data fråga!! datorn är så seg på att starta

LazerHawke
27 augusti 2007 · 1 268 Inlägg

länge sen du defragmenterade?

Droors
27 augusti 2007 · 811 Inlägg

Ok. Norton har tycker jag är riktigt segt. Det har slöat ner många datorer som jag och andra i min omkrets har/haft. Vägrar köra norton.  Själv kör jag ett Virusprogram som heter  AVG Free Edition. funkar klockrent. updaterar sig när du drar igång datorn och ser om det finns uppdateringar och kör igång en virus scanning direkt efter det.

lollo
27 augusti 2007 · 596 Inlägg

aldrig gjort en defragemntering... hur ofta ska man göra det då??
har haft datan i typ 1 månad!! och formaterat den 1 gång för ja hade fått virus..

Droors
27 augusti 2007 · 811 Inlägg

ingen aning. vet att jag inte har gjort en defrag på minst 1 år på min burk.  Du kan ju alltid testa köra det får du se. kostar ju ingenting.

Senast redigerat av Droors (27 augusti 2007)

lollo
27 augusti 2007 · 596 Inlägg

nej det e ju sant... kan ju testa med det och se om den fortfnade är lika seg efter det..

Sushikocken Sleeper
27 augusti 2007 · 3 084 Inlägg

den datorn går nog ganska nära minimum kraven för vista sen är vista skit (min åsikt) släng in XP så kommer det gå snabbare

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Phaetoon
27 augusti 2007 · 8 156 Inlägg

Yikes. Innan så brukade jag installera om Windows var och varannan månad för att hålla systemet i bra skick wink
Har så lite som möjligt installerat på systemdisken (i princip bara Office och Windows XP)
Sen har jag swapfilen på en egen hårddisk.

lollo, ta och installera ett program som heter Speedfan.
Den håller koll på temperaturen på hårddiskar/moderkort och processor. Plus lite till.
http://www.almico.com/speedfan.php

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Sushikocken Sleeper
27 augusti 2007 · 3 084 Inlägg

Phaetoon skrev:
Yikes. Innan så brukade jag installera om Windows var och varannan månad för att hålla systemet i bra skick wink
Har så lite som möjligt installerat på systemdisken (i princip bara Office och Windows XP)
Sen har jag swapfilen på en egen hårddisk.

lollo, ta och installera ett program som heter Speedfan.
Den håller koll på temperaturen på hårddiskar/moderkort och processor. Plus lite till.
http://www.almico.com/speedfan.php

körde speedfan nu fitness på hdd:n var 1/4 (29%)hehe är det najs eller tongue

Senast redigerat av Sushikocken (27 augusti 2007)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
laika
27 augusti 2007 · 410 Inlägg

Jag har aldrig riktigt fattat det där med antivirus program. Kör helt utan antivirus program men jag ligger i ochförsig bakom en router och så undviker jag att öppna skit som är mysko. Har aldrig virus på datorn. Sen har jag prövat en del antivirus program om du inte vill vara utan så rekomenderar jag NOD32 funkar kanon. Den käkar inte mycket proccessor kraft men ligger i och skyddar hela tiden. Den scannar alla proccesser som är igång och kollar alla sidor som du surfar på. Norton däremot visar inte lika tydligt vad i hela friden den vaktar Nod Visar detaljerat men lättöverskådligt vad den skannar och hur den skyddar datorn.

Sen som många andra sagt så är det för lite ram skaffa mer ram. Men det kan vara värt att titta på hur många platser du har för nya ram minnen. Det är inte helt ovanligt med bara två platser och då kan det vara värt att skaffa en minnesmodul på 1gb istället för på 512mb. Sen tycker jag att grafikkortet verkar lite klent också men det är inte den som orsakar de långa laddtiderna. Plus att grafikkortet är jobbigare att byta.

När det gäller drivrutiner så borde de finnas på packard bells hemsida eller eventuellt kan du kolla i kontrolpanelen och se vad du har för komponenter installerade och söka på google innan du gör om datorn.

Skoda Fabia (2000)
loffe007
27 augusti 2007 · 905 Inlägg

om du kör norton så prova köra utan det avg är gratis om jag inte minns fel. kör det istället så kommer det gå minst dubblet så fort typ.

darkwizard Fordonstekniker
27 augusti 2007 · 1 740 Inlägg

http://www.download.com/Ad-Aware-2007-F … p;tag=top5

Tanka ner detta, gratis, och skriver du hur mycke virus du hade. Kan nog tro att du har en del. Annars är en defragmatering på sin plats.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
lollo
27 augusti 2007 · 596 Inlägg

men ja ska avinstallera notorn innan ja installerar det andra då..
och är det avg på svenska så man fattar va man gör hehe

lollo
27 augusti 2007 · 596 Inlägg

varför skulle ja ha virus????
hade det en gång och då formatera ja datan och notorn har aldrig visat att ja haft virus efter det!!!

twin_cam Smålänning
27 augusti 2007 · 7 877 Inlägg

Är datorn snabb när den väl startat?
Visst, mer minne skadar aldrig, men ska inte behövas. Kan ju inte vara någon tillverkare som är så dum att dom originalinstallerar Vista på en dator som inte klarar det... eller?

Och på en 1 månad gammal dator så ska man inte behöva köra en defrag.
Norton käkar visseligen kraft, men inte så mycket kraft.
Själv kör jag XP och F-Secure, ihop med Ad-aware. Har även ett "Back Web" som hindrar spionprogram.

Detta borde käka, men min dator ligger inte på mer än 1 - 2% processoranvändning i alla fall, och är ändå snabb i starten och avstängningen. XP pro på en Pentium 2 borde motsvara lollos prestanda...

Jag tucker du ska åka in dit där du köpt datorn och fråga. Eller testa demodatorn eller någon annans likadana.
Kan vara så att den är slö just den modellen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Equeryah
27 augusti 2007 · 112 Inlägg

lollo skrev:
varför skulle ja ha virus????
hade det en gång och då formatera ja datan och notorn har aldrig visat att ja haft virus efter det!!!

ärligt talat hade jag vart skrajj då, hellre ett antivirus-program som hittar ett virus då och då en ett som alrdig hittar något! jag vet, att det till viss del beror på hur man använder nätet, men ändå!

OnT:
en dator brukar också bli seg när man har lite diskutrymme kvar på hårddisken, men då jag nu såg att du har cirka halva disken ledig så är detta antagligen inte problemet.
Norton suger kraft med sina tiotalet bakgrundsprocesser, jag vet, men lik förbanant använder jag det fortfarande (men min dator har å andra sidan en processor på 3,8GHz å 2 GB minne så jag märker inget)...


För att komma till kritan lägger jag rösten på minnet, 512 mb är i verkligen i minsta laget i dagsläget (till och med för en laptop), så jag tycker att du skall lägga ut slanten på att dubbla minnet och att köra XP istället för Vista... tänk också på att köpa minnen till en bärbar dator är något dyrare än till en stationär (pga storleksskäl), om jag inte minns helt fel...

Dessutom rekommenderar jag starkt att du skaffar AD-Aware, som någon/några tidigare nämnt, men dessutom SpyBot Search & Destroy de kompletterar varandra oerhört bra! s.k. SPYWARE brukar sega ner en dator rätt bra

Senast redigerat av volvo_addiction (27 augusti 2007)

Rätta mig om du har fel...
Brother_B Servicetekninker
27 augusti 2007 · 70 Inlägg

Om man kör Norton internet security 2006 el. 2007 och winXP eller vista med enkelkärning propp så är datorn äckel slö i uppstart för att norton gör en scanning innan den startar och det tar processor kraft som bara den.

Om man däremot kör vista med Core2 Duo propp så är den inte lika slö för då tar norton bara kraft ifrån ena kärnan.

Men AVG Free funkar utmärkt.

En annan sak, formatera inte bara för att ni fått "virus", oftast så är det inte det, utan det är nåt program som ni har installerat frivilligt eller ofrivilligt, gör hellre en systemåterställning till ett tidigare datum.

That's all from me.

_B (service tekniker)

_b
lollo
27 augusti 2007 · 596 Inlägg

sisst den gjorde en virus koll notorn så hittade den inget virus och det är la bra eller... för vem vill ha virus på datan..

ja ja får ta och installera det programer som många har sagt nu..

och när man väl kommit till skrivbordet så är det inte segt... kommer snabbt in på nätet och snabbat in när ja öppnar en mapp..
men är jusst det när den ska stängas av som den segar och när man slår på den..

opps återställing till som den var fabrikat är inte samma som formatera eller??
för gjorde en återställing då när ja hade fått det där virus från msn....
och hela datan blev ju tom allt försvann..

Senast redigerat av lollo (27 augusti 2007)

Equeryah
27 augusti 2007 · 112 Inlägg

det är klart det är bra att inget virus hittas! det var inte så jag menade, utan att man får se det från olika synvinklar...

det måste vara antalet processer som den ska starta upp och stänga av då... Spybot S&D har en avancerad funktion där man kan välja vilka processer som skall starta upp eller inte (finns även inbyggt i windows men ännu mer för avancerade användare)... men det krävs ju att man vet vad det är för program man väljer att inte starta, annars stjälper det mer än det hjälper!

Rätta mig om du har fel...
Equeryah
27 augusti 2007 · 112 Inlägg

att fabriksåterställa den är inte som att formatera den, då försvinner operativsystem, drivrutiner, rubbet! eller menar du med "tom" att du fick ominstallera allt?

Rätta mig om du har fel...
Phaetoon
27 augusti 2007 · 8 156 Inlägg

darkwizard skrev:
http://www.download.com/Ad-Aware-2007-F … p;tag=top5

Tanka ner detta, gratis, och skriver du hur mycke virus du hade. Kan nog tro att du har en del. Annars är en defragmatering på sin plats.

Om man ska vara petig så hittar Ad-Aware inga virus. Bara spyware/malware och en del trojaner.

Och Norton är inte lika vass på att ta spyware/malware (som är ett vanligare problem idag än virus).

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang