Inget fel på SAABs Tändkassetter...

Founder
1 oktober 2005 · 1 414 Inlägg

Det är inget fel på SAABs tändkassetter, det är snarare så att det är handhavande fel av dom som skruvar loss dom när man tex byter tändstift.

I tändkassetten finns 4 rör som går ner till tändstiften, i dom rören sitter spolarna, dessa rör är också oljefyllda med en övre och undre packning. Den övre packningen har en tendens att torka efter några år som allt gummi gör, vad händer då om man skulle vända på tändkassetten, jo oljan rinner ut och det kan hända att all olja inte rinner tillbaka. Då kommer spolen att vara torr och när man utvecklar några tusen volt i en spole blir den ganska varm, finns då ingen olja som leder bort värmen kommer tråden att brinna upp och det är precis det som händer...

Det finns ett tydligt mönster att dom flesta tändkassetter dör efter 5-6000 mil, vad gör man på 5000 mils service? jo man byter tändstift...

Till alla er bärgare som åker runt med en tändkassett, tänk på att förvara dom rätt annars kommer den bara att vara slöseri.

Och att byta ut tändkassetten som saab gör just nu är ingen lösning, efter ca 11-12000 mil ska man åter igen byta tändkassetten....

SAABs killar i efterjusteringen har vetat sedan 80-talet att man aldrig får vända på kassetterna... Det stod till och med stora skyltar i början när man introducerade dessa som bärde budskapet, vänd inte på dom!!!

Så innan börjar folk börjar snacka skit om grejerna kanske man ska ta reda på varför sakerna går sönder...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Dirq
1 oktober 2005 · 305 Inlägg

min tändkasset gick sönder utan att den varit av. Så helt problemfria är dom ju inte. Min är dock inte från en T7 bil utan T5 men det är ju ungefär samma.
Men sen är det ju också så har jag märkt att saab åkare inte blir förvånade när kasseten pajjar, utan i dom brukar säga "Det är inte en fråga OM den går sönder utan NÄR den går sönder".

Men visst kan det vara så du säger att den håller längre om man inte kasstar runt den för mycket.

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
-PINNEN-
2 oktober 2005 · 409 Inlägg

det är vist fel på saab 300   000 bilar var av 75 000 isverige så jag tror att det är fel på den eller så är dety skit som saab säljer!!

GÖr Som Ford KÖp Volvo!
Founder
2 oktober 2005 · 1 414 Inlägg

Hur kommer det sig då att det inte finns någon sammanbunden serie där alla fel dyker upp utan det är oftast bilar som genomgått någon form av service. Och att man kan spåra felen under nästan 15 års levnad. Sen är det ju inte bara SAAB som har problem med dom, pratade med en kompis som känner folk på volvo och där byter dom tändkassetter på löpande band... Audi verkstad jag pratat med säger att dom har liknande problem... och om du säger att det är fel på 75000 bilar i sverige, jag o min flickvän, plus alla mina kompisar äger bilar som är i den serien och ingen av oss har haft några problem alls...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Markus_C Kart & Mätningstekniker
2 oktober 2005 · 701 Inlägg

Har hört att man inte ska vara försiktig vid motor tvätt. Har fått bytta många som har gott problemfritt tills man tvättade motor. För att efter det startade den inte.

-PINNEN-
2 oktober 2005 · 409 Inlägg

haha okej jag har inte sagt att era saabar gått sönder jag säger att 75000 i sverige har gjort de!! och att om nu 75 000 har gått sönder så antingen är det dåligt kvalite (jag vet inte men är det saab som gör dem eler köper dem in dem)  ja jag vet inte men eller så är det saab som misslyckats brutalt och det är ju inte positivt men ni kan ju alldrig säga att det inte är fel på saaben för det är det ju!! ingen bil är helt fel fri finns alltid något att klaga på tongue men detta är en stor miss enligt mig!! tongue
mvh (P.s jag har inget imot saab om det nu värkar så!! men håll med det är en miss!)

GÖr Som Ford KÖp Volvo!
Founder
2 oktober 2005 · 1 414 Inlägg

Det finns ingen som säger att 75000 bilar har gått sönder, man säger att det finns 75000 bilar som är i riskzonen som man vill åtgärda men utav dessa har bara en handfull bilar faktiskt gått sönder... du kanske borde läsa på lite innan du kommenterar...

Du verkar inte särskilt gammal med tanke på din stavning så jag lägger ner den här disskusionen med dig nu...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
tobee
2 oktober 2005 · 735 Inlägg

OM nu det är som du säger så borde ju SAAB känna till det... ?

Founder
2 oktober 2005 · 1 414 Inlägg

Klart att dom känner till det men hur bra ser det ut om man skyller ifrån sig, det är bättre att ta ansvaret och låta media begrava historien... Likadant gör ju alla tillverkare som råkar ut för något liknande. Om en månad är det ingen som bryr sig om storyn längre...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
tobee
2 oktober 2005 · 735 Inlägg

Och att byta ut tändkassetten som saab gör just nu är ingen lösning, efter ca 11-12000 mil ska man åter igen byta tändkassetten....

Alltså det jag menar är att det är att SAAB borde ha löst problemet så att det inte ska uppkomma igen efter att de installerat de nya tändkasetterna i 300000 bilar. Om felet ligger i hanteringen av kasetterna så borde ju SAAB kommit på något sätt att kringå detta problem i de nya grejerna... Annars så är det ju självmord om problemet uppkommer igen

Founder
2 oktober 2005 · 1 414 Inlägg

Man har säkert förbättrat instruktionerna i hanteringen av tändkassetterna hos verkstäder m.m. redan nu... men slarv och taskigt minne förekommer ju alltid och den mänskliga faktorn finns det ju tyvärr inte mycket man kan göra något åt...

En annan grej är ju om man förbättrat tätningarna vilket jag tror att man gjort på senare årsmodeller...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Kimmen
3 oktober 2005 · 245 Inlägg

En på jobbet fick fel på sin 95 2,0T -02 härromdagen, det var tändkassetten de fick byta då iallafall!

Pontiac Firebird Formula 400 -72
Volvo 940 SE 2,3 Ltt -97
Styrelsemedlem i Teddy Boys Car Club, Västerås
V4 jimmy
3 oktober 2005 · 1 Inlägg

är det inte så med att så fort det är något fel på en saab så malar man fan på väggen...
och det verkar inte som om ledningen har något emot det.
på sätt åvis är ju det bra för då vet ju alla vilka fel moddelen har.
som i vintras när det kom fram att dom nya saabarna tog olja då var det ju någon inkompetent person media fick tag i att intervjua.
han sa något i stil med att ´´oljan slutar smörja´´ (!!!???)
men när ett annat bilmärke har någon form av fabrikations fel är det inget.
för det är ju faktiskt rätt så många nyare bular som tar olja. volvo gör det. och på motor renoveringar har man fått plocka fram dom gammla ventil sätes ´´putts´´ eller vad det kallas.

och att nyare bilar tar olja beror ju på att dom gör kolvringarna mindre för att det ska bli mindre friktion.

och hur många vet att volvo bilar självantäder, inte många och dessutom förnekar ju volvo det.

har jag fel?
/ jimmy

Founder
3 oktober 2005 · 1 414 Inlägg

Nu har jag inte jättemycket emot volvo, dom gör bra bilar, men man kan fråga sig hur välutvecklade motorerna är när man måste ha tillsats oljor redan i produktion för att ventiler m.m. inte ska knacka... Det var en tillverkare av tillsatsen som informerade om detta i somras på deras produktdemonstration. Han sa: tidigare hade volvo en hel uppsjö med tillsatser som man lägger i den första oljan samt oljan vid dom första service som utförs, nu använder dom bara en tillsats nämligen våran. Bara det att det ens behövs en tillsats fick mig att tveka...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Bratten
3 oktober 2005 · 288 Inlägg

Tror inte saab är sämre än volvo eller något annat bilmärke men käns som saab alltid legat lite efter volvo.  (har jobbat på saab i över 5 år nu)

RX-7
Tack till: Creatix.se - Xtremt.se - RaidoPower.com - Ralphsdack.com - Wikingrekond.com - BRL Trollhättan - Jspec.se
Mazda Rx-7 Chargespeed "BRED o SINGEL" (1993)
Ford S-Max (2018)
Dirq
4 oktober 2005 · 305 Inlägg

sen så kan man ju inte säga annat än media är skit dåliga på ta reda på vad det är för problem. Dom säger är "gammla 93:or måste fixas och vissar en ny aero. Dom säger att bilarna kan börja brinna, har aldrig hänt. det närmaste var en kille i saabturboclub som fick sin katalysator sönderkörd när tändkasseten gav upp men brinner gör dom ju inte.

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
Founder
4 oktober 2005 · 1 414 Inlägg

Jag blev så arg när jag såg att dom visade fel bilar på bild och skrev fel uppgifter så jag ringde till varenda tidning som hade gjort fel och förklarade för dom hur det låg till, gav även en förklaring till vad som var problemet. Enda tidningen som ens var intresserad av en förklaring var Svenska Dagbladet. Men snacka om att dom skämdes på tidningen när man ringde till dom. Ringde bland annat DN, Aftonbladet, SVD, Expressen, SVT.

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Redbull Moderator+
4 oktober 2005 · 1 081 Inlägg

Mja fel är det väl på dom, att säga att dom inte går sönder för ofta är ju bara lögn. Dock tycker jag det är helt otroligt att Saab tar på sig att byta på alla dessa bilar.

Menar jag kommer få en ny kassett i min bil som nu gått strax över 22 000 mil(!). Visserligen inte med en och samma kassett men rätt otroligt att man får några som helst uppgraderingar/utbyten efter så många mil.

Blev även som Founder jävligt förbannad över Aftonbladets okunnighet och lögner! yikes

mvh

Vem jag?
Founder
4 oktober 2005 · 1 414 Inlägg

Jag har grävt lite i vad dom ändrat och från och med 9-5 årsmodell 06 och vissa 05 varianter så har man bytt artikelnr på tändkassetterna och då verkar man ha modifierat packningarna och något mer som killarna inte kunde svara på men det verkar som om att dom gjort lite ändringar som gör att det håller för "felhantering" den här gången... Det är den nya tändkassetten som ska installeras i bilarna...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
-PINNEN-
8 oktober 2005 · 409 Inlägg

ja jisses hur gammal e du då? så du tog åt dig om saab haha. det stod i gp att 75000 bilar GÅTT SÖNDER och därför så skrev jag så så alltså har jag läst på! haha du värkar inte gammal: du menar att man är proffs när man blir äldre på att stava?? jag har alldrig varit bra på det men du kanske är svenska lärare och där med är proffs tongue ha d fint hajj tongue
ärligt talat jag skrev bara ett svar på det du skrivit men du blev förbannad ok! känsligt område det där!! mvh

GÖr Som Ford KÖp Volvo!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang