spänna handbroms s40.


#1
38 1

2007-09-09 11:44

tjenare har nu spännt handbromsen på min s40.. hur lätt som hälst! de va inga bromsar som va trasiga! man löft bara på plasten vid handbroms spaken och där såg man på en gång att det var vajern som var för slak!

kan va bra å veta om man ska spänna menar jag så m,an inte lämnar in på verksta helt i onödan!  plasten sitter men 3 st skruvar en under flask hållar "gummit" och två vid ask koppen bak!




MVH//Adde


#2
304

2007-09-09 11:55

Vi lämnade in vår förra V40 till en verkstad för att spänna vajern sad

Tack för tipset så vet man nästa gång wink

#3
105 3

2007-09-09 19:08

Annars spänner man baktill igenom pilla igenom ett litet hål på ett drev.

#4
272

2007-09-10 21:17

Fel, Fel, Fel.

V40 har bakre bromsok med handbroms funktion i oket, så man kan inte peta på ett kugghjul genom ett hål, och man ska absolut INTE spänna handbromsen med vajern.


Åker helst på is =)
#5
71 3

2007-09-14 22:31

isakare skrev:
Fel, Fel, Fel.

V40 har bakre bromsok med handbroms funktion i oket, så man kan inte peta på ett kugghjul genom ett hål, och man ska absolut INTE spänna handbromsen med vajern.

Hur ska man spänna då?


Quantic Filmproducent @ Quantic Productions

#6
645 13

2007-09-14 22:49

TheKG skrev:

isakare skrev:
Fel, Fel, Fel.
V40 har bakre bromsok med handbroms funktion i oket, så man kan inte peta på ett kugghjul genom ett hål, och man ska absolut INTE spänna handbromsen med vajern.

Hur ska man spänna då?

Tja KG!

När jag bytte belägg o skivor på min gamla S40 så "spände" jag handbromsen genom att justera kolven som pressar beläggen mot skivan. Använde detta verktyg som finns på biltema för att skruva o skjuta in kolven. Vet inte om detta är den rätta vägen att gå men men tongue

http://www.biltema.se/products/product. … mId=103902


#7
272

2007-09-14 23:05

När jag bytte belägg o skivor på min gamla S40 så "spände" jag handbromsen genom att justera kolven som pressar beläggen mot skivan. Använde detta verktyg som finns på biltema för att skruva o skjuta in kolven. Vet inte om detta är den rätta vägen att gå men men tongue

http://www.biltema.se/products/product. … mId=103902

Jo det verktyget är utmärkt.

Men farmför allt ska man se till att armarna på oken går tillbaka till 100% när man släpper spaken, det gör dom inte om man justerar vajern under spaken.


Åker helst på is =)

whitesnake Fiat och Alfa Romeo mekaniker

#8
285 1

2007-09-14 23:21

Man ska inte behöva justera någonting om handbromsen går på oket! Det är bara att skruva tillbaka kolven när man bytar klossar och sen bromsa några gånger och rycka litte i handbromsen sen ska det va bra. Annars är där något annat fel, som handbromsvajer eller oket.

Mvh Dennis


#9
6 1

2009-01-21 09:35

Jag bytte ok och vajrar förra året men fick inte igenom handbromsen på min S40 denna gången heller...

Jag har gjort så att jag har skruvat tillbaka kolven max (när handbromsen är nedsläppt) sedan satt tillbaka oket och bromsat fram kolven genom fotbromsen och sedan dragit i handbromsen. Utan att få den att ta tidigare (den tar men för sent enligt bes.). Jag har monterat returfjäder på oket för att försökra mig om att handbromsenarmen säkert ska gå hela vägen tillbaka. Jag har även testat att spänna handbromsen inne vid spaken men utan resultat...

Vad är nästa steg? Byta ok och vajrar igen? Suck...


Volkswagen Golf II "Grupp H 2wd" (1986)




Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang




Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Lån upp till 500 000 kr

Lånebelopp

150 000 kr

Månadskostnad

1 137 kr/mån

Räkneexempel: Annuitetslån 10 år. Effektiv ränta 7.34%. Ett lån på 100 000 kr till 7.10% nominell ränta (räntan är rörlig & sätts individuellt baserat på dina förutsättningar) kostar 1 166 kr/månad, dvs totalt 139 949 kr. Ingen start-/aviavgift.

Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon