Bogsering, snabba svar tack,

saab_sonett Handledare
31 december 2012 · 1 481 Inlägg

Kör man en bil utan vinterdäck i 110 på vinterväg utan vinterdäck så ja, då är det inte trafiksäkert. Bogserar man i 20-30 km/h så kan man betrakta det som trafiksäkert. Om det inte är ren ishalka. För 50 år sedan så fanns inte vinterdäck. Men man tog sig fram i alla fall. Allt beror på vilken hastighet man kör i.

Evildan
31 december 2012 ·

saab_sonett skrev:
Kör man en bil utan vinterdäck i 110 på vinterväg utan vinterdäck så ja, då är det inte trafiksäkert. Bogserar man i 20-30 km/h så kan man betrakta det som trafiksäkert. Om det inte är ren ishalka. För 50 år sedan så fanns inte vinterdäck. Men man tog sig fram i alla fall. Allt beror på vilken hastighet man kör i.

Däremot är det fortfarande den enskilde Polisen som vid det specifika tillfället avgör vad som är trafiksäkert?
Ishalka är det lite överallt vintertid och väglaget kan ändras mycket snabbt med ett temperaturomslag.

Alltså är det ett mycket subjektivt och godtyckligt regelverk med undantag vilket i sin tur gör att du som billist inte kan vara säker på utfallet vid en ev olycka då lagarna och reglerna "tar ut" varandra i kombination med en personlig bedömning?

För 50 år sedan fanns det mycket väl vinterdäck då det första vinterdäcket tillverkades 1934.
Däremot fanns inte vinterdäckslagen då, men med det resonemanget behöver vi alltså inte ha vinterdäck alls då det gick bra för 50 år sedan om vi istället kör 20-30km/h?
Är även i de hastigheterna stor skillnad på bromssträckor på sommar och vinterdäck.

Dirq
31 december 2012 · 305 Inlägg

Bromssträckan skrämmer mig iaf inte då hela sträckan lutar uppåt mer eller mindre. En annan fundering i frågan finns det några lagar om vikt mm på vad man får bogsera. Kommer dra en saab 9-5:a kombi med en liten 1000kg suzuki swift. Sen vill jag inte vara för olaglig så 9000 som inte besiktad eller försäkrad den bogserar jag inte utan kör den direkt istället smile

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
granadadr
31 december 2012 · 7 286 Inlägg

MilleN skrev:
Lite surt att den är avställd/oförsäkrad, går ju att ställa på och försäkra så kan man köra och akta sig för poliser. 1500 i böter om man åker dit men risken är inte stor om man är flera bilar som åker och man låter någon åka före och kolla efter kontroller.

Jag hade nog kört den på släp i din situation, kostar några hundra att hyra men är förbannat mycket enklare än att bogsera smile

Hade hellre kört än bogserat i alla fall..

nja macksläparna får ju bara lasta ca 800-900 kg;) å dessutom  för att få dra en så pass tung bil som en 9000 så krävs ju BE wink å stoooort släp wink

så då åker man ju på överlast å ev olovlig körning vilket INTE är så bra

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
plankan
1 januari 2013 ·

Evildan skrev:
Däremot är det fortfarande den enskilde Polisen som vid det specifika tillfället avgör vad som är trafiksäkert?

Ja på den plats man evt blir stoppad på -
men du vet väl också att man inte behöver skriva på evt bot och kan ta det till rättegång..........

Inte precis första gången att folk har vunnit i en tvist där.

Evildan
2 januari 2013 ·

plankan skrev:

Evildan skrev:
Däremot är det fortfarande den enskilde Polisen som vid det specifika tillfället avgör vad som är trafiksäkert?

Ja på den plats man evt blir stoppad på -
men du vet väl också att man inte behöver skriva på evt bot och kan ta det till rättegång..........

Inte precis första gången att folk har vunnit i en tvist där.

Det vet jag att man neka till ett uppenbart brott trots att det gällande regelverket i frågan är tydligt och slösa med våra skattemedel i tingsrätten istället för att stå sitt kast och ta konsekvenserna utav sitt handlande, det är ett alternativ, men det var inte det som tråden handlade om.

Det är fortfarande inte tillåtet att framföra ett fordon i vinterväglag på det vis som beskrivits tidigare om det kan anses trafikfarligt av denna enskilda Polis.

granadadr
2 januari 2013 · 7 286 Inlägg

Evildan skrev:

plankan skrev:

Evildan skrev:
Däremot är det fortfarande den enskilde Polisen som vid det specifika tillfället avgör vad som är trafiksäkert?

Ja på den plats man evt blir stoppad på -
men du vet väl också att man inte behöver skriva på evt bot och kan ta det till rättegång..........

Inte precis första gången att folk har vunnit i en tvist där.

Det vet jag att man neka till ett uppenbart brott trots att det gällande regelverket i frågan är tydligt och slösa med våra skattemedel i tingsrätten istället för att stå sitt kast och ta konsekvenserna utav sitt handlande, det är ett alternativ, men det var inte det som tråden handlade om.

Det är fortfarande inte tillåtet att framföra ett fordon i vinterväglag på det vis som beskrivits tidigare om det kan anses trafikfarligt av denna enskilda Polis.

jag skulle neka,, MEN göra som en kompis gjorde,, han nekade, sen tog det ca 2 mån så kom ett brev från tingsrätten,, och i det så erkände han,, å vipps så kändes inte boten lika hårt wink och inga större skattemedel behövdes,, går nog mera skattemedel till våra kära politiker som svindlar wink

granadadr
2 januari 2013 · 7 286 Inlägg

joo har man inga bromsar så ska man inte ta ut den på vägen,,,

MAN TAR ALDRIG UT EN TRAFIKFARLIG BIL PÅ VÄGEN

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang