Från högerstyrd till vänsterstyrd!?

Torlejf Bilvårdstönt.
22 augusti 2007 · 1 109 Inlägg

twin_cam skrev:
Hört vad lokala nissanverkstaden tar?
Dom kan definitivt göra det, och med originaldelar med så att det blir skrammelfritt... Men priset...

Och det är julafton imorgon. wink

Bygger rolig bil. :)
twin_cam Smålänning
22 augusti 2007 · 7 877 Inlägg

Aerodynamik skrev:

twin_cam skrev:
Hört vad lokala nissanverkstaden tar?
Dom kan definitivt göra det, och med originaldelar med så att det blir skrammelfritt... Men priset...

Det tvivlar jag på.

Klart dom kan.
Bara du betalar...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
THEBADGUY Gorgilus addictus
22 augusti 2007 · 4 736 Inlägg

twin_cam skrev:

Aerodynamik skrev:

twin_cam skrev:
Hört vad lokala nissanverkstaden tar?
Dom kan definitivt göra det, och med originaldelar med så att det blir skrammelfritt... Men priset...

Det tvivlar jag på.

Klart dom kan.
Bara du betalar...

Ja så är det nog. Har du bara pengarna så kan dom nog fixa det mesta.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
wrazxc
22 augusti 2007 · 65 Inlägg

twin_cam skrev:
Hört vad lokala nissanverkstaden tar?
Dom kan definitivt göra det, och med originaldelar med så att det blir skrammelfritt... Men priset...

Du får fortfarande inte samma bräda, då dom kommer använda sig av en maxima bräda.....

Nissan Skyline R33 GT-R
I sammarbete med:
WWW.ADVAN.SE - APP - Officiell återförsäljare av produkter från Rays wheels, Top Secret och Robson!
wrazxc
22 augusti 2007 · 65 Inlägg

Sushikocken skrev:
Det är ju en sak att ha högerstyrt i sthlm där det är 2 filigt och man kan ligga och brumma i 240 i vänsterfilen hela tiden desto jobbigare om man bor i norrland och man ska om en lastbil,husvagn, plogbil en snöslunga och tjockisen med en bandvagn på krogiga småvägar. sen ser man inte ett skit eftersom vägarna går som sinuskurvor med vacker skog runtom.

Spelar fortfarande ingen roll så vida du inte kör en högerstyrd bil med typ 14hk smile

oftast när du har en sådan bil så har du 300 eller mer och då kommer du om så lätt iaf.....

Alla som inte har en högerstyrd förklarar vad svårt och opraktiskt det är att köra högerstyrt.......märkligt at vi som verkligen kör inte har några problem  hmm

Nissan Skyline R33 GT-R
I sammarbete med:
WWW.ADVAN.SE - APP - Officiell återförsäljare av produkter från Rays wheels, Top Secret och Robson!
NitrousOxideSystem Zoom Zoom
22 augusti 2007 · 381 Inlägg

har du provat att köra högerstyrt?
är inte speciellt svårt, gör bara bilen mer speciell big_smile

Power is Nothing Without Control
Crunchy
22 augusti 2007 · 4 Inlägg

wrazxc skrev:

Sushikocken skrev:
Det är ju en sak att ha högerstyrt i sthlm där det är 2 filigt och man kan ligga och brumma i 240 i vänsterfilen hela tiden desto jobbigare om man bor i norrland och man ska om en lastbil,husvagn, plogbil en snöslunga och tjockisen med en bandvagn på krogiga småvägar. sen ser man inte ett skit eftersom vägarna går som sinuskurvor med vacker skog runtom.

Spelar fortfarande ingen roll så vida du inte kör en högerstyrd bil med typ 14hk smile

oftast när du har en sådan bil så har du 300 eller mer och då kommer du om så lätt iaf.....

Alla som inte har en högerstyrd förklarar vad svårt och opraktiskt det är att köra högerstyrt.......märkligt at vi som verkligen kör inte har några problem  hmm

håller helt och hållet med! förstår inte varför så många är negativa till högerstyrt..
inga problem alls att vänja sig vid att köra, inga problem vid omkörningar heller (går ju fort att köra om)tongue
hade själv lite problem dom första dagarna bara med att blinkersspaken och torkarspaken hade bytt plats tongue annars så är det hur skönt som helst att köra högerstyrt smile

frosth__ Team Kränghäng
22 augusti 2007 · 657 Inlägg

hehe.. jo blinkers och torkarna e de största problemet tongue

Man kommer snabbt på en bra teknik att köra om.. får ju gå in lite på innern och kika lite först sen ladda på big_smile

BYGG INTE OM..!

Team Frosth
Car Custom & Tuning | carcustomtuning.se
Mäki Långsam Perfektionist
22 augusti 2007 · 4 800 Inlägg

Nu har ni väl gått ifrån tråden lite? wink Han frågade inte vad ni tyckte att han skulle göra.. *hehe smile *

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Eisenhut
22 augusti 2007 · 1 827 Inlägg

twin_cam skrev:

Aerodynamik skrev:

twin_cam skrev:
Hört vad lokala nissanverkstaden tar?
Dom kan definitivt göra det, och med originaldelar med så att det blir skrammelfritt... Men priset...

Det tvivlar jag på.

Klart dom kan.
Bara du betalar...

Troligtvis inte nej.

Nissan i Malmö ville inte ta i min Skyline med tång när jag hade fått inbrott i den. Citatet var klockrent och väldigt tydligt. "NEJ, vi vill inte ha sånt importerat skräp här i vår salong, sånt sysslar inte vi med"

Detta var altså en auktoriserad Nissan ÅF.

Du gör mig väldigt förvånad om du hittar en ÅF som vill ta på sig ett sånt arbete, dels för att dom inte ens har Skyline i sin FAST, så dom hittar inte en enda orginaldel till bilen, samt att det finns inte och har aldrig funnits kitt där det bara är att bygga om.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Fredrik.Gustavsson
22 augusti 2007 · 2 123 Inlägg

Eisenhut skrev:

twin_cam skrev:

Aerodynamik skrev:

Det tvivlar jag på.

Klart dom kan.
Bara du betalar...

Troligtvis inte nej.

Nissan i Malmö ville inte ta i min Skyline med tång när jag hade fått inbrott i den. Citatet var klockrent och väldigt tydligt. "NEJ, vi vill inte ha sånt importerat skräp här i vår salong, sånt sysslar inte vi med"

Detta var altså en auktoriserad Nissan ÅF.

Du gör mig väldigt förvånad om du hittar en ÅF som vill ta på sig ett sånt arbete, dels för att dom inte ens har Skyline i sin FAST, så dom hittar inte en enda orginaldel till bilen, samt att det finns inte och har aldrig funnits kitt där det bara är att bygga om.

Nismo har släppt vänsterstyrda skylines från fabrik, vet dock inte om det finns till R32 och R33 men dom har släppt R34 i Vänsterstyrt.

camaro67 Meister
22 augusti 2007 · 6 763 Inlägg

jag får gå mot strömen. De är möe ballare med en skyline som är vänster styrd. Men kommer du i en Volvo så är de ballare med höger. Varför? Mer unikt. Sen tror jag nog att de går att få de skrammel fritt men man får kanske leta ett tag och göra om innan de blir riktigt bra. Sedan om de är värt pengarna eller ej är en annan femma

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Skyssis Love my Godzilla!
23 augusti 2007 · 289 Inlägg

Skyline ärrr högeeer big_smile

"Godzilla" R32GTR
LoFET Almännt tokig
23 augusti 2007 · 481 Inlägg

twin_cam skrev:
Hört vad lokala nissanverkstaden tar?
Dom kan definitivt göra det, och med originaldelar med så att det blir skrammelfritt... Men priset...

jobbar på nissan och kan garantera att vi inte skulle göra det. finns inga delar och därför måste man kombinera från andra modeller samt spec bygga lite vilket gör att det inte blir bra passform mm.

Inline sixes ist sie scheisse.......
Alecci
23 augusti 2007 · 2 014 Inlägg

Aldrig hört talas om att Nismo har sålt konverterade Skylines... Källa?

Rent allmänt sett finns det i princip två stycken konverteringar i hela världen som får tummen upp av Skyline-entusiasterna, den ena är en R32 GT-R i Finland och den andra är en R34 GT-R i Malaysia (konverterad i Kalifornien, USA). Konverteringarna från Dubai håller oftast en ganska låg standard, och man har ju hört talas om diverse skräckupplevelser som är en direkt följd av konverteringar därifrån.

Kostnad för konvertering får du nog räkna med minst 50K om det ska vara vettigt gjort, och då är det väl just "vettigt" och inte "bra". Att konvertera en Skyline medför, förutom den ökade kostnaden för själva konverteringen, att bilen tappar i värde och blir mer svårsåld.

Har skrivit detta ett otal gånger tidigare, enda gången det är problem med högerstyrt ärnär du kör på en spikrak, enfilig väg och du har en lastbil eller buss framför dig. Om vägen svänger något, ser du förbi framförvarande och om det är en personbil framför kan man dessutom ibland kika genom deras rutor.

Efter 15-30 minuter med högerstyrt kör du någorlunda trafiksäkert, efter en månad med regelbunden körning kör du i princip lika bra som vänsterstyrt. Det blir rätt bra timlön om man räknar med konverteringens kostnad och bilens värdeminskning.

Högerstyrt har dessutom sina fördelar... Alla banor går i högervarv, lättare att ragga på brudarna som står på trottoaren, du har en giltig ursäkt att backa genom McDriven och det brukar väcka lite mer uppmärksamhet (man skaffar knappast en Skyline om man vill undvika uppmärksamhet).

Precis om Wrazxc säger så är det främst folk som inte kört högerstyrt som kritiserar det, har nog aldrig hört någon som kör högerstyrt gnälla över det.

Innan jag skaffade högerstyrt själv var jag också inne på spåret att konvertera, men som sagt... Man lär sig köa högerstyrt och man lär sig uppskatta det. Själv tycker jag att det är skönare och roligare att köra högerstyrt, faktiskt i så pass hög grad att även min bruksbil är högerstyrd.

Till sist och syvende är det faktiskt så att eftersom Skylines aldrig tillverkats vänsterstyrda så kan man säga att det inte är en riktig Skyline om den inte är högerstyrd.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
berne88
10 april 2008 · 93 Inlägg

hur är de med supror? finns de företag som bygger om de? i sverige helst!

doch Avstängd
15 oktober 2008 · 268 Inlägg

berne88 skrev:
hur är de med supror? finns de företag som bygger om de? i sverige helst!

Supror finns i Sverige och i övriga världen som vänsterstyrda orginal.. Toyota Supra såldes i europa.. Därmed finns dom som vänster-styrda.. Hade ja haft en Supra som h-styrd så hade ja sålt den och köpt v-styrd..

Demirish _-^-|-^-_ Då har man gått i pappas fotspår och första sportbilen blev en 3,5 liter BMW.. ^^,... Pappas 635 vs Min 335 <3
sir_daniel www.kudoz.se
15 oktober 2008 · 3 802 Inlägg

fint trådlyft smile

men för att återgå så såldes skyline bara som högerstyd, alla andra är ombyggda.

tex om du vill ha gtr måste du singerturbo konvertera då rattstången o bromsbomb ej får plats med org. dubbelturbo.

Seth
15 oktober 2008 · 3 354 Inlägg

du pratar om äldre gtr eller för den nya finns ju som vänster resp höger

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang