet.

Kan också vara nåt så enkelt som att magneten i induktiva givaren i bakaxeln har blivit försvagad, blockerad av metallflisor eller sitter för långt ifrån det tandade hjulet.

Föreslår dig att skruva bort den och kombiinstrumentet och kontrollera givarens resistans och också resistansmäta kablarna till h-mätaren.

Ett enkelt sätt att kontrollera givaren är att hissa upp bilen på pallbockar, koppla ut kontaktstycket, ställa multimetern på voltmätning, sätta mätspetsarna mot kontakterna på givaren, starta motorn, lägga i en växel (5:an) kolla vilket värde multimetern ger, och be en medhjälpare gasa upp i fart lite och se om spänningen ökar. Gör den det så fungerar givaren. Kommer inte ihåg spänningsnivån som den ger på 740, men den ska ge spänning i alla fall, och den ska öka med ökad fart.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
OveR-
14 juni 2007 · 15 Inlägg

Hej, det var så att dem hade provat med olika hastighetsmätare och det var samma sak med allihop. Jag har fått tillbaka bilen nu från bilverstaden och ingen visste vad som kunde göras. Den är inte helt död utan den visar överdrivet höga utslag, när jag kör i typ 60 så visar den 220 km/h! Vad kan orsaka detta? Ifall det är en spänning från en spole som görs om till en visning på den analoga visaren, så låter det som att spänningen är för hög, dvs mätaren tror att hastigheten är högre än den är?

norrloader
14 juni 2007 · 96 Inlägg

OveR- skrev:
Hej, det var så att dem hade provat med olika hastighetsmätare och det var samma sak med allihop. Jag har fått tillbaka bilen nu från bilverstaden och ingen visste vad som kunde göras. Den är inte helt död utan den visar överdrivet höga utslag, när jag kör i typ 60 så visar den 220 km/h! Vad kan orsaka detta? Ifall det är en spänning från en spole som görs om till en visning på den analoga visaren, så låter det som att spänningen är för hög, dvs mätaren tror att hastigheten är högre än den är?

Låter ju mkt troligt...
vet inte om denna omvandling sitter i databoxen, men kanske vore ide att prova med en annan...
jag själv skulle börjat som du, prova att byta ut hast.mätaren.
Fungerar ingen, skulle jag gå bakifrån lådan. vilka sladdar finns in i den, och var går dom.
Där de slutar bör det sitta nåt annat som kanske har med detta att göra (om det inte e backljuset tongue)

=================
Knowledge is useless, unless no one know that you know what you knows...
=================
262turbo
14 juni 2007 · 1 004 Inlägg

är det givare överhuvud taget? vilken årsmodell är det? tror inte spänningen är för hög... givaren jobbar med pulser inte spänning...kolla i bakaxel kåpan där sitter givare se så den ser hel ut.....mvh jimmy

Senast redigerat av 262turbo (14 juni 2007)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
JonasHalt
14 juni 2007 · 699 Inlägg

det ät inte så att bakaxeln lr mätaren är bytt? Finns väl 2 olika tillverkare av mätare har jag för mig... Tar man fel så blir hastigheten konstig..

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
twin_cam Smålänning
14 juni 2007 · 7 877 Inlägg

JonasHalt skrev:
det ät inte så att bakaxeln lr mätaren är bytt? Finns väl 2 olika tillverkare av mätare har jag för mig... Tar man fel så blir hastigheten konstig..

Helt rätt. Finns både VDO, och sen en japansk tillverkare. Tror det är olika hjul till givaren på dom, och dom ska ha olika signal.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Stortag
27 juli 2015 · 298 Inlägg

JonasHalt skrev:
det ät inte så att bakaxeln lr mätaren är bytt? Finns väl 2 olika tillverkare av mätare har jag för mig... Tar man fel så blir hastigheten konstig..

Det går inte att koppla in fel instrument. Jag har både vdo och japan modellen och har jämfört dessa två, kontakterna är inte lika.

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang