6408
Sök

Rekomenderad delning på Bas?

719 Inlägg
8 oktober 2005
Trådstartare
Vid vilken frekvens rekomenderar ni att man ska dela basen på?

Vet bara att för hemma bio bör den ligga runt 110-120hz för att få med explostioner och muller!

Ni kanske vill sätta olika frek för olika musik?! Så sätt än på varje av dessa är ni snälla!

Rock: ?
Metal: ?
Trance/Dance: ?
Hip&Hop/R&B: ?
Pop: ?

Lyssnar själv på Rock, Metal och trance/Dance...

live free, die young.

Hewi
571 Inlägg
8 oktober 2005
Det beror också lite på vad du har för branthet på filtret men 12db/oktavs filter brukar jag dela vid ca 60Hz och jag lyssnar på alla ovanstående musik stilar. Om jag hade haft 24db/oktav hade jag nog delat vid 80Hz , tilläggas bör att jag alltid kört slutna lådor med 10:or.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

6 851 Inlägg
9 oktober 2005
Scratch skrev:
Vid vilken frekvens rekomenderar ni att man ska dela basen på?

Vet bara att för hemma bio bör den ligga runt 110-120hz för att få med explostioner och muller!

Ni kanske vill sätta olika frek för olika musik?! Så sätt än på varje av dessa är ni snälla!

Rock: ?
Metal: ?
Trance/Dance: ?
Hip&Hop/R&B: ?
Pop: ?

Lyssnar själv på Rock, Metal och trance/Dance...

Vad har du för element? 10" 12" eller 15"? Själv kör jag med 3x12" och delar vid ca 50hz. men då har jag en framsystem som kan köra ganska så djupt oxå.. men som ovanstående skriver..mellan 65-50 funkar nog fint..

719 Inlägg
9 oktober 2005
Trådstartare
kör med 2x12 basreflex

live free, die young.

6 851 Inlägg
9 oktober 2005
Scratch skrev:
kör med 2x12 basreflex

Me tanke på att du har en basreflex så får du ju inte lika snabb bas som med sluten. jag skulle nog dela den ganska lågt..runt 55hz ca.

MEN, ja det finns sånt oxå..vet inte vad du har för framsystem. bara att du tester dej fram vad som kan låta bra. börja på tex. 55 och jobba dej uppåt i delning.

10 287 Inlägg
9 oktober 2005
Vill man ha grundton från tex baskagge så får man lägga sig över 60Hz. Spelar man musik som till huvuddelen är akustisk (dvs inga bassyntar eller motsv) så finns det inte mycket under 50Hz.
För att slippa att man "hör" basen från ett bakplacerat baselement så får man lattja med fas och tid.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

859 Inlägg
9 oktober 2005
Med enkla 5,25" eller 6,5" midbasar så skulle jag säga 63hz-80hz. Då möter basen upp framsystemet betydligt bättre. Jag upplever det som ett jäkla steg att ändra från 50 till 63 hz(12db/oct). Men allt beror ju på bilen, framsytemet mm.

Men som vanligt gäller det att testa sig fram.

/Theo

719 Inlägg
9 oktober 2005
Trådstartare
Ok! ska pilla lite se vad som låter finast för mina öron wink

live free, die young.

10 287 Inlägg
9 oktober 2005
Se bara till att du har bra delningsfilter. Allt lägre än 24 db/oktav med aktiva filter är dåligt om du har låg delning

/Göran

Scratch skrev:

(Groucho Marx).

859 Inlägg
9 oktober 2005
Sharky skrev:
Allt lägre än 24 db/oktav med aktiva filter är dåligt om du har låg delning

/Göran

Scratch skrev:

Hur menar du? Jag kör LP aktivt 40hz 12 db/oct, och har inte märkt att det skulle vara något dåligt med det.

MVH Theo

10 287 Inlägg
9 oktober 2005
Med 12db/oktav och -3dB i delningspunkten (vilket för alla normala filter är just definitionen på delningsfrekvens) så har du tex vid 30Hz ca -9dB mot för ett fjärde ordningens Butterworthfilter ca -14dB vid 30Hz.

Den högre dämpningen hos ett 24db filter (fjärde ordningen) innebär att det är mindre risk för genomslag i elementen i dörrarna.
Så ett 12dB filter kräver betydligt mycket mera av mellanbasarna i dörrarna än vad ett högre ordningens filter kräver.

Nackdelen med tex 24db filter gentemot 12db filter är att det kräver mycket noggrannare specade komponenter för att man inte skall få fasskillnader i delningsfiltret mellan låg och högpass. Man kan ta sig runt detta genom att göra filtren av så kallad Sallen-Key Equal Component typ men det är sällsynt då det kostar tillverkarna extra att göra sådana filterlösningar.

Mvh
Göran

P.S "Ordningen" hos ett filter är detsamma som antal nollställen i dess ekvivalenta överföringsformel i S-planet. På Svenska: Första ordningen är 6db/oktav, andra är 12db/oktav etc

Theo skrev:
Sharky skrev:
Allt lägre än 24 db/oktav med aktiva filter är dåligt om du har låg delning

/Göran

Scratch skrev:

Hur menar du? Jag kör LP aktivt 40hz 12 db/oct, och har inte märkt att det skulle vara något dåligt med det.

MVH Theo

(Groucho Marx).

Team Tondöv
649 Inlägg
9 oktober 2005
Jag har ett 5 1/4" kit fram och en 12" i sluten låda.
Jag delar framsystemet vid 50Hz/12dB och baslådan vid 80Hz/18dB, och det funkar kalas för mig!

10 287 Inlägg
9 oktober 2005
Har du provat att koppla bort baslådan och bara köra med 5 1/4"? Det krävs bra grejor för att få 5 1/4 att lira till 50Hz/12db om man har ordentligt med steg bakom.
Vad är det för fs på dina 5 1/4. Under fs så har man bara elementfladder.

(har du en 12"a som bas som måhända är högt ställd för att du gillar basm - så kommer du aldrig att uppfatta eventuella missljud från dina 5 1/4 utan dom kommer att lida "i tysthet". Därför är det ett bra trick att kolla hur dom beter sig utan basen påkopplad).

Mvh
Göran

freddan70 skrev:
Jag har ett 5 1/4" kit fram och en 12" i sluten låda.
Jag delar framsystemet vid 50Hz/12dB och baslådan vid 80Hz/18dB, och det funkar kalas för mig!

(Groucho Marx).

Hewi
571 Inlägg
9 oktober 2005
Skruvade själv lite på mitt ljud och kör nu med 50Hz/12db.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

859 Inlägg
9 oktober 2005
Sharky skrev:
Med 12db/oktav och -3dB i delningspunkten (vilket för alla normala filter är just definitionen på delningsfrekvens) så har du tex vid 30Hz ca -9dB mot för ett fjärde ordningens Butterworthfilter ca -14dB vid 30Hz.

Jag snackade iof. Lågpassfilter. Vad skulle det vara för nackdel att dela min SUBbas vid 40hz 12db/oct? Mina 8or tar över från 40hz 18db/oct ungefär, viket dom orkar med bra.

Att det blir större konutslag med ett HÖGPASSfilter av lägre ordning är väl klart;-)

MVH Theo

10 287 Inlägg
9 oktober 2005
OK. Jag antog att du körde symmetriskt.
Enda nackdelen att dela basen uppåt, dvs LP, med 12dB är att den kan bli "pratig" dvs att man börjar uppfatta grundtoner till röster.
Men då får man dela runt 100Hz för att få sådana problem.

/Göran

Theo skrev:
Sharky skrev:

Jag snackade iof. Lågpassfilter. Vad skulle det vara för nackdel att dela min SUBbas vid 40hz 12db/oct? Mina 8or tar över från 40hz 18db/oct ungefär, viket dom orkar med bra.

Att det blir större konutslag med ett HÖGPASSfilter av lägre ordning är väl klart;-)

MVH Theo

(Groucho Marx).

6 851 Inlägg
9 oktober 2005
Sharky skrev:
OK. Jag antog att du körde symmetriskt.
Enda nackdelen att dela basen uppåt, dvs LP, med 12dB är att den kan bli "pratig" dvs att man börjar uppfatta grundtoner till röster.
Men då får man dela runt 100Hz för att få sådana problem.

/Göran

Theo skrev:
Sharky skrev:

MVH Theo

Om man delar basen uppåt, blir det då inte HP? För LP är väl iaf. låg pass alltså neråt..?

859 Inlägg
9 oktober 2005
Lågpass- lägre toner än delningsfrekvensen passerar.
Högpass- högre toner än delningsfrekvensen passerar.

6 851 Inlägg
9 oktober 2005
jaja, jag hänger inte med iaf. jag delar iaf. min LP med 50hz och ner.  wink

719 Inlägg
10 oktober 2005
Trådstartare
Vart en massa diskussion om detta... Fast man ska väl ändå "dela efter eget öra"

Fast skojj att lära sig lite nya tekniska grejer big_smile

live free, die young.

Sök